Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 May 2022, 20:58

    Surbanpomp wrote: 29 May 2022, 19:51 Dere som har litt forestillingsevne: Er det mulig ut fra sånne tegninger å si noe om hvorvidt et slikt bygg vil se "billig" ut?

    For øvrig er det mye lys i å ha glass helt ned til gulvet, men det bør leveres med oppover-rullegardiner eller noe annet for å ta vare på privatlivet.
    Fasaden er planlagt uført med det som blir beskrevet som "pigmenterte betongoverflater" i søknaden. I eksemplene som det er vist til så minner det om slike overflater man har på en del brutalistiske bygg i byen som f.eks. NHO-bygget ved Frognerparken. Jeg synes ikke det ser billig ut, men jeg tror det er en viss fare for at det vil fremstå som grått og trist.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 May 2022, 21:10

    Surbanpomp wrote: 29 May 2022, 19:51 Dere som har litt forestillingsevne: Er det mulig ut fra sånne tegninger å si noe om hvorvidt et slikt bygg vil se "billig" ut?

    For øvrig er det mye lys i å ha glass helt ned til gulvet, men det bør leveres med oppover-rullegardiner eller noe annet for å ta vare på privatlivet.
    Det vil jeg absolutt si, og ofte ser det enda billigere ut i virkeligheten enn på tegningene (munkmuseet, det nye fylkeshuset i bergen, osv), tegningene kan ofte skape ett for optimistisk bilde av mange av disse byggene.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 04 Jun 2022, 17:06

    Attachments
    IMG_6043_2.JPG
    IMG_6043_2.JPG (204.81 KiB) Viewed 1257 times
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 04 Jun 2022, 17:24

    sliwek20 wrote: 04 Jun 2022, 17:06 Tøyenbadet i dag
    Tok du bildet? I så fall må jeg si takk for oppdateringen. Alltid fint med flere som tar bilder her.

    Om du ikke tok bildet burde du legge ved en kilde til hvor du fint det. :)
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 04 Jun 2022, 22:55

    Fredrik wrote: 04 Jun 2022, 17:24
    sliwek20 wrote: 04 Jun 2022, 17:06 Tøyenbadet i dag
    Tok du bildet? I så fall må jeg si takk for oppdateringen. Alltid fint med flere som tar bilder her.

    Om du ikke tok bildet burde du legge ved en kilde til hvor du fint det. :)
    Ja, jeg tok bildet :) Skal huske å skrive det neste gang!
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 05 Jun 2022, 09:35

    Ja, det er topp. :) Uansett flott med en oppdatering derifra.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 Jun 2022, 19:49

    Her er noen illustrasjoner av et infill-prosjekt som er under utvikling i Oscars gate 86 på Uranienborg. For de av oss som har fulgt forumet en sund, så vet vi at dette er det tredje eller fjerde forsøket på å få oppført et nybygg på eiendommen. Slik som ofte er tilfelle, har omfanget av prosjektet blitt gradvis nedjustert med hvert forsøk. Nåværende prosjekt er planlagt som et fem etasjer høyt boligbygg med 7 nye leiligheter.

    Det er tegnet av Blakstad Haffner Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 Jun 2022, 21:03

    Samtidig har det blitt søkt om rammetillatelse for et nytt boligprosjekt i Silurveien 18 til 20, som ligger rett nedenfor Ullernåsen t-banestasjon. Prosjektet bygger på en reguleringsplan som ble vedtatt i oktober i fjor. Det vil bestå av tre bygg med til sammen 51 nye leiligheter. Fasadene vil bli utført i rødlig tegl.

    Prosjektet er tegnet av Dyrvik arkitekter og Bonava er utbygger.

    Image

    Image

    Image

    Rammesøknaden kan sees i sin helhet her.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by E_Oslo » 08 Jun 2022, 23:37

    Fredrik wrote: 08 Jun 2022, 19:49 Her er noen illustrasjoner av et infill-prosjekt som er under utvikling i Oscars gate 86 på Uranienborg. For de av oss som har fulgt forumet en sund, så vet vi at dette er det tredje eller fjerde forsøket på å få oppført et nybygg på eiendommen. Slik som ofte er tilfelle, har omfanget av prosjektet blitt gradvis nedjustert med hvert forsøk. Nåværende prosjekt er planlagt som et fem etasjer høyt boligbygg med 7 nye leiligheter.
    Synd, jeg synes dette ser litt styggere ut enn forrige versjon, og ikke minst er jeg negativ til forhagen som erstatter det som var et næringslokale i forrige runde.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by E_Oslo » 11 Jun 2022, 23:45

    Fredrik wrote: 03 Apr 2022, 19:00 Noen illustrasjoner av prosjektet med studentboliger som er planlagt oppført i Brenneriveien 11 ved Grunerløkka. Det vil bli bygget på en tidligere industrieiendom som ligger langs Akerselva. Prosjektet vil inneholde 197 nye hybler. Det er utformet som flere mindre, men sammenhengende bygg som alle vil få fasader i rødlig tegl i forskjellig utførelse.

    Reguleringsplanen for prosjektet ble vedtatt i 2019 og det ble sendt inn en søknad om rammetillatelse i oktober i fjor. A-lab er ansvarlig arkitekt og utbygger er Studentsamskipnaden SiO.

    Som jeg nevnte på det forrige forumet, så liker jeg godt dette prosjektet og jeg synes det passer godt inn sammen med den eldre industribebyggelsen som finnes langs Akerselva.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
    Nå har de begynt å rive det eksisterende bygget i Brenneriveien 11 (mitt bilde fra forrige uke, mye mer er tatt nå).

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests