Trondheim | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 31 Mar 2023, 10:18

    Bystyret besluttet i går å legge reguleringsplanen for utviklingen av den ubebygde tomten ved Elgeseter Gate 26B ut til offentlig ettersyn. Planen er å bygge ut tomten med et nytt bolig- og næringsbygg. Reguleringsplanen inneholder to alternativer: Det ene alternativet har samme høyde som dagens blokk i Elgeseter Gate 26a og b, mens i det andre alternativet trappes høydene ned i møte mot (den nå brannskadde) hjørnegården i nummer 28. Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Odd Thommesen.

    Alternativ 1:

    Image

    Image

    Image

    Alternativ 2:

    Image

    Image

    Image

    Dokumentene fra møtet kan sees her.
  • civilman
    Posts: 5
    Joined: 14 Dec 2022, 08:41
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by civilman » 31 Mar 2023, 10:41

    Kjenner det koker inni meg når jeg ser forslag som dette. Her har vi en fantastisk mulighet til å restaurere jugendbygget og bygge nytt i samme stil nedover (som burde vært ett krav) for å forbedre Elgseter gate. Flytter fra byen hvis denne flausen blir til realitet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 31 Mar 2023, 10:44

    civilman wrote: 31 Mar 2023, 10:41 Kjenner det koker inni meg når jeg ser forslag som dette. Her har vi en fantastisk mulighet til å restaurere jugendbygget og bygge nytt i samme stil nedover (som burde vært ett krav) for å forbedre Elgseter gate. Flytter fra byen hvis denne flausen blir til realitet.
    Om du tenker på hjørnegården, så er ikke den en del av prosjektet og jeg antar at den ikke er eid av samme person (altså vanskelig å få til en restaurering på den her). Men jeg ellers enig med deg og jeg mener at hjørnegården ideelt sett burde fungere som mal med tanke på plassering og utforming hva gjelder annen bebyggelse langs gaten.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 31 Mar 2023, 11:01

    Dette er ikke godt nok. Høyden bør være det minst interessante premisset når man utformer et bygg langs en så viktig gate. På skissene er det veldig tydelig at planløsningen i leilighetene danner premisset for hvordan fasadene (vinduene - eller manglende vinduene/gjennomsiktighet) mot Elgeseter gate blir utformet. Uavhengig av av plassering av byggelinjen/plassering mot gaten burde den gamle hjørnegården danne rammene for høyden på førsteetasjen og bygget utformes med en fasade som fronter gaten, ikke en bakside fra andre etasje og oppover.
  • civilman
    Posts: 5
    Joined: 14 Dec 2022, 08:41
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by civilman » 31 Mar 2023, 12:57

    Fredrik wrote: 31 Mar 2023, 10:44
    civilman wrote: 31 Mar 2023, 10:41 Kjenner det koker inni meg når jeg ser forslag som dette. Her har vi en fantastisk mulighet til å restaurere jugendbygget og bygge nytt i samme stil nedover (som burde vært ett krav) for å forbedre Elgseter gate. Flytter fra byen hvis denne flausen blir til realitet.
    Om du tenker på hjørnegården, så er ikke den en del av prosjektet og jeg antar at den ikke er eid av samme person (altså vanskelig å få til en restaurering på den her). Men jeg ellers enig med deg og jeg mener at hjørnegården ideelt sett burde fungere som mal med tanke på plassering og utforming hva gjelder annen bebyggelse langs gaten.
    Det var det jeg mente, bare litt dårlig forklart :lol:
    Det er ganske utrolig at det sitter folk i bystyret som fremmer slike forslag.
  • betrakter
    Posts: 36
    Joined: 25 Nov 2022, 17:52
    Has thanked: 0
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by betrakter » 31 Mar 2023, 16:24

    Kjenner jeg ikke klarer å ha sterke formeninger om utbygginger i elgseter gate. Der er det allerede kaotisk og ødelagt og gaten kommer aldri til å bli noe annet enn en trafikkert hovedåre inn og ut av byen.

    Forøvrig bygges det i dag ut to større bygg som fullfører gaten i nord, med medisinsenteret og det nye bygget til SIT.

    Elgseter gate 10 Image

    Byggecam:

    Image

    Elgseter gate 16, Medisinsenteret:
    Image

    Byggecam:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2023, 14:04

    Her er noen bedre illustrasjoner av prosjektet som er under utvikling i Breidablikveien 66 og 68 på Byåsen. Prosjektet blir markedsført under navnet Byvy.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på prosjektets nettside.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 Apr 2023, 09:56

    Et par bilder jeg tok i går fra arbeidene med Gartnersletta på Lade.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 Apr 2023, 10:33

    Jeg tok også noen bilder av Leangenbukta-utbyggingen.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • betrakter
    Posts: 36
    Joined: 25 Nov 2022, 17:52
    Has thanked: 0
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by betrakter » 06 Apr 2023, 16:11

    Flotte bilder Fredrik. Takk skal du ha.

    Må disse firkantede byvillaene ikke er spesielt imponerende, også var jeg ikke klar over hvor dominerende balkongen kom til å bli på saltakgårdene. Men jeg har kjørt forbi område noen ganger, og det tar seg helt greit ut fra gateplan. Hvertfall rekkehusene i tegl i forkant. De ser faktisk ganske bra ut.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests