Oslo | Område | Marienlyst
  • Jørn
    Has thanked: 15 times
    Been thanked: 16 times

Re: Oslo | Område | Marienlyst

by Jørn » 20 Sep 2023, 20:53

trygvef wrote: 14 Sep 2023, 10:33 De har vel ikke noen annen ambisjon enn å tjene penger?

Tror utbyggere har en honnørord-generator. Akkurat nå er det "tradisjonell by" som er honnørest ... :oops:
    Du har nok rett i at profitthensyn gjør seg gjeldende i planen, men det er også en konsekvens av TEK-forskriftens krav til lysinnslipp og kommunens krav til i hovedsak gjennomgående leiligheter og krav om stille side som gjør at det bygges lite hjørnegårder i nye prosjekter.
  • Surbanpomp
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 6 times

by Surbanpomp » 21 Sep 2023, 09:41

Annevanne wrote: 20 Sep 2023, 16:27
    Surbanpomp wrote: 20 Sep 2023, 15:48PS: "Tradisjonell by" er et funn av et begrep - med litt god vilje kan det strekke seg fra hundre år før til hundre år etter Annevannes gullalder, og det er enkelt å få på blokka standardsvar av typen "det vil alltids være noen som klager, og det vil alltids være noen som må klage når det ikke er hundre prosent likt den gata de selv vokste opp i".
    Hva er min "gullalder"?
    Før Le Corbusier?
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... Savoye.jpg
  • Surbanpomp

by Surbanpomp » 21 Sep 2023, 09:43

Surbanpomp wrote: 20 Sep 2023, 15:48En kikk på kartet sier matrikkelnummer 46/1 - som også har et område i Marka rundt Nordmarkskapellet syd for Blankvann
    En litt bedre kikk på kartet viser at dette er en del av Nedre Blindern gård.
    Som er Oslo-bispens bolig (https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Nedre ... gnr._46/1) ) og eies av organisasjonen med det uopplysende navnet Opplysningsvesenets fond. Dvs., etter diverse opprydning etter at stat og kirke ble "skilt"-men-ikke-helt-på-ordentlig: eies av staten for å bruke på kirkene.
    Ikke helt Ferd, nei.

Fredrik wrote: 20 Sep 2023, 17:01Det er verdt å merke seg at det er mulig å regulere eiendommer som ligger utenfor tomtegrensene og. Jeg er usikker på nøyaktig hvor stort Ferd sitt område er, men det er i hvert fall ikke gitt at de eier det
    Ja, enhver kan i prinsippet spille inn til en reguleringsplan. Og Ferd har sikkert lettere for å få gjennomslag på sin tue ved å ha med seg dem som måtte ønske å gjøre noe på andre siden av gjerdet - og i dette tilfellet er det vel en av Norges største eiendomsforvaltere og landets største bortfester? I hvert fall noen som vet å telle penger, så her er de sikkert godt koordinert.
    Annevanne
    Been thanked: 5 times

by Annevanne » 21 Sep 2023, 13:49

Surbanpomp wrote: 21 Sep 2023, 09:41
    Annevanne wrote: 20 Sep 2023, 16:27

Hva er min "gullalder"?
    Før Le Corbusier?
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... Savoye.jpg
    Så min "gullalder" er de ti tusen år med arkitektur som kom før han? Glad for at du er så spesifikk. Men ja, teknisk sett har du vel rett. Estetikken var nok bedre før semi-fascistiske autoritære monstre som Le Corbusier begynte å bestemme. Jeg håper ikke det er en person du idealiserer.

Vi får bare være glad for at humanismen vant og at den fyren ikke fikk ødelegge Paris.
  • Surbanpomp

by Surbanpomp » 22 Sep 2023, 11:59

Det var faktisk ikke meningen å være spydig, men jeg burde jo ha forutsett at dette ville bli tatt som en anledning til å fyre opp korstoget mot antikrimskrams-antikrist.
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 14 times

by Mikael » 22 Sep 2023, 12:53

Vi holder debatten til SAK fra nå :!:
    Annevanne
    Been thanked: 5 times

by Annevanne » 22 Sep 2023, 16:42

Surbanpomp wrote: 22 Sep 2023, 11:59 Det var faktisk ikke meningen å være spydig, men jeg burde jo ha forutsett at dette ville bli tatt som en anledning til å fyre opp korstoget mot antikrimskrams-antikrist.
    Du må forstå at når du er spydig 50% av tiden så er det umulig for meg å vite.