Ikke bra nok, det er ingen konsistent stil på arkitekturen. Det er fint med farger, men arkitekturen må også samsvare med område noe som den ikke gjør i stor nok grad.Fredrik wrote: ↑19 Mar 2022, 18:17 Det er planer om å utvikle området kalt Lille Uranienborg i Oslo. Området ligger rett bak slottet og avgrenses av gatene Parkveien, Uranienborgveien, Oscars gate og Hegdehaugsveien. Bertel O. Steen Eiendom og Aspelin Ramm Eiendom arrangerte et parallelloppdrag for utformingen av området i 2018, der det ble bestemt å gå videre med Reiulf Ramstad arkitekter sitt forslag kalt Bakgårsslottet.
Det har siden blitt jobbet for å utforme et planforslag på bakgrunn av vinneren. Disse illustrasjonene er tatt fra et utkast til planforslag som ble sendt inn i desember i fjor.
De har jo allerede fått tommel ned for en tidligere plan - godkjent og så oppevet av Fylkesmannen - så jeg skjønner at de holder fingrene unna alt som er på gul liste. Det inkluderer paviljongen. Det var visst det som var "bilforretningen"? I hvert fall der bilene stod utstilt foran Bertelosten. "Espresso House"-skiltet på drageren var et "Peugeot"-skilt.
Skal du ha konsistent arkitektur der, må du virkelig fram med rivingskula.
Jeg er enig. Det var jo en perfekt mulighet til å få til litt byreparasjon her, men dessverre så tok "kulturminne-interessene" overhånd. Jeg synes det er dumt at man ikke vurderer verdien av slike såkalte kulturminner opp mot hvordan de påvirker byen.
Hvis det du sier er at store deler av Oslo ser ut som et lappeteppe på grunn av dårlig bevaring av historisk arkitektur så er jeg helt enig. Derfor er byreprasjon et viktig redskap for å fjerne det modernistiske søppelet.Surbanpomp wrote: ↑21 Apr 2022, 16:00De har jo allerede fått tommel ned for en tidligere plan - godkjent og så oppevet av Fylkesmannen - så jeg skjønner at de holder fingrene unna alt som er på gul liste. Det inkluderer paviljongen. Det var visst det som var "bilforretningen"? I hvert fall der bilene stod utstilt foran Bertelosten. "Espresso House"-skiltet på drageren var et "Peugeot"-skilt.
Tror ikke jeg ville ha savnet den heller, for å være ærlig.
Men det skal åpnes for å ha takservering bak drageren. Synes ikke det ser ut som noen dårlig idé, når den skal bli stående.
Skal du ha konsistent arkitektur der, må du virkelig fram med rivingskula.
Nå må du bestemme deg: vil du fjerne eller vil du bevare?
Nei faktisk ikke, det kommer helt an på det individuelle bygget om det bør fjernes eller bevares. Det er sant at det finnes noe vakker funkis arkitektur fra sånn 1930-tallet. (Tidlig funkis var nemlig mer lignende klassisk arkitektur ettersom det var en overgangsfase). Det betyr ikke at billige grå Obos kasser som blir satt opp over hele Norge er like bevaringsverdige.Surbanpomp wrote: ↑22 Apr 2022, 10:12Nå må du bestemme deg: vil du fjerne eller vil du bevare?
Modernisme er en så gammel retning at det faktisk har vært hovedfokus for arbeidet med Gul liste i mange år.
On topic, så var det faktisk informasjonsmøte for Lille Uranienborg i forgårs.
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.