Oslo | prosjekt | Fornebubanen
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3420
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 121 times
    Been thanked: 360 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by Fredrik » 29 Aug 2023, 22:34

    Ja, her er hvordan vinnerforslaget for Lysaker stasjon var:

    Image

    Image
  • Iver
    Posts: 251
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 30 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by Iver » 30 Aug 2023, 10:51

    Bildene avslører en lite kjent detalj. Majorstuen blir sannsynligvis endestasjon for togene på Fornebubanen ved åpningen, og vil være det i en god stund. Dette henger sammen med innføringen av CBTC-systemet på T-banen og lite kapasitet i sentrumstunnelen. Nye tog for Fornebubanen vil ha CBTC, men kan ikke nødvendigvis kjøre på det gamle systemet. Eksisterende tog må bygges om til CBTC, og Fellestunnelen vil ikke få CBTC på en god stund. Nå kjenner jeg ikke detaljene lengre, men dette var en stor hodepine som jeg er usikker på om er løst. Ombygging midlertidig/permanent av Majorstuen stasjon er en annen hodepine.

    I ytterste konsekvens vil Fornebubanen bli en shuttel mellom Fornebu og Skøyen, uten å henge sammen med resten av T-banen.
  • NotJustGard
    Posts: 8
    Joined: 19 Apr 2023, 14:55
    Has thanked: 24 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by NotJustGard » 17 Sep 2023, 00:11

    Iver wrote: 30 Aug 2023, 10:51 Bildene avslører en lite kjent detalj. Majorstuen blir sannsynligvis endestasjon for togene på Fornebubanen ved åpningen, og vil være det i en god stund. Dette henger sammen med innføringen av CBTC-systemet på T-banen og lite kapasitet i sentrumstunnelen. Nye tog for Fornebubanen vil ha CBTC, men kan ikke nødvendigvis kjøre på det gamle systemet. Eksisterende tog må bygges om til CBTC, og Fellestunnelen vil ikke få CBTC på en god stund. Nå kjenner jeg ikke detaljene lengre, men dette var en stor hodepine som jeg er usikker på om er løst. Ombygging midlertidig/permanent av Majorstuen stasjon er en annen hodepine.

    I ytterste konsekvens vil Fornebubanen bli en shuttel mellom Fornebu og Skøyen, uten å henge sammen med resten av T-banen.
    Vil tro det står retning Majorstuen fordi de er/var usikre på endestasjonen til linja fortsatt? CBTC planlegges å være innført på hele t-banen innen 2029.
    https://www.tu.no/tumstudio/samferdsel/ ... rum/532427
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3420
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 121 times
    Been thanked: 360 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by Fredrik » 16 Nov 2023, 09:47

    Det har nå blitt sendt inn en anmodning om å få avholdt en forhåndskonferanse for T-banestasjonen på Skøyen. Stasjonen er tegnet av Gottlieb Paludan Architects i samarbeid med L2 arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Iver
    Posts: 251
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 30 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by Iver » 07 Feb 2024, 11:31

    En ting som fasinerer meg er at det fortsatt er rimelig uklart hvordan rutetilbudet på T-banen blir etter at Fornebubanen er ferdig. Her er et forslag fra Sporveien. Merk at ringbanen ikke lengre kjører i sløyfe rundt ringen, og at Holmenkollbanen ikke går lengre enn til Majorstuen. Det er 8 avganger i timen på Kolsåsbanen i hver retning. Det blir 8 avganger over Løren, men ikke lengre direktetog på Ringen mot Øst, da disse snur på Sinsen. Modellen krever flere tog enn det som er bestilt.

    Jeg har hele tiden ment at om man skal kjøre kun hvert kvarter (4 tog i timen), så burde man ikke bygge t-bane i utgangspunktet. Da er det bedre med buss eller trikk hvert 5. minutt. Her får fortsatt deler av t-banenettet kun 4 tog i timen.
    Attachments
    T-bane uten sløyfedrift.png
    T-bane uten sløyfedrift.png (127.42 KiB) Viewed 315 times
  • trygvef2
    Posts: 23
    Joined: 03 Jan 2024, 12:47
    Has thanked: 8 times
    Been thanked: 0

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by trygvef2 » 08 Feb 2024, 10:37

    Å snu Ringen på Sinsen virker da særdeles idiotisk ...

    - men det er vel meningen at Volvat-svingen skal gjøre det mulig å kjøre linje 5 Fornebu-Ringen-Sognsvann (f.eks.)? Så får vi se om politikken makter å dytte på #ruter
  • Iver
    Posts: 251
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 30 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by Iver » 29 Feb 2024, 09:51

    Bilde av ny Fornebu base for T-banen i nyhetsbrev fra Fornebubanen:

    Image
    https://mailchi.mp/eec9b7396557/nyhetsb ... rnebubanen

    Deler av dette blir vel bygget over med ny byutvikling.
  • Iver
    Posts: 251
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 30 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by Iver » 08 May 2024, 15:57

    Oslo har kjøpt inn 20 togsett til Fornebubanen:
    https://www.aftenposten.no/oslo/i/Pp367 ... a-innsiden
    Valget falt nok en gang på CAF, samme leverandør som de nye trikkene.
    Image
    Image
    Image
    Image
    Image
    Foto: Zaha Hadid Architects og A_Lab/Sporveien AS

    Jeg synes dette ser veldig lovende ut :D
    These users thanked the author Iver for the post (total 2):
    TobiasE_Oslo
    Rating: 33.33%
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3420
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 121 times
    Been thanked: 360 times

    Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen

    by Fredrik » 08 May 2024, 16:47

    Virker som et godt valg. Jeg er ikke så oppdatert på trikkene, men jeg har ikke hørt om noen problemer med dem (i motsetning til hva som var tilfellet med de fra Ansaldobreda).

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests