Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 25 Jun 2022, 08:32

    Annevanne wrote: 25 Jun 2022, 04:12
    Det hadde vært finere estetisk om de detonerte ett lass med TNT istedenfor å bygge de greiene der.
    Altså, gidder du å ikke bruke sånn som språk som det der? Hvordan du skriver hvordan du vil til vennene dine på nettet bryr jeg meg ikke om, men her inne prøver faktisk folk som ikke kjenner hverandre å ha en saklig diskusjon om arkitektur. Uansett hva du mener om arkitekturen på Blindern eller dette prosjektet behøver du virkelig ikke å snakke om å sprenge universitetet i oslo.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Jun 2022, 09:32

    Ja, hold en sakligere tone enn det fremover Annevanne. Selv om det ikke var rettet mot en spesiell person, så tror jeg ikke at forumet vil ble spesielt hyggelig om man stadig slenger ut slike kommentarer. Det bør være mulig å uttrykke misnøye med prosjektene uten at man tyr til slikt språkbruk.

    Angående prosjektet i seg selv så er det kun en mulighetsstudie og jeg antar at den primært er laget for å vise utbyggingspotensialet til eiendommen. Jeg ville derfor ikke lagt for stor vekt på den arkitektoniske utformingen av byggene. Med tanke på at Aspelin Ramm så antar jeg at det uansett vil bli holdt et paralleloppdrag (det virker som om de har sansen for det) før man ender på et endelig forslag for prosjektet.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 25 Jun 2022, 12:26

    Annevanne wrote: 25 Jun 2022, 04:12Det hadde vært finere estetisk om de detonerte ett lass med TNT istedenfor å bygge de greiene der.
    Dette er hva du vil få rasert, da.
    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Jun 2022, 14:39

    Det har blitt sendt inn en søknad om rammetillatelse for to nye leilighetsbygg Jomfrubråtveien 85 og Marienlundveien 8B ved Holtet. Prosjektet vil erstatte to eneboliger og et bolig- og næringsbygg. Hvert av byggene vil inneholde 4 leiligheter. Fasadene er tenkt utført i tegl med detaljer i eik.

    Byggene er tegnet av Code arkitektur på vegne av utbygger Rostad Bygg.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 26 Jun 2022, 02:26

    Surbanpomp wrote: 25 Jun 2022, 12:26
    Annevanne wrote: 25 Jun 2022, 04:12Det hadde vært finere estetisk om de detonerte ett lass med TNT istedenfor å bygge de greiene der.
    Dette er hva du vil få rasert, da.
    Image
    Spørs på eksplosjonsradiusen det.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 26 Jun 2022, 02:31

    Jørn wrote: 25 Jun 2022, 08:32
    Annevanne wrote: 25 Jun 2022, 04:12
    Det hadde vært finere estetisk om de detonerte ett lass med TNT istedenfor å bygge de greiene der.
    Altså, gidder du å ikke bruke sånn som språk som det der? Hvordan du skriver hvordan du vil til vennene dine på nettet bryr jeg meg ikke om, men her inne prøver faktisk folk som ikke kjenner hverandre å ha en saklig diskusjon om arkitektur. Uansett hva du mener om arkitekturen på Blindern eller dette prosjektet behøver du virkelig ikke å snakke om å sprenge universitetet i oslo.
    Jeg sa nå "istedenfor å bygge" som gjør det klart at vi ikke snakker om å sprenge eksisterende bygg og heller bare lage et krater i jorden, men jeg er enig i at kommentaren var i noen grad usaklig desverre.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 28 Jun 2022, 08:58

    Aftenposten-sak om Sotakiosken på Etterstad. OBOS har kommet med nytt forslag der de bevarer den og bygger mindre. (Så mye mindre at jeg egentlig lurer på hvorfor de ikke gjorde det bygget et vindu lengre.)
    Image

    Syklist Skybert har i hvert fall ikke tid til å stoppe i kiosken.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 28 Jun 2022, 12:00

    Surbanpomp wrote: 28 Jun 2022, 08:58 Aftenposten-sak om Sotakiosken på Etterstad. OBOS har kommet med nytt forslag der de bevarer den og bygger mindre. (Så mye mindre at jeg egentlig lurer på hvorfor de ikke gjorde det bygget et vindu lengre.)
    Image

    Syklist Skybert har i hvert fall ikke tid til å stoppe i kiosken.
    Flott endring fra OBOS. Det eneste jeg personlig er skeptisk til er fargen på bygget, synes rød tegl hadde vært finere, og at vinduene er litt asymmetriske. Og trehusene i bakgrunnen som jeg antar også er en del av prosjektet ser litt billig ut. Men utenom det så er dette et steg i riktig retning :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Jun 2022, 17:42

    Det er en betydelig forbedring fra forrige forslag. Ingen tvil om det. Teglbygget minner litt om noe av det som bygges i London, på en god måte. Det jeg derimot ikke liker er hvordan de trehusene er trukket tilbake fra gaten; Det bryter jo fullstendig med gatelivet ellers i området og gir det en langt mindre urban følelse enn det ellers ville ha hatt.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 28 Jun 2022, 19:06

    Fredrik wrote: 28 Jun 2022, 17:42 Det jeg derimot ikke liker er hvordan de trehusene er trukket tilbake fra gaten; Det bryter jo fullstendig med gatelivet ellers i området og gir det en langt mindre urban følelse enn det ellers ville ha hatt.
    Akkurat der ser det ikke så urbant ut?

    Det er en mur der i dag, og den går helt inntil kiosken per nå. Jeg vet ikke om det er noe spesielt med den, eller om de bare har sett for seg at etter den stormen de har fått, kan de like gjerne bevare mest mulig.
    https://www.google.no/maps/@59.9096822, ... 384!8i8192

    Trehusene skal erstatte nr. 4, som lokalhistoriewiki kaller "Nr. 4: Liten, lav industribygning hvor Etterstad Treindustri har holdt til siden 1945. Her var det fra 1925 skifabrikk og produksjon av Bratlie skismøring."
    Og de trehusene skal stå oppå muren, som det ser ut som de skal forlenge litt , og så skal de ha litt forhage ... som sikkert er det du reagerer på.

    Men, hvis man nå roterer bildet, så er også de par første husene på andre siden trukket vekk - de på hver sin side av Gutta på hjørnet. Står du på den plassen, får du ikke følelsen av å ha havnet noe urbant sted.

    Ren og skjær amatørgjetning: de har noen føringer på utnyttelsesgraden, og har hatt valget mellom å skyve trehusene frem på pynten av muren (ingen forhage) eller bakover. Utnyttelsesgrad kan også forklare hvorfor teglbygningen ikke er lengre. Det er klart, da ville kiosken ha blitt mer omringet - men gatehjørnet er jo stort nok. (Kanskje de må gå klar av jernbanetunnellen?)

    Her er en tidligere plan:
    Image
    Også her står det på muren. Og også her slutter blokkene langt fra Strømsveien.

    Nysgjerrig på hvorfor de ikke foreslo å flytte Sotakiosken tredve meter?Edit: jo, det gjorde de! Men det var ikke nok. Og kiosken er ikke engang hundre år ...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests