Kristiansand | Byutvikling og prosjekter
  • Mikael
    Moderator

Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

by Mikael » 28 Jul 2022, 23:29

Når arkitekten heter Trollvegg kan man nesten ikke forvente noe urbant :?
  • Annevanne

by Annevanne » 29 Jul 2022, 14:17

Fredrik wrote: 28 Jul 2022, 20:31 Pussig at du skulle "bumpe" tråden for når har det nettopp blitt presentert planer for et tilsvarende lite urbant prosjekt på andre siden av Otra, på området som kalles for Kjøita. Prosjektet det er snakk om er et 13 etasjer høyt høyhus i tre. Det er tegnet av Trollvegg Arkitektstudio.

Image

Image

Image

Image

Nettstedet Bygg.no sin artikkel om saken.
    Kanskje jeg er på villspor og si gjerne fra hvis man er uenig. Men for meg så er det prosjektet ren vandalisme av kristiansand som er en relativt lav by, vi snakker ikke om å bygge noen etasjer høyere en resten av byen, vi snakker om et ønske om å dominere den. Og når det som skal bygges er så forpestende stygt at det er vanskelig å se på, så skjønner ikke jeg hvordan det i det hele tatt blir tatt som et alvorlig forslag. Jeg forakter denne type arrogant arkitektur, dette er det jeg mener med ideologi, for ingen ting annet en ideologi (+ markedskrefter) kan ovebevise noen om at dette kan bygges i en lav trehusby.

Selv en stor brutalisk Sovjetblokk er bedre enn dette forslaget.
  • Ring2

by Ring2 » 31 Jul 2022, 16:29

Annevanne wrote: 29 Jul 2022, 14:17
    Kanskje jeg er på villspor og si gjerne fra hvis man er uenig. Men for meg så er det prosjektet ren vandalisme av kristiansand som er en relativt lav by, vi snakker ikke om å bygge noen etasjer høyere en resten av byen, vi snakker om et ønske om å dominere den. Og når det som skal bygges er så forpestende stygt at det er vanskelig å se på, så skjønner ikke jeg hvordan det i det hele tatt blir tatt som et alvorlig forslag. Jeg forakter denne type arrogant arkitektur, dette er det jeg mener med ideologi, for ingen ting annet en ideologi (+ markedskrefter) kan ovebevise noen om at dette kan bygges i en lav trehusby.

Selv en stor brutalisk Sovjetblokk er bedre enn dette forslaget.
    Jeg liker heller ikke prosjektet, men "Occam's razor" tilsier at det her bygges høyt først og fremst fordi man ønsker spektakulær utsikt, ikke fordi man har et bevisst (og ondt) ønske om å vandalisere byen.