Bergen | Område | Mindemyren
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Bergen | Område | Mindemyren

    by Fredrik » 22 Mar 2022, 21:05

    Dette er en tråd for den planalgte utviklingen av Mindemyren-området i Bergen. Mindemyren er et tidligere industriområde som ligger rett sørøst for Bergen sentrum. Intensjonen er å utvikle området til en ny og kompakt bydel. Bystyret vedtok områdeplanen for Mindemyren i 2013.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Fredrik » 22 Mar 2022, 21:44

    Bergen Bystyre vedtok tidligere denne måneden reguleringsplanen for Bergensmeriet. Prosjektet vil bli bygget på det som er markert som delfelt S10 og delfelt s8 på kartet i førsteposten. Reguleringsplanen åpner opp for å bygge 600 leiligheter og 13 000 kvadratmeter med næringsarealer.

    Utbygger er Bonava og reguleringsplanen er laget av Mad arkitetker.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Annevanne » 23 Mar 2022, 01:23

    De må slutte med de asymmetriske vinduene og ha vanlige symmetriske vinduer etter min mening
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Fredrik » 01 May 2022, 12:01

    Her er en noen skisser som viser de foreløpige planene for utviklingen av Løbergsalléen. Prosjektet vil bli bygget i skråningen over det nye bybanestoppet på Kristianborg. Dette området ligger rett til venstre for delfelt S3 og delfelt S5a på oversiktskartet i første post, altså utenfor grensene til områdeplanen. Det er likevel såpass nært tilknyttet til utbyggingen av Mindemyren at jeg synes det er met naturlig å publisere det her.

    Prosjektet består av to kvartalet med høyder som varierer fra tre til åtte etasjer. Holon er ansvarlig arkitekt og forslagsstiller er Miliarium Bolig. Det pågår enda en dialogprosess med kommunen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Den videre prosessen kan følges her.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Annevanne » 01 May 2022, 15:48

    Fredrik wrote: 01 May 2022, 12:01 Her er en noen skisser som viser de foreløpige planene for utviklingen av Løbergsalléen. Prosjektet vil bli bygget i skråningen over det nye bybanestoppet på Kristianborg. Dette området ligger rett til venstre for delfelt S3 og delfelt S5a på oversiktskartet i første post, altså utenfor grensene til områdeplanen. Det er likevel såpass nært tilknyttet til utbyggingen av Mindemyren at jeg synes det er met naturlig å publisere det her.

    Prosjektet består av to kvartalet med høyder som varierer fra tre til åtte etasjer. Holon er ansvarlig arkitekt og forslagsstiller er Miliarium Bolig. Det pågår enda en dialogprosess med kommunen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Den videre prosessen kan følges her.
    Dette ser ganske greit/ok ut. Som alltid kunne det vært enda bedre men man tar det man får.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Fredrik » 01 May 2022, 16:20

    Ja, jeg er enig med deg i det. På den ene siden ser det litt sånn billig og masseprodusert ut, men samtidig liker jeg fargebruken og jeg synes vokumene ser varierte ut med relativt gode proporsjoner. Jeg tror det kan bli et ganske ålreit område.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Fredrik » 06 Aug 2022, 09:42

    Her er et par bilder av slik Meieritaket-prosjektet, hvor fasaden nå begynner å nærme seg ferdigstillelse. Prosjektet utgjør første byggetrinn av Bergensmeriet-utbyggingen. Det inneholder 62 leiligheter og er tegnet av Holon Bergen. Bildene vist her er lånt fra bloggen Mindemyren - myren i mitt hjerte.

    Jeg må si jeg er ganske skuffet på resultatet så langt. Jeg synes fasaden fremstår veldig billig med stygge skjøter og lite dybde.

    Image

    Image

    Image

    Kilde til bildene.
  • Dagfinn
    Posts: 3
    Joined: 23 Apr 2022, 13:42
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Dagfinn » 08 Aug 2022, 10:42

    Enig! I tillegg til fasaden som ser billig ut som du sier, så syns jeg det er for høyt og massivt der det ligger i overgangen mellom eneboliger på den ene siden, og det som skal bli et mer urbant miljø på den andre. Mulig dette inntrykket vil endre seg etterhvert som området utvikles. Det ser for meg ut som bygget heller ikke har noen kvaliteter, hverken visuelt eller i form, som prøver å relatere seg til byggene som ligger/har ligget i området. Idéer her kunne vært å hente kvaliteter fra det gamle meieriet, eller fra trehusbebyggelsen rundt. Fargevalgene fremstår også tilfeldige og umotiverte, og det virker for meg som de har satt inn en "kunstvegg" på hjørnet for å redde inntrykket. Syns heller ikke bygget ligger godt i terrenget, da det skapes høye vegger uten vinduer på gateplan på noen av fasadene.

    Det positive er at bygget forholder seg til den nye allmenningen/gaten som skal gå fra Wergeland bybanestopp og ned mot Kanalveien. Det bør også nevnes at dette bygget ble godkjent for en stund siden, og uavhengig fra resten av Bergensmeieri-prosjektet. Man kan derfor håpe at resten av prosjektet har gjennomgått strengere krav til kvalitet i alle ledd, da det har vært et større fokus på dette politisk de siste årene.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Fredrik » 17 Mar 2023, 13:10

    Her er noen illustrasjoner av Selvaag sine planer for Kanalveien 46-48. Eiendommen utgjør det som er kalt for felt s17 i førsteposten. Prosjektet blir markedsført under navnet Solheimsvatnet Pluss. Planen er å starte salget av leilighetene i løpet av høstparten i år.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på Selvaag sin nettside.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Bergen | Område | Mindemyren

    by Mikael » 17 Mar 2023, 15:22

    Er det private utendørsarealer og hekk(!) mot gaten jeg ser :roll:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest