Kristiansand | Byutvikling og prosjekter
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 28 Jul 2022, 23:29

    Når arkitekten heter Trollvegg kan man nesten ikke forvente noe urbant :?
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Jul 2022, 14:17

    Fredrik wrote: 28 Jul 2022, 20:31 Pussig at du skulle "bumpe" tråden for når har det nettopp blitt presentert planer for et tilsvarende lite urbant prosjekt på andre siden av Otra, på området som kalles for Kjøita. Prosjektet det er snakk om er et 13 etasjer høyt høyhus i tre. Det er tegnet av Trollvegg Arkitektstudio.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Nettstedet Bygg.no sin artikkel om saken.
    Kanskje jeg er på villspor og si gjerne fra hvis man er uenig. Men for meg så er det prosjektet ren vandalisme av kristiansand som er en relativt lav by, vi snakker ikke om å bygge noen etasjer høyere en resten av byen, vi snakker om et ønske om å dominere den. Og når det som skal bygges er så forpestende stygt at det er vanskelig å se på, så skjønner ikke jeg hvordan det i det hele tatt blir tatt som et alvorlig forslag. Jeg forakter denne type arrogant arkitektur, dette er det jeg mener med ideologi, for ingen ting annet en ideologi (+ markedskrefter) kan ovebevise noen om at dette kan bygges i en lav trehusby.

    Selv en stor brutalisk Sovjetblokk er bedre enn dette forslaget.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 31 Jul 2022, 16:29

    Annevanne wrote: 29 Jul 2022, 14:17
    Kanskje jeg er på villspor og si gjerne fra hvis man er uenig. Men for meg så er det prosjektet ren vandalisme av kristiansand som er en relativt lav by, vi snakker ikke om å bygge noen etasjer høyere en resten av byen, vi snakker om et ønske om å dominere den. Og når det som skal bygges er så forpestende stygt at det er vanskelig å se på, så skjønner ikke jeg hvordan det i det hele tatt blir tatt som et alvorlig forslag. Jeg forakter denne type arrogant arkitektur, dette er det jeg mener med ideologi, for ingen ting annet en ideologi (+ markedskrefter) kan ovebevise noen om at dette kan bygges i en lav trehusby.

    Selv en stor brutalisk Sovjetblokk er bedre enn dette forslaget.
    Jeg liker heller ikke prosjektet, men "Occam's razor" tilsier at det her bygges høyt først og fremst fordi man ønsker spektakulær utsikt, ikke fordi man har et bevisst (og ondt) ønske om å vandalisere byen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 09:20

    Det har blitt søkt om rammetillatelse for et nytt boligprosjekt i Elvegata 7. Adressen er en del av kvartal 48 og ligger i det østre hjørnet av Kvadraturen. Prosjektet består i alt av ni nye bygg. To av byggene er utformet som bygårder langs Elvegata og Dronningens gate, mens restene av byggene er plassert i prosjektets bakgård. I tillegg vil den historiske hjørnegården i Elvegata 9 ble rekonstruert med en ekstra etasje. Prosjektet vil i alt inneholde 50 nye leiligheter.

    Det er tegnet av Ark.Net.

    Tegningene viser fasadene mot gateløpene.

    Image

    Image

    Søknaden kan sees i sin helhet her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 10 Sep 2022, 10:49

    Flott! Ser bra ut fra hva jeg kan se
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 10:59

    Jeg synes det ser ganske bra ut jeg og, men det er litt vanskelig å få et skikkelig godt inntrykk av hvordan det skal bli når det ikke sendes inn bedre illustrasjoner enn det (ikke en gang i farger). Jeg synes man bør stille krav til bedre dokumentasjon på hva man faktisk skal bygge.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 10 Sep 2022, 12:02

    Fredrik wrote: 10 Sep 2022, 10:59 Jeg synes det ser ganske bra ut jeg og, men det er litt vanskelig å få et skikkelig godt inntrykk av hvordan det skal bli når det ikke sendes inn bedre illustrasjoner enn det (ikke en gang i farger). Jeg synes man bør stille krav til bedre dokumentasjon på hva man faktisk skal bygge.
    Enig, men forstår jeg det rett at de to bygårdene som ses på bildet er nybygg? Eller er de bare renovering av eldre bygg? Hvis det er nye bygg så er jeg spesielt optimistisk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 15:15

    I den første tegningen er bygget midt i bildet et nybygg og bygget til høyre en rekonstruksjon/modifisering av dagens bygård. Her er ca. samme vinkel i dag:

    Image

    I den andre tegningen er bygget i midten et nybygg mens bygget til høyre er den rekonstruerte bygården sett fra en annen vinkel. Er er hvor nybygget vil bli bygget:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 10 Sep 2022, 15:59

    Fredrik wrote: 10 Sep 2022, 15:15 I den første tegningen er bygget midt i bildet et nybygg og bygget til høyre en rekonstruksjon/modifisering av dagens bygård. Her er ca. samme vinkel i dag:

    Image

    I den andre tegningen er bygget i midten et nybygg mens bygget til høyre er den rekonstruerte bygården sett fra en annen vinkel. Er er hvor nybygget vil bli bygget:

    Image
    Ok takk for info, uansett bra. Dette er et eksempel på byreprasjonen som jeg har snakket lenge om. Enda mer ønskes :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Kristiansand | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 16:03

    Samtidig har planforslaget for Kvartal 37 ble lagt ut til offentlig ettersyn. Dette er en eiendommen hvor McDonalds holder til på i dag. Ønsket med planforslaget er å legge til rette for en utvidelse av dagens bebyggelse i bakgården. I tillegg vil dagens fasader mot Markens gate bli bygget om og modernisert. Planforslaget er laget av Trollvegg Arkitektstudio og fristen er satt til den 28. oktober for å komme med innspill.

    Det er vel en forbedring fra dagens situasjon, men jeg synes likevel ikke at det ser så veldig imponerende ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest