Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Apr 2022, 19:24

    I andre nyheter så vedtok bystyret i går reguleringsplanen for Campus Ullevål i Sognsveien 72. Det såkalte campus-bygget vil inneholde lokaler for Norges Geotekniske Institutt og er tenkt å bli en del av innovasjonsdistriktet "Oslo Science City".

    Planforslaget var laget av Aart architects.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 28 Apr 2022, 19:54

    Fredrik wrote: 28 Apr 2022, 19:24 I andre nyheter så vedtok bystyret i går reguleringsplanen for Campus Ullevål i Sognsveien 72. Det såkalte campus-bygget vil inneholde lokaler for Norges Geotekniske Institutt og er tenkt å bli en del av innovasjonsdistriktet "Oslo Science City".

    Planforslaget var laget av Aart architects.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
    Ser ikke særlig inspirert ut, ganske sterilt.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by KvikHalden » 28 Apr 2022, 21:05

    Burde doblet høyden på tårndelen og gjort den halvparten så tjukk
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Apr 2022, 21:15

    Jeg synes det er litt ambisiøst å kalle det for et tårn. :)

    Personlig er jeg mest skeptisk til fasadematerialene vist i illustrasjonene, men det kan jo selvsagt endres før rammesøknad.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 28 Apr 2022, 21:43

    Jeg tok et bilde av Grønlandsleiret 16 her om dagen og det ser ut som om vi har en het kandidat til årets styggeste fasade allerede

    Image

    Det kan se ut som om de skal hekte noen plater på utsiden men altså komposisjonen og kombinasjonen av åpnbare og ikke-åpnbare vinduer ser altså helt på trynet ut. Det ser også ut til at man viderefører tradisjonen med nedtrykt førsteetasje.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 Apr 2022, 21:52

    Dette er den nyeste illustrasjonen i saksmappen:

    Image

    Det virker som om man har valgt mye billigere vindusløsninger enn den illustrasjonen gir inntrykk av. Man bør finne en måte å ha bedre kontroll på at gjennomføringen faktisk holder den standarden man blir forespeilet.'

    Den nyeste illustrasjonen er for øvrig allerede en forenkling av det designet det ble gitt rammetillatelse for:

    Image
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by E_Oslo » 29 Apr 2022, 00:20

    Fredrik wrote: 28 Apr 2022, 21:52
    Det virker som om man har valgt mye billigere vindusløsninger enn den illustrasjonen gir inntrykk av. Man bør finne en måte å ha bedre kontroll på at gjennomføringen faktisk holder den standarden man blir forespeilet.'

    Den nyeste illustrasjonen er for øvrig allerede en forenkling av det designet det ble gitt rammetillatelse for:

    Image
    Et ganske ekstremt eksempel på forenkling/kostnadskutting i løpet av byggeprosessen!
    Trist, for den opprinnelige planen fremstår for meg som et vellykket bygg.

    Hva tenker egentlig arkitektene som tegner dette om hvordan byggene ender opp?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 Apr 2022, 08:49

    E_Oslo wrote: 29 Apr 2022, 00:20 Hva tenker egentlig arkitektene som tegner dette om hvordan byggene ender opp?
    Det er verdt å merke seg at utbygger har skiftet arkitekt etter rammetillatelsen - fra Goa til a38 arkitekter. Jeg vet ikke om det gir en indikasjon på hva førstnevnte mente om endringene.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Apr 2022, 09:12

    Jørn wrote: 28 Apr 2022, 21:43 Jeg tok et bilde av Grønlandsleiret 16 her om dagen og det ser ut som om vi har en het kandidat til årets styggeste fasade allerede

    Image

    Det kan se ut som om de skal hekte noen plater på utsiden men altså komposisjonen og kombinasjonen av åpnbare og ikke-åpnbare vinduer ser altså helt på trynet ut. Det ser også ut til at man viderefører tradisjonen med nedtrykt førsteetasje.
    Hårreisende. Jeg synes man skal være veldig ærlig når slike ting skjer, det bygget er i seg selv vandalisme, det tilfører ingen skjønnhet og at det i det hele tatt er lovlig å oppføre noe av så lav kvalitet er skuffende.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Apr 2022, 09:15

    E_Oslo wrote: 29 Apr 2022, 00:20
    Fredrik wrote: 28 Apr 2022, 21:52
    Det virker som om man har valgt mye billigere vindusløsninger enn den illustrasjonen gir inntrykk av. Man bør finne en måte å ha bedre kontroll på at gjennomføringen faktisk holder den standarden man blir forespeilet.'

    Den nyeste illustrasjonen er for øvrig allerede en forenkling av det designet det ble gitt rammetillatelse for:

    Image
    Et ganske ekstremt eksempel på forenkling/kostnadskutting i løpet av byggeprosessen!
    Trist, for den opprinnelige planen fremstår for meg som et vellykket bygg.

    Hva tenker egentlig arkitektene som tegner dette om hvordan byggene ender opp?
    Jeg må si meg uenig, den opprinnelige planen er nærmest like ille. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke kan videreføre arkitekturen fra omkringliggende bygårder istedenfor å måtte lage en rotete fasade uten mål og mening.

Who is online

Users browsing this forum: Google Adsense [Bot] and 1 guest