Sandefjord | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 07 Aug 2022, 11:06

    Noen illustrasjoner av et nytt leilighetsbygg i Schanches gate 27 som det nylig ble avholdt en forhåndskonferanse for. Prosjektet baserer seg på en reguleringsplan som ble vedtatt i juni i 2020 og det vil erstatte en tomannsbolig med tilhørende garasje. Nybygget er på fem etasjer og har fått en utforming med saltak. Det er tegnet av Spir arkiteter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    [url=http://innsyn.sandefjord.kommune.no/wfi ... 2022018651&]I saksinnsyn.[/ur]
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 09:43

    Det har nå blitt sendt inn et oppdatert planforslag for utviklingen av Rådhusgata 2 i Sandefjord sentrum. Intensjonen er å utvikle eiendommen med et nytt leilighetsbygg med 18 leiligheter. Bygget er tegnet av Arkitektkontoret Henning Karlsen og planforslaget er laget av Asplan Viak.

    Jeg foretrakk de tidligere skissene av prosjektet.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 13 Oct 2022, 17:45

    Et bilde lånt fra Facebook-gruppen Arkitekturopprøret Norge som viser hvordan nybygget i Chr. Hvidts Plass 3 har blitt. For meg fremstår det som ganske vellykket.

    Image

    Facebook-gruppen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 13 Oct 2022, 22:32

    Fredrik wrote: 13 Oct 2022, 17:45 Et bilde lånt fra Facebook-gruppen Arkitekturopprøret Norge som viser hvordan nybygget i Chr. Hvidts Plass 3 har blitt. For meg fremstår det som ganske vellykket.

    Image

    Facebook-gruppen.
    Yup, helt okay. Dette burde selfølgelig være minimumskvaliteten på nybygg i historiske bymiljøer, men vi får ta det et steg av gangen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Oct 2022, 12:52

    Her er to bilder fra Dokkenkvartalet som nå er ferdigstilt. Jeg er skuffet over at man gikk for balkonger i klart glass, noe som gir bygget et langt billigere preg enn det illustrasjonene ga inntrykk av. I tillegg fremstår taket som langt mer klumpete.

    Image

    Image

    En illustrasjon av slik prosjektet ble presentert:

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 16 Oct 2022, 01:20

    Fredrik wrote: 15 Oct 2022, 12:52 Her er to bilder fra Dokkenkvartalet som nå er ferdigstilt. Jeg er skuffet over at man gikk for balkonger i klart glass, noe som gir bygget et langt billigere preg enn det illustrasjonene ga inntrykk av. I tillegg fremstår taket som langt mer klumpete.

    Image

    Image

    En illustrasjon av slik prosjektet ble presentert:

    Image
    Kunne vært enda verre selfølgelig, men ja, skuffende. Det er trist at dette middlemådige prosjektet er bedre en 90% av prosjektene som blir bygget i norge. Men man tar det man får I guess.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 24 Oct 2022, 21:16

    Her er enda flere bilder av det ferdige Dokkenkvartalet. Basert på bildene, så er mitt inntrykk at man gjennomgående har gått for billigere materialer og løsninger enn det illustrasjonene ga inntrykk av. Jeg har allerede nevnt det med balkongene, men et annet eksempel er forblendingen av førsteetasjen hvor man har gått for plater i stedet for tegl (som i illustrasjonen).

    Veldig skuffende.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene er lånt fra denne artikkelen i Sandefjords Blad.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 Nov 2022, 20:59

    Det har blitt presentert nye planer for utbyggingen av det såkalte Carlsenkvartalet i Sandefjord sentrum. Kvartalet ligger mellom Thaulows gate, Museumsgata og Brygga. De nåværende planene består av seks frittstående punkthus med leiligheter og et sett med lavere næringsbygg lagt langs fylkesveien. Prosjektet er tenkt å inneholde 42 nye leiligheter.

    Det er tegnet av Niamo Arkitektur.

    Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke går for et tradisjonelt lukket kvartal her. Jeg mener det hadde sett mye bedre ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Sandefjords Blad.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 07 Nov 2022, 00:40

    Fredrik wrote: 06 Nov 2022, 20:59 Det har blitt presentert nye planer for utbyggingen av det såkalte Carlsenkvartalet i Sandefjord sentrum. Kvartalet ligger mellom Thaulows gate, Museumsgata og Brygga. De nåværende planene består av seks frittstående punkthus med leiligheter og et sett med lavere næringsbygg lagt langs fylkesveien. Prosjektet er tenkt å inneholde 42 nye leiligheter.

    Det er tegnet av Niamo Arkitektur.

    Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke går for et tradisjonelt lukket kvartal her. Jeg mener det hadde sett mye bedre ut.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Sandefjords Blad.
    Enig.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Sandefjord | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 Nov 2022, 18:50

    Det er planer om å utvikle Rådhusgata 5 med omkringliggende eiendommer. Dette er stedet hvor blant annet det gamle bedehuset ligger. Planer består av et nytt boligprosjektet utformet som to bygårder og hva som blir beskrevet som to urbane byboliger. Prosjektet forutsetter at det gamle bedehuset rives. Det vil gi ca. 35 nye boliger.

    Planforslaget er laget av Dark arkitekter og Niamo arkitektur har stått (vil stå?) for den arkitektoniske utformingen av bebyggelsen. Forslagsstiller er Inter Eiendom.

    Jeg synes ikke det ser så ille ut, men jeg skulle ønske at bedehuset ble bevart.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest