Bergen | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 Jul 2022, 19:57

    Annevanne wrote: 29 Jul 2022, 14:08 Kunnne vært hundre ganger bedre MEN, samtidig ikke uakseptabelt så lenge disse moderne sjøbodene ikke er en erstatning for noen eldre på samme sted. Det vet jeg ikke om de er.

    Men det svarte bygget som ikke ligner på de andre er direkte vemmelig.
    Neida, prosjektet vil ikke erstatte noen historiske bygninger. Alt av bebyggelse har nå blitt revet, men det var kun et industri-/lagerbygg der tidligere.

    Angående det svarte bygget så er jeg litt usikker på hvilket du tenker på, men antar at det kanskje kan være Elsesro brygge som allerede er der. Her er slik området fremstår i dag.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Jul 2022, 20:22

    Fredrik wrote: 29 Jul 2022, 19:57
    Annevanne wrote: 29 Jul 2022, 14:08 Kunnne vært hundre ganger bedre MEN, samtidig ikke uakseptabelt så lenge disse moderne sjøbodene ikke er en erstatning for noen eldre på samme sted. Det vet jeg ikke om de er.

    Men det svarte bygget som ikke ligner på de andre er direkte vemmelig.
    Neida, prosjektet vil ikke erstatte noen historiske bygninger. Alt av bebyggelse har nå blitt revet, men det var kun et industri-/lagerbygg der tidligere.

    Angående det svarte bygget så er jeg litt usikker på hvilket du tenker på, men antar at det kanskje kan være Elsesro brygge som allerede er der. Her er slik området fremstår i dag.
    Ok, så det er Elsero brygge jeg egentlig kritiserer. Som er et helt grusomt prosjekt. Da er jeg egentlig littegrann mer positiv til prosjektet, det er faktisk et slags forsøk på å hedre den historiske sjøbodbebyggelsen i Bergen. Kunne vært veldig mye bedre, men greit nok.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 30 Jul 2022, 20:27

    Her er noen nye bilder fra det nye Fylkesbygget. Bildene ser ut til å ha blitt publisert i juni i år. Bygget er er tegnet av Arkitekgruppen Cubus i samarbeid med Lab, Hus arkitekter, Nsw arkitektur, Sweco og Iark.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på nettsiden til Åsane Byggmesterforretning.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 30 Jul 2022, 21:16

    Fredrik wrote: 30 Jul 2022, 20:27 Her er noen nye bilder fra det nye Fylkesbygget. Bildene ser ut til å ha blitt publisert i juni i år. Bygget er er tegnet av Arkitekgruppen Cubus i samarbeid med Lab, Hus arkitekter, Nsw arkitektur, Sweco og Iark.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på nettsiden til Åsane Byggmesterforretning.
    Jeg håper jeg lever til å se dagen dette bygget blir revet bit for bit. Det er egentlig alt det er å si om dette bygget.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Sep 2022, 18:15

    Her er planene for utviklingen av det som kalles for felt S2 og S3 i Paradis-utbyggingen. Feltene ligger rett nord for Storetveitvegen. Intensjonen med planene er å legge til rette for en urban utvikling mot Paradis sentrum og veien, mens det er planlagt en mer spredt og småhus-aktig bebyggelse i bakkant. Planene er laget av Multiconsult i samarbeid med Lin arkitektur.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 Sep 2022, 20:25

    Noen bilder fra byggingen av boligprosjektet Villa Amtmann som er under oppføring i bakgården på gamle Betanien i Kalfarveien. Prosjektet består av 52 leiligheter og er tegnet av Tag arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på prosjektets hjemmeside.

    To illustrasjoner av slik det er tenkt å bli når det står ferdig:

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Nov 2022, 21:52

    Noen bilder av det nylig ferdigstilte boligprosjektet i Lille Starefossveien 29/Nystuveien 35 som er bygget i et villaområde i Starefossen. Prosjektet består av et slags lite tun med tre eneboliger rundt. Det er tegnet av 3rw arkitekter og har nå blitt nominert til Bergen kommunes arkitektur- og byformingspris for 2022.

    Spør du meg fremstår dette som et relativt godt eksempel på fortetning av et villaområde. Jeg synes bygningsvolumene fremstår som godt tilpasset omgivelsene og materialene og utførelsen ser ut til å være av høy kvalitet. Det eneste jeg vil si er at det blir kanskje litt voldsomt med tre bygg i brunt tre og det kanskje hadde sett enda bedre ut med bruk av andre farger.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på nettsiden til 3rw arkitekter og i denne boligannonsen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 09 Nov 2022, 22:59

    Fredrik wrote: 09 Nov 2022, 21:52 Noen bilder av det nylig ferdigstilte boligprosjektet i Lille Starefossveien 29/Nystuveien 35 som er bygget i et villaområde i Starefossen. Prosjektet består av et slags lite tun med tre eneboliger rundt. Det er tegnet av 3rw arkitekter og har nå blitt nominert til Bergen kommunes arkitektur- og byformingspris for 2022.

    Spør du meg fremstår dette som et relativt godt eksempel på fortetning av et villaområde. Jeg synes bygningsvolumene fremstår som godt tilpasset omgivelsene og materialene og utførelsen ser ut til å være av høy kvalitet. Det eneste jeg vil si er at det blir kanskje litt voldsomt med tre bygg i brunt tre og det kanskje hadde sett enda bedre ut med bruk av andre farger.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på nettsiden til 3rw arkitekter og i denne boligannonsen.
    Du har rett i den forstand at disse svarte boksene er bedre enn det meste på dette forumet, desverre sier det ikke så mye, disse byggene er estetisk fattige og egentlig også ganske stygge. Det eneste som noenlunde redder er et halvhjertet saltak og en grei kjellerdel i stein. Jeg synes det er en parodi at et så middelmådig prosjekt er nominert til "Arkitekturpris" men heller ikke noe sjokk. Men ja som du påpeker, volumet er rett, desverre er estetikken er feil.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 09 Nov 2022, 23:25

    Et veldig fint prosjekt og veggene kan man jo bare male når man blir lei.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Bergen | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Nov 2022, 12:53

    En illustrasjon av prosjektet Sandsli stasjon som Bonava er i gang med å utvikle ved bybanestoppet på Sandslimarka. Første byggetrinn (vist her) vil inneholde 34 leiligheter, mens utbyggingen i sin helhet vil ha 173 leiligheter.

    Image

    Image

    En videosnutt av prosjektet:


    youtu.be/rJML7-rUPyk

    På nettsiden til Bonava.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest