Hamar | Område | Strandsonen og Espern
  • johnk
    Posts: 20
    Joined: 16 Mar 2022, 21:40
    Has thanked: 3 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Hamar | Område | Strandsonen og Espern

    by johnk » 07 Jun 2023, 12:44

    Politikerne har igjen hørt mest på eiendomslobbyen og litt for lite på "vanlig folk".
    Lit av problemet er vel at også at veldig mange "vanlige folk" er de som Mikael beskriver, godt voksne som synes det er helt topp å kjøre SUV i byen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Hamar | Område | Strandsonen og Espern

    by Fredrik » 01 Jul 2023, 11:56

    Noen nye og oppdaterte illustrasjoner av det Lund + Slaatto-tegnede prosjektet som ble presentert på første side av tråden. Dette er tydeligvis nok et eksempel på et prosjekt som går igjennom en redesign med en hakket mer tradisjonell utformet med blant annet skråtak og en bue-formet protal, men jeg synes ikke det fungerer like bra her som i en del andre slike prosjekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Hamar | Område | Strandsonen og Espern

    by Iver » 15 Dec 2023, 16:27

    Flere bilder av samme prosjekt presentert i HA : https://www.h-a.no/slik-endres-byens-an ... 39-1377741

    Image
    Image
    Image
    Image
    Fortsatt tegnet av Arkitektfirmaet Lund + Slaatto

    Synd dette området ikke planlegges senere. Det er gjennomgående kjedelig og småstygg arkitektur i strandsonen. Trender kommer jo en del år senere til innlandet, så arkitekturopprører kommer vel om ca. 10 år :lol:
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Hamar | Område | Strandsonen og Espern

    by Fredrik » 15 Dec 2023, 19:41

    Enig i at det er ganske kjedelig, men jeg synes nå i hvert fall ser ut som om de tar noen nye museskritt i riktig retning for hver gang nye illustrasjoner blir publisert. Sist nå ser jeg at man har lagt til et saltak på bygningen lengst til høyre i bildet. I tillegg brukes det mer enn kun én type murstein, noe som gjør at det virker hakket mindre monotont.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Hamar | Område | Strandsonen og Espern

    by Fredrik » 26 Dec 2023, 12:32

    Planene er nå ute til offentlig ettersyn og den forbindelse har det blitt offentliggjort flere illustrasjoner av byggene mot jernbanen. Som nevnt synes jeg denne delen av prosjektet har blitt forbedret og jeg synes egentlig at det ser ganske ålreit. Hovedproblemet er bare hvor boksete det fremstår mot Mjøsa.

    Image

    Image

    Kunngjøringsannonsen kan sees her.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Theodor
    Rating: 16.67%
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Hamar | Område | Strandsonen og Espern

    by Iver » 28 Dec 2023, 09:13

    Det jeg er overrasket over er hvor "i veien" for mulig forlengelse av nytt dobbeltspor deler av disse byggene blir. Med denne utbyggingen blir det vanskeligere å rette ut dagens svært bratte kurve nord for stasjonen.

    Ser ut til at dette var en del av avtalen med kommunen. For de som ikke kjenner til det, var det store uenigheter om hvor jernbanene på Hamar (som alle andre byer) skulle ligge. Kommunen ønsket jernbanen utenfor byen, øst. Mens Bane nor ville ha gjennom byen, vest. Vest er ca. der den ligger i dag, men mye under bakken.

    Ser ut til at vest da blir vanskelig, og siden øst er den dusteide som bare støttes av de som ikke kjører tog, blir det nok dagens enkeltspor i all fremtid :roll:

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest