Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Annevanne » 14 May 2023, 01:56

    Fredrik wrote: 13 May 2023, 18:30 Annevanne: Du burde lære å bli mindre konfronterende og anklagende i dine innlegg her på forumet.
    Var det konfronterende? Spørsmålet handlet jo om at vi ikke skulle bedømme bygget på forhånd, jeg bare forklarte hvorfor det er helt greit basert på tegningene.

    Men greit, jeg tar tilbakemeldingen.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Iver » 15 May 2023, 09:52

    Fredrik wrote: 13 May 2023, 18:30 Annevanne: Du burde lære å bli mindre konfronterende og anklagende i dine innlegg her på forumet.
    Enig i at Annevanne kan bli for konfronterende, men her var det faktisk Jørn som begynte på den galeien, så kanskje han burde få en strekk også ;)

    Et godt tips for en god debatt er å i hovedsak ikke nevne andre i sine innlegg (hverken med navn eller formen du), men å legge vekt på egne meninger.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 15 May 2023, 16:44

    Ja, det er mulig det var litt urettferdig å kun peke ut Annevanne i dette tilfellet. Poenget er uansett at jeg mener man burde prøve å holde en høflig og hyggelig tone ovenfor hverandre. Diskusjonene har en tendens til å skli ut når man skriver for argumentere og jeg tror det vil skape et utrivelig miljø på forumet i lengden. :)
  • MJÖLNER
    Posts: 6
    Joined: 20 Jul 2023, 01:47
    Has thanked: 13 times
    Been thanked: 0

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by MJÖLNER » 20 Jul 2023, 01:53

    Det är ju vansinne att plötsligt bara plocka bort några av byggnaderna för att man har kommit på att man vill vara "nykter". En fullständigt grotesk amatörmässighet! Det är ju en arkitektonisk KOMPOSITION. Det kommer nu att uppstå en idiotiskt ful assymetri när man ser Regeringskvarteret från Youngstorget. Att det skall vara så omöjligt att tänka STORT i Skandinavien.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 19 Oct 2023, 09:18

    Fasaden er i ferd med å komme på plass på det første bygget.

    Image

    Bildet ble funnet her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 26 Oct 2023, 12:17

    Enda et oversiktsbilde fra en bittelitt annen vinkel.

    Image

    Bildet ble funnt på Linkedin-siden til Statsbygg.
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by jh » 06 Nov 2023, 19:53

    Er det noen her inne som vet status på riving av den gamle hovedbrannstasjonen? Jeg mener å ha sett i flere artikler at bygget som var ment å erstatte den er et av dem som kanskje skrotes i forbindelse med å nedskalere og spare penger. Er det i så fall noen sjanse for at brannstasjonen får stå? Eller ryker den uansett med i forbindelse med senkingen av Ring 1?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Fredrik » 06 Nov 2023, 20:08

    jh wrote: 06 Nov 2023, 19:53 Er det noen her inne som vet status på riving av den gamle hovedbrannstasjonen? Jeg mener å ha sett i flere artikler at bygget som var ment å erstatte den er et av dem som kanskje skrotes i forbindelse med å nedskalere og spare penger. Er det i så fall noen sjanse for at brannstasjonen får stå? Eller ryker den uansett med i forbindelse med senkingen av Ring 1?
    Jeg tror nok ikke det er noen sjanse for at den får stå. Det ble søkt om rammetillatelse for å rive den i juni i år, noe som var over ett år etter at det ble bestemt at regjeringskvartalet skulle skaleres ned. Rammetillatelsen ble for øvrig gitt i august. Jeg antar selve rivningen vil starte ganske snart.

    https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... =202309649

    Jeg er usikker på hvorfor brannstasjonen trengs å rives når bygget på tomten har utgått, men kan være det skyldes det med Ring 1 som du jo nevner. Jeg tror uansett det vil bli ganske rart med et slikt stort tomrom midt i byen.
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by jh » 06 Nov 2023, 20:15

    Fredrik wrote: 06 Nov 2023, 20:08
    jh wrote: 06 Nov 2023, 19:53 Er det noen her inne som vet status på riving av den gamle hovedbrannstasjonen? Jeg mener å ha sett i flere artikler at bygget som var ment å erstatte den er et av dem som kanskje skrotes i forbindelse med å nedskalere og spare penger. Er det i så fall noen sjanse for at brannstasjonen får stå? Eller ryker den uansett med i forbindelse med senkingen av Ring 1?
    Jeg tror nok ikke det er noen sjanse for at den får stå. Det ble søkt om rammetillatelse for å rive den i juni i år, noe som var over ett år etter at det ble bestemt at regjeringskvartalet skulle skaleres ned. Rammetillatelsen ble for øvrig gitt i august. Jeg antar selve rivningen vil starte ganske snart.

    https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... =202309649

    Jeg er usikker på hvorfor brannstasjonen trengs å rives når bygget på tomten har utgått, men kan være det skyldes det med Ring 1 som du jo nevner. Jeg tror uansett det vil bli ganske rart med et slikt stort tomrom midt i byen.
    Takk for kjapt svar!
    Regnet det heller ikke for særlig sannsynlig at den får stå, dessverre. Hadde vel bare et lite håp om at det kanskje var noen som var kommet på bedre tanker, når det tross alt likevel skal nedskaleres! Men vi er jo veldig rivningsglade, og tilsynelatende lite interessert i transformasjon og bevaring av eksisterende bebyggelse i dette landet, så det var nok vel mye å håpe på, hehe.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Nytt regjeringskvartal

    by Jørn » 07 Nov 2023, 16:57

    byggingen av ny ring 1 forutsetter riving av stasjonen har de sagt dessverre :( iom at nye regjeringskvartalet ikke trenger tomta likevel blir den vel stående tom i en del år tenker jeg

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest