Oslo | Område | Grønlikaia
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 26 Sep 2022, 18:28

    Ghilardi+Hellsten Arkitekter sitt forslag for Verket, som er det området som ligger nærmest Bispevika og resten av byen. Dette er et forslag som jeg ikke liker i det hele tatt.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her på Facebook.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 03 Oct 2022, 19:49

    Noen illustrasjoner som viser A-lab sitt forslag for Verket (samme område som i innlegget over).

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på nettsiden til A-lab.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Mikael » 04 Oct 2022, 10:11

    Usedvanlig lite kreative forslag så langt. Får håpe ikke alt ser ut som noe som er plukket fra Lysaker :|
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 04 Oct 2022, 13:40

    Når man ikke bryr seg om at hvis eget forslag blir godkjent så videre ødelegger man en by i mange tiår fremover. Groteskt. Seriøst, noen utbyggere og arkitekter konkurerer om å gjøre Oslo Europas styggest by fortest mulig. Oslo har to fremtider, enten så innser vi tilslutt alvoret og begynner med byreprasjon slik som gjøres I andre land, eller så blir Oslo en dystopisk klump med høyhus med sporadiske ruiner av vakre bygårder imellom (De som vil at Oslo skal bli New York elsker denne fremtiden), hvilken fremtid som velges kan ikke jeg si noe om.

    Og btw "Flytende fjordpark og kunstig rev". Det er som de ønsker et lite Dubai midt I Norge, blir kvalm av slike floskler. Hva med å ha ekte rev? Hva med å ha ekte fjorder? Hva med å ha naturlige parker som ikke ligger på en motbydelig kunstig øy? Men for mennesker som har lyst å leve som de gjør i 'black mirror' så er jo dette fantastisk.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 04 Oct 2022, 17:27

    Mikael wrote: 04 Oct 2022, 10:11 Usedvanlig lite kreative forslag så langt. Får håpe ikke alt ser ut som noe som er plukket fra Lysaker :|
    Ja, jeg synes forslagene for Verket-området (de to siste over) er virkelig skuffende greier. Jeg har også sett et par illustrasjoner av de andre forslagene for området, og mitt inntrykk er at de ikke er noe bedre. Så jeg frykter at det vil bli veldig standard næringspark-arkitektur der.

    Når det er sagt så synes jeg noen av forslagene for noen av de andre delområdene har potensiale.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 04 Oct 2022, 18:16

    Fredrik wrote: 04 Oct 2022, 17:27
    Mikael wrote: 04 Oct 2022, 10:11 Usedvanlig lite kreative forslag så langt. Får håpe ikke alt ser ut som noe som er plukket fra Lysaker :|
    Ja, jeg synes forslagene for Verket-området (de to siste over) er virkelig skuffende greier. Jeg har også sett et par illustrasjoner av de andre forslagene for området, og mitt inntrykk er at de ikke er noe bedre. Så jeg frykter at det vil bli veldig standard næringspark-arkitektur der.

    Når det er sagt så synes jeg noen av forslagene for noen av de andre delområdene har potensiale.
    Når det gjelder så svære prosjekter burde ærlig talt folket stemt, direkte demokrati er tregere men det finnes ikke noe annen løsning på den apokalyptiske ødeleggelsen som rammer byer som Oslo, det burde være en avstemming i Oslo om dette er slik de ønsker at byen skal utvikles, stemmer de ja så har jeg ingenting jeg skulle sagt men stemmer innbyggerne nei så burde de få den arkitekturen de ønsker fra arkitekter som bryr seg. Vet ikke om noen andre er enige men jeg tenker at noen folkeavstemninger på dette området hadde hjulpet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 04 Oct 2022, 19:34

    Jeg vet ikke hvor mye jeg liker ideen med folkeavstemninger for enkeltprosjekter, men jeg synes generelt ikke det er dum idé å prøve å involvere befolkningen i større grad enn det som gjøres nå. F.eks. kunne man hatt en åpen konkurranse hvor publikum fikk være med på å stemme for beste forslag. Ut i fra hva jeg har forstått det er det slik det gjøres nå i en del svenske og tyske byer.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Annevanne » 04 Oct 2022, 22:33

    Fredrik wrote: 04 Oct 2022, 19:34 Jeg vet ikke hvor mye jeg liker ideen med folkeavstemninger for enkeltprosjekter, men jeg synes generelt ikke det er dum idé å prøve å involvere befolkningen i større grad enn det som gjøres nå. F.eks. kunne man hatt en åpen konkurranse hvor publikum fikk være med på å stemme for beste forslag. Ut i fra hva jeg har forstått det er det slik det gjøres nå i en del svenske og tyske byer.
    Ja det var egentlig det jeg mente, men i tillegg til å stemme på forslag bør det også være et vetoalternativ når det er NULL gode forslag. Altså et alternativ som sier: "Kom med nye og seriøse forslag vi lar dere ikke bygg noe som helst", men jeg tviler sterkt på at politikere og utbyggere har lyst å gi fra seg noe som helst makt på dette området, hvis folket får mer makt vil de argumentere at det forhindrer "effektivisering" og kan roe ned "rask utvikling", og andre floksler. Og for de som er mest ideologisk (f.eks. plan og bygg) så er det fundementalt galt å bygge vakkert fordi det er stilkopiering av fortiden og alt det tullet.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by KvikHalden » 08 Oct 2022, 00:23

    Har du noen konkrete eksempler på situasjoner du mener Plan og bygg har opptred ideologisk?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Grønlikaia

    by Fredrik » 08 Oct 2022, 15:12

    Danske Henning Larsen sitt forslag for Verket-feltet.

    Image

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests