Post Reply 126 posts
Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 31 Mar 2023, 11:30

    Det kommer nok hit etter hvert. Vi er bare som vanlig noen år etter Sverige. Men jeg ser stadig flere enkelt-polikere si lignende ting her i Norge og.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 31 Mar 2023, 14:54

    Jeg håper jeg aldri noensinne igjen hører en uærlig arkitekt, utbygger, modernist si at det ikke er mulig i "vår tid". Selvfølgelig er det mulig, det som mangler er vilje og det er det vi må skape.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 02 Apr 2023, 10:43

    For øvrig så kom jeg over et fint og nylig bygd tilpasningsprosjekt i tradisjonell stil i Røros som jeg hadde lyst til å dele.

    Prosjektet der er snakk om består av en en utvidelse til det lokale Domus kjøpesenteret. Ut i fra hva jeg kan se av satellittbilder så ble utvidelsen ferdigstilt rundt 2012. Som vi kan se er arkitekturen tilpasset trehusmiljøet i byen både med tanke på skala og utformingen. Ideelt sett burde kjøpesenteret ha hatt en utgang på denne siden og (området føles litt dødt), men utvidelsen representerer likevel et av de mer overbevisende tilpassingene av et kjøpesenter til en urban kontekst som jeg har sett her i landet.

    Image

    Image

    Image

    På streetview.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 06 Apr 2023, 13:50

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/zEVRy ... jrkJd9Sub4

    Sverige er mange år foran oss når det gjelder EKTE fremskritt (som er å bygge vakkert). Der skjer det fantastiske ting og arkitektene og utbyggerne får ikke lov til å vandalisere så mye de ønsker lenger, politikerne har ryggrad og hører på folket i debatten.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 08 Apr 2023, 15:47

    Det har vært mye fokus på Sverige og nye prosjekter i tradisjonell stil der, men det kan virke som om det begynner å bli større aksept for slike prosjekter i nabolandet Danmark og. Her er f.eks. et nytt prosjekt som nylig ble presentert i sentrum av byen Århus:

    Image

    Dagens situasjon:

    Image

    Artikkel.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 08 Apr 2023, 21:15

    Hyggelig å se. Om ti år er nok andelen prosjekter i mer tradisjonell stil ganske mye høyere enn den er nå, også her til lands.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 23 Apr 2023, 09:35

    https://www.aftenposten.no/oslo/i/O8epE ... -paa-lenge

    Nå skal det endelig bygges et "tradisjonellt" kvartal i Oslo. Dette prosjektet har vi snakket om før, det er MAD som står bak og det skal bygges midt i Nydalen. Det er mange problemer med kvartalet og i bunn og grunn er det ikke i nærheten av bra nok. Mye av det er pågrunn av tekniske krav som gjør at prosjektet blir holdt tilbake (her må noe skje, spesielt med lyskravene). MEN en holdningsendring er allikevel noe som er svært viktig.

    Mad arkitekten bak prosjektet sier at dette bør være det normale, HELT ENIG. Prosjektleder i Avantor som står bak det meste av nybygg i Nydalen inkludert alle de heselige frittstående blokkene gir nå arkitekturopprøret rett.

    Istedenfor å oppføre seg som en bortkjemt unge og gjøre narr av AO eller bli defensiv (som de fleste gjør) så innrømmer han at de har latt seg påvirke av debatten i en positiv retning. Det er en liten men viktig innrømmelse.

    For å være helt klar, det er bare ord, det betyr ikke at noe konkret skjer i nærmest fremtid. Men det at visse arkitekter og utbyggere går direkte ut og sier at de har tatt feil åpner døren for flere. Det viser at det er greit å endre holdning istedenfor å grave seg inn og insisterer på at stygghet er best selv om folk flest ikke ønsker det.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 23 Apr 2023, 17:14

    Det er veldig fint at en så stor utbygger som Avantor offentlig sier at man vil bygge mer i kvartalsstruktur. Det skulle jeg ønske de forstod for femten, tjue år siden da man startet utbyggingen av Nydalen, Storo og Løren.

    Dette er dog ikke et eksempel på tradisjonell arkitektur (som dette opprøret vil ha mer av).
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 23 Apr 2023, 18:47

    Tenkt så flott det hadde vært om Nydalen og Storo hadde vært utviklet med skikkelige kvartaler. Virkelig synd at man ikke grep den sjansen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 23 Apr 2023, 23:30

    Tobias wrote: 23 Apr 2023, 17:14 Det er veldig fint at en så stor utbygger som Avantor offentlig sier at man vil bygge mer i kvartalsstruktur. Det skulle jeg ønske de forstod for femten, tjue år siden da man startet utbyggingen av Nydalen, Storo og Løren.

    Dette er dog ikke et eksempel på tradisjonell arkitektur (som dette opprøret vil ha mer av).
    Det er en oversimplifisering fra deg i et slags rart forsøk på å ikke gi AO et vinn (hvis det er feil oppfatning fra meg må du bare si det). Kvartalstruktur i seg selv er mer "tradisjonellt" eller "klassisk" i den forstand at det er noe vi i stor grad har gått vekk fra og som er assosiert med fortiden. Jada, byggene i seg selv er lav kvalitet estetisk (som nesten alle nybygg). Men de har litt mer variasjon, litt rydigere fasader, og litt mer tradisjonelle elementer enn vanlig. Eksempler er symmetri, ihvertfall på de bedre byggene og teglbruk som er mer tredimensjonal og mindre flat enn vanlig. Er det bra nok? Nei ikke i nærheten, prosjektet ville jeg gitt 2.5/10 i estetikk. Men det er et steg i rett retning. Og hvis AO er smart kommer de til å bruke gulerot (skryte av holdningsendringen), ikke pisk, for å pushe i en enda mer klassisk og bedre retning neste gang. Norge ødelegges enda av elendige prosjekter, men jo mindre det aksepteres jo fortere kan vi forhåpentligvis redusere skaden.
Post Reply 126 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests