Post Reply 126 posts
Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 25 Apr 2023, 00:53

    Annevanne wrote: 23 Apr 2023, 23:30 Det er en oversimplifisering fra deg i et slags rart forsøk på å ikke gi AO et vinn (hvis det er feil oppfatning fra meg må du bare si det).
    Det er en feil oppfatning ja. Jeg er da enig i mange av opprørets ideer (det er bare retorikken jeg ofte har problemer med).

    Mitt lille poeng er at dette, tross kvartalsstrukturen, fremdeles er et prosjekt i moderne stil, og at hvis media/utbygger/arkitekt tror opprøret er storfornøyd så har de misforstått.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 25 Apr 2023, 10:19

    Tobias wrote: 25 Apr 2023, 00:53
    Annevanne wrote: 23 Apr 2023, 23:30 Det er en oversimplifisering fra deg i et slags rart forsøk på å ikke gi AO et vinn (hvis det er feil oppfatning fra meg må du bare si det).
    Det er en feil oppfatning ja. Jeg er da enig i mange av opprørets ideer (det er bare retorikken jeg ofte har problemer med).

    Mitt lille poeng er at dette, tross kvartalsstrukturen, fremdeles er et prosjekt i moderne stil, og at hvis media/utbygger/arkitekt tror opprøret er storfornøyd så har de misforstått.
    La meg svare på ditt lille poeng. Jeg mener enda at du oversimplifiserer, jeg er enig at de fleste byggene er ganske så modernistiske, men de bedre byggene i prosjektet som AO skryter av har en mer (dog ikke helt) tradisjonell utforming. AO har støttet prosjektet, ikke fordi estetikken er særlig bra, men fordi det er et større prosjekt som åpenbart er blitt påvirket av den pågående debatten. AO ønsker innflytelse og de vet at for å skaffe den innflytelsen må de velge hvilke prosjekter de latterligjør med omhu. Det er veldig bra at media dekker dette som et vinn for AO, det gjør gruppen mer seriøs og vil påvirke opinionen til utbyggere og arkitekter om AO i en bra retning, det har stor betydning.

    Derfor aksepterer man at det er et steg i riktig retning men ikke oppnåelsen av det endelige målet, som er å avslutte monopolet den modernistiske stilretningen har over byutviklingen og skape et mangfold med rom for betydelig klassisk arkitektur også. Som størsteparten av nordmenn foretrekker.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 26 Apr 2023, 15:19

    Vi er nok relativt enige her, altså.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 27 Apr 2023, 19:49

    https://www.arkitektur.no/meninger/komm ... 8GB14ZQOhs

    Vil bare framheve at modernistisk ideologi lever i beste velgående, dessverre også blant noen unge arkitekter. Her et meningsinnlegg fra Ida Messel, masterstudent ved AHO. Poenget mitt er ikke å latterligjøre hun men jeg vil påpeke problemene i hennes argumentasjon. Her er noen av de endeløse hersketeknikkene/misforståelsene/feiltakelsene/stråmennene hun bruker for å angripe AO.
    Det er helt nødvendig for arkitektene selv å formulere egen modernitetskritikk uten at den springer ut av Arkitekturopprørets historisme og kitsch.
    Dette er et eksempel på den trøtte og direkte feilaktige vrangforestillingen om at AO ønsker masseprodusert og billig tradisjonell arkitektur. Realiteten er motsatt, de prosjektene AO skryter mest av har høy estetisk og materiell kvalitet. Nygaardsplassen i Fredrikstad er et godt eksempel. Noe jeg ser gang på gang i AO er nettopp kritikk mot masseproduksjon, eller såkallte "menneskebokser".

    Det er ekstra ironisk at hun legger ord i munnen på AO når dette er tittelen "Slutt å legge ord i munnen på Arkitekturopprøret". Det hele blir bare useriøst.

    Noe annet hun gjør mye av er å drive med Svada.
    Suksessoppskriftene fra historien innebærer ofte at det står en eller annen figur og lokker massene til seg med rolig akademisk stemme – en slags Alphonse de Lamartine, poeten som bidro til å etablere den andre franske republikk i 1848.
    Dette høres kanskje genialt ut når du er arkitekturstudent men det trenger faktisk ikke å være så vanskelig. Vi trenger ikke dra frem poeter fra den andre franske republikk i 1848. Dette er nettopp den elitistiske svadaen som AO kritiserer med rette. Sannheten er at nordmenn ønsker seg mer tradisjonell arkitektur, vi lever i et demokrati, både politikere og arkitekter bør ta for seg folkets ønsker og handle deretter. Arkitekter bygger vanligvis ikke for seg selv, oftest bygger man for andre, da er det viktig at man vet hva folket ønsker istendefor å styres av egoisme. (Jeg vet at markedet også spiller en stor rolle og der er løsningen å skape barrierer som hindrer griske, sjelløse utbyggere i å gjøre som de vil).
    Stilbegrepet opprørerne bruker, favoriserer formen på elementer og detaljer fremfor andre aspekter. Hva formen er laget av, hva formen gjør, eller ‘betyr’ er mindre viktig enn hvordan den ser ut.
    Dette er en ny feiltolkning av hva AO står for. Nei AO ønsker ikke nybygg av billige materialer, det er svært viktig for gruppen at bygg er laget av gode og holdbare materialer. Det fine med gode og holdbare materialer er at de også kan bli formet på fantastiske måter. Det hun prøver å snike inn er en stråmann om at AO ønsker seg "Disneyslott" over hele landet, altså tradisjonell arkitektur som er laget av billige og dårlige materialer (kitsch). Det er en total og komplett feiltakelse. AO ønsker seg bygg med høy kvalitet, som er høyst funksjonelle med moderne fasiliteter og har høy estetisk kvalitet. Heldigvis kan alt dette gjøres samtidig, du trenger ikke velge bort en av delene slik noen kanskje vil ha deg til å tro.
    Dessuten viser arkitekturopprøret stadig at de ikke er så opptatt av utstrakte arkitekthender. Å ta arkitekten i hånda skader inntrykket av opprøret som elitekritikk. I AO er det nemlig ikke juristen, markedsføringsmogulen eller den privatpraktiserende psykologen som inngår i eliten, men arkitekten.
    Dette er også en litt morsom del av meningsinnlegget. Med tanke på det vissvaset hun skriver blir det som å spytte noen i fjeset og be de om å ta deg i hånden. Ja, AO kommer kanskje ikke løpende til deg når du enten med vilje eller på grunn av ignoranse har totalt feiltolket alt de står for. Det AO derimot gjør er å skryte av arkitekter og arkitektkontor som på EKTE kommer med en utstrakt hånd, for eksempel MAD. Hver eneste gang noen fra MAD sier noe positivt om AO blir det fremhevet av gruppen, som er et konkret bevis på at AO mer enn gjerne tar imot en utstrakt hånd når den er seriøs.
    Det aller beste med modernismen (i den grad den fortsatt lever), er at den har potensiale til å være refleksiv. Man kan gjennom funksjonalismens eget prisme vurdere om det rasjonelle egentlig var så rasjonelt når det kom til stykket. Dette prøvde CNS, Arne Korsmo & co i PAGON allerede i 1952. Kanskje sank ikke ordene helt inn, eller så er det nye ord som trengs.
    Jeg vil bare vise til enda mer meningsløst svada.

    For å konkludere, det eneste jeg vil påpeke er at hvis dette er de beste motargumentene man har mot AO så er det faktisk bare å gi opp, for det er nesten bare trist. Hvis man liker modernisme så er det helt greit, seriøst. Det er sikkert flere på dette forumet som foretrekker den stilretningen, men man kan ihvertfall være ærlig om hva motstanderen står for.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Iver » 28 Apr 2023, 11:32

    Ja, min mening er at det er arkitektene som utgjør den største grunnen til at det bygges mye stygt. Utbyggere gir faen og vil uansett ta arkitektens forslag og barbere det med 10 %, uavhengig av utgangspunkt. Men starter arkitekten med noe som er pent, blir det ikke så ille etter de 10 prosentene i kutt. Jeg tror uttrykksformene "klassisk" og "moderne" (modernistisk), blir et problem i seg selv, da arkitektene er så hjernevasket på at "klassisk" er feil. Pent og stygt er bedre begrep. Gode prinsipper som kvartalsstruktur og aktive 1.etasjer gjør områder bedre og mer attraktive. Saltak (byggets 5. fasade), detaljer, symmetri, variasjon og harmoni gjør bygg penere. Menneskelig skala er fra 1-3 etasjer. Dette gjelder helt uavhengig av stilart.

    Likeledes er utstikkende balkonger, svalganger, platebekledning, betong og aircondition svulster stygt. Helt homogene vinduer over en glatt fasade er kjedelig. Og bygg på over 6 er umenneskelig.

    Det finnes selvfølgelig andre problem i byplanleggingen, som at utbyggere og veiplanleggere har for mye makt og at det lages mange håpløse reguleringsplanbestemmelser i kommuneplanene, men når det kommer til det enkeltes byggs vakkerhet er det tross alt arkitektene som har størst mulighet til å gjøre en forskjell.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Tobias » 28 Apr 2023, 18:27

    Iver wrote: 28 Apr 2023, 11:32 Ja, min mening er at det er arkitektene som utgjør den største grunnen til at det bygges mye stygt. Utbyggere gir faen og vil uansett ta arkitektens forslag og barbere det med 10 %, uavhengig av utgangspunkt. Men starter arkitekten med noe som er pent, blir det ikke så ille etter de 10 prosentene i kutt. Jeg tror uttrykksformene "klassisk" og "moderne" (modernistisk), blir et problem i seg selv, da arkitektene er så hjernevasket på at "klassisk" er feil. Pent og stygt er bedre begrep. Gode prinsipper som kvartalsstruktur og aktive 1.etasjer gjør områder bedre og mer attraktive. Saltak (byggets 5. fasade), detaljer, symmetri, variasjon og harmoni gjør bygg penere. Menneskelig skala er fra 1-3 etasjer. Dette gjelder helt uavhengig av stilart.

    Likeledes er utstikkende balkonger, svalganger, platebekledning, betong og aircondition svulster stygt. Helt homogene vinduer over en glatt fasade er kjedelig. Og bygg på over 6 er umenneskelig.

    Det finnes selvfølgelig andre problem i byplanleggingen, som at utbyggere og veiplanleggere har for mye makt og at det lages mange håpløse reguleringsplanbestemmelser i kommuneplanene, men når det kommer til det enkeltes byggs vakkerhet er det tross alt arkitektene som har størst mulighet til å gjøre en forskjell.
    Jeg er litt enig, men ikke helt. Det har definitivt blitt lært opp et par generasjoner med arkitekter i filosofien om at klassisk eller stedstilpasset arkitektur stort sett er uønskelig (se kommentarene til MAD-arkitekter angående deres helomvendig på Torshov).

    Samtidig er mange av de eksemplene du nevner helt klart utbyggerstyrte. En utbygger er først og fremst interessert i bunnlinja og ting som utsmykning, symmetri, variasjon, god materialbruk, saltak, et cetera, koster penger, mens utstikkende balkonger og svalganger og å pushe etasjegrensene kan være med på å gjøre prosjektet mer lønnsomt. En venn av meg er arkitekt og jobber (som han selv innrømmer) på et stygt prosjekt i en av Oslo-trådene, og han har fortalt hvordan hvert eneste forsøk på å gjøre ting litt penere og mer forseggjort blir møtt med et klart og tydelig nei.

    Det er kun de aller største arkitektkontorene som har innflytelse nok til å påvirke utbyggergigantene. Og der ser vi en viss bevegelse.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 13 May 2023, 16:07

    https://www.aftenposten.no/amagasinet/i ... nde-fattig

    Saher Sourouri med flott innlegg i Aftenposten. Får dessverre ikke lest hele uten abonnement men inntrykket jeg får er at han ihvertfall ydmyker og skammer arkitekturen som bygges og har blitt bygget. Som er bra.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Fredrik » 28 May 2023, 12:53

    En youtube-dokumentar om opprøret i de nordiske landene.


    youtu.be/NTGQ_kITzmY
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Annevanne » 28 May 2023, 13:56

    Jo mer oppmerksomhet jo bedre.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

    by Mikael » 07 Jul 2023, 19:17

    Christian Pagh med krtikk av JM og hvorfor det ikke rart arkitekturopprøret har fått så mange tilhengere:
    https://www.arkitektur.no/meninger/deba ... tian-pagh/

    Når man leser JM's 10 "interne bud" kan man jo forstå hvorfor den "nye byen" blir seende ut som under
    Image
    Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Post Reply 126 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests