Skien | Område | Skien Brygge
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Skien | Område | Skien Brygge

    by Fredrik » 06 Jul 2022, 11:11

    Dette er en tråd for det planlagte storprosjektet Skien Brygge. Prosjektet vil bli bygget langs Skienselvas bredder, rett sør for Skien sentrum. Reguleringsplanen for utbyggingen ble vedtatt i desember i 2016. Prosjektet blir utviklet i et samarbeid med Bane Nor eiendom og R8 property.

    Illustrasjonene er hentet fra reguleringsplanen.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Annevanne » 06 Jul 2022, 15:39

    Fredrik wrote: 06 Jul 2022, 11:11 Dette er en tråd for det planlagte storprosjektet Skien Brygge. Prosjektet vil bli bygget langs Skienselvas bredder, rett sør for Skien sentrum. Reguleringsplanen for utbyggingen ble vedtatt i desember i 2016. Prosjektet blir utviklet i et samarbeid med Bane Nor eiendom og R8 property.

    Illustrasjonene er hentet fra reguleringsplanen.

    Image

    Image

    Image

    Image
    En total rasering av skien sin historiske vannfront, disse copy-paste byggene, som en ai kunne generert på fem sekunder, forsøppler de tradisjonelle byggene og naturen rundt. Jeg sier ikke det er ondsinnet eller at meningen er å rasere, men det er det som er konsekvensen av slik utbygging. Utrolig kjipt og et tap for byen som helhet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Fredrik » 06 Jul 2022, 17:28

    Jeg er litt usikker på hva du mener med Skien sin historiske vannfront, ettersom den historiske sentrumskjernen ligger et stykke borte fra vannfronten og dette området pleide å være dominert av industri. Samtidig er jeg enig i at arkitekturen er veldig kjedelig og boksete og at man burde ha stilt høyere krav. Nå representerer riktignok ikke illustrasjonene i første innlegget det endelig designet, men det jeg har sett av mer oppdaterte illustrasjoner er ikke noe mer lovende.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Annevanne » 06 Jul 2022, 20:22

    Fredrik wrote: 06 Jul 2022, 17:28 Jeg er litt usikker på hva du mener med Skien sin historiske vannfront, ettersom den historiske sentrumskjernen ligger et stykke borte fra vannfronten og dette området pleide å være dominert av industri. Samtidig er jeg enig i at arkitekturen er veldig kjedelig og boksete og at man burde ha stilt høyere krav. Nå representerer riktignok ikke illustrasjonene i første innlegget det endelig designet, men det jeg har sett av mer oppdaterte illustrasjoner er ikke noe mer lovende.
    Med vannfront så mente jeg de vakre industribyggene man kan se sporadisk og resten av den mer klassiske arkitekturen langs vannet. Det er på ingen måter det samme som bryggene i Bergen og Trondheim men det er allikevel ganske fint. Som du sier burde det blitt stilt langt høyere krav og jeg synes det er trist at skien kan bli ødelagt på denne måten i mange tiår fremover før boksene tilslutt blir revet siden de har negativ estetisk og arkitektonisk verdi.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Fredrik » 07 Jul 2022, 13:41

    Her er for øvrig to illustrasjoner av det som vil bli områdets første byggetrinn. Byggetrinnet vil inneholde et nytt Comfort Hotell. Som nevnt er ikke jeg spesielt imponert over utformingen av byggene og jeg synes det ser ganske billig og masseprodusert ut.

    A-lab er engasjert som ansvarlig arkitekt og planen er å starte byggingen i løpet av året.

    Image

    Image

    På nettsiden til Bane Nor eiendom.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Fredrik » 10 Jan 2023, 19:05

    Enda en ny illustrasjon av første byggetrinn som viser fjorden mot vannet.

    Image

    Illustrasjonen ble funnet her.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Fredrik » 11 May 2023, 20:25

    Det har nå blitt sendt inn en anmodning om å få avholdt en forhåndskonferanse for første byggetrinn av Skien Brygge. Her er noen tegninger av fasadene på byggene. Jeg synes ikke det ser så veldig lovende ut (men det samme gjelder med illustrasjonene over). Prosjektet er tegnet av A-lab.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Fredrik » 24 May 2023, 10:17

    Enda noen nye illustrasjoner av første byggetrinn.

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene er hentet fra denne artikkelen.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Annevanne » 25 May 2023, 12:41

    Kommer til å bli en ikonisk "brygge", da at den er ikonisk heselig. Som jeg har sagt før, du kan ha modernistisk bygg i alle regnbuens farger men hvis du ikke fikser den stygge, kjipe arkitekturen kommer du ingen vei.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Skien | Område | Skien Brygge

    by Fredrik » 02 Jun 2023, 10:26

    Enda flere illustrasjoner av første byggetrinn.

    Image

    Image

    Image

    Bildene ble funnet på nettsiden til selskapet Recreate.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest