Norge | Før og etter fra Streetview
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 10 Sep 2022, 14:37

    Her ser vi endringene i krysset Storgata/Nygata fra 2009 til 2018. Ingen av byggene kan anklages for å være vakre, men jeg liker at nybygget i det minste møter krysset på den samme avrundede måten som de tårnbyggene på motstatt side.

    Image

    Image
    Last edited by Tobias on 17 Sep 2022, 14:36, edited 1 time in total.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 15:18

    Endringen i Torggata har virkelig vært til det bedre. Den fremstod veldig trist og litt luguber ut tidligere, mens så er det en ganske staselig gate. Jeg er mer usikker på endringen i Storgata. Nå var ikke bygget som stod der tidligere akkurat pent, men nybygget er likevel blant det tristere som har blitt bygd i Oslo sentrum i nyere tid.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 10 Sep 2022, 17:15

    Ja, det er altfor mye glass og da må de kompensere med de stygge solskjermene. Virker som om en del arkitekter overvurderer hvor mye sol som trengs. Nabobygget viser jo at man fint kan klare seg med langt mindre vinduer.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 17:23

    Før og nå på et gatehjørne i Kvadraturen i Kristiansand. En tidligere gymsal har blitt restaurert og et nytt infill-prosjektet har blitt bygd vegg-i-vegg. Et eldre hus måtte riktignok vike for å gi plass til infill-prosjektet, men jeg synes likevel det har vært en oppgradering i det hele.

    Før:

    Image

    Image

    Nå:

    Image

    Image

    På streetview.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 10 Sep 2022, 18:35

    Flott innfill, så enkelt kan det gjøres. Det trenger ikke være mer detaljert en det for å være fint. Det at det finnes folk som mener slike bygg er en umulighet å bygge i vår "moderne tid" har jeg vansker med å forstå.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Tobias » 10 Sep 2022, 19:22

    Her er bilder av to ganske nye infill-bygg på Torshov i Oslo. Ålreite prosjekter, med tilpassede høyder og delvis skråtak. Det første bygget kunne gjerne vært malt i en litt lysere farge og det siste har en litt stygg portal inn til bakgården, men jeg har sett verre i denne byen.

    Oskar Braathens gate

    Image
    Image

    Og så like rundt hjørnet i Sandakerveien.

    Image
    Image
    Last edited by Tobias on 17 Sep 2022, 14:41, edited 1 time in total.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 10 Sep 2022, 20:02

    Jeg synes det første prosjektet er relativt vellykket. Fargen er jo så klart ganske dyster, men det burde være relativt lett å fikse i etterkant. Ellers er bygget godt dimensjonert og tilpasset omgivelsene som du sier. Jeg er mindre fan av det siste. Jeg synes detaljene virker litt billige og jeg synes heller ikke at overgangen mot bygården ved siden av er helt vellykket.

    For øvrig er det området av Torshov hjem til enda et moderne infill-bygg, nemlig dette Feddersens gate. Selv om formspråket er veldig moderne, så synes jeg det fungerer ganske greit.

    Før:

    Image

    Etter:

    Image

    På streetview.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 10 Sep 2022, 21:06

    Fredrik wrote: 10 Sep 2022, 20:02 Jeg synes det første prosjektet er relativt vellykket. Fargen er jo så klart ganske dyster, men det burde være relativt lett å fikse i etterkant. Ellers er bygget godt dimensjonert og tilpasset omgivelsene som du sier. Jeg er mindre fan av det siste. Jeg synes detaljene virker litt billige og jeg synes heller ikke at overgangen mot bygården ved siden av er helt vellykket.

    For øvrig er det området av Torshov hjem til enda et moderne infill-bygg, nemlig dette Feddersens gate. Selv om formspråket er veldig moderne, så synes jeg det fungerer ganske greit.

    Før:

    Image

    Etter:

    Image

    På streetview.
    Her må jeg nok si meg helt uneig hvis du mener at det siste eksempelet er vellykket. Grunnen er at det er så lett å gjøre det litt bedre, litt finere. Det første innfillbygget Tobias postet hadde ganske symmetrisk vindusplassering og en litt lysere farge, bare det gjør underverker.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Annevanne » 10 Sep 2022, 21:09

    Men alt I alt er jeg glad for å se så mange positive prosjekter i det siste, det trengtes :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Før og etter fra Streetview

    by Fredrik » 11 Sep 2022, 21:21

    Tobias wrote: 10 Sep 2022, 19:22 Her er bilder av to ganske nye infill-bygg på Torshov i Oslo. Ålreite prosjekter, med tilpassede høyder og delvis skråtak. Det første bygget kunne gjerne vært malt i en litt lysere farge og det siste har en litt stygg portal inn til bakgården, men jeg har sett verre i denne byen.

    Oskar Braathens gate

    Og så like rundt hjørnet i Sandakerveien.
    Ingen av bildene dine ser ut til å fungere mer. Jeg vet ikke, men det er muligens noe gærent med hosten du har valgt. Jeg synes det er litt trist om tråden blir full av døde lenker/bilder. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests