Oslo | Kollektivtrafikk
  • KvikHalden
    Posts: 119
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 7 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by KvikHalden » 08 Feb 2024, 22:10

    Triks fra politikerne for å late som om det er framgang i prosjekter de vet er svært upopulært å sløyve? Vil påpeke at de to prosjektene knapt ligger i Oslo (kommune), i praksis stjeler Bærum kommune (ca 1/10 av Oslo Tettsteds innbyggere hele pakka)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3354
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 114 times
    Been thanked: 325 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Fredrik » 17 Feb 2024, 14:49

    Fredrik wrote: 20 Jun 2023, 08:39 En illustrasjon som viser den planlagte oppgraderingen av Majorstuen t-banestasjon. Dette er "billigversjonen" etter at planene om et storstilt utbygging av området ble droppet grunnet for høye kostnader.

    Image

    Illustrasjonen ble funnet på nettsiden til Sporveien.
    Noen flere illustrasjoner av nye Majorstuen t-banestasjon. Arbeidene vil starte opp nå i mai.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel på nettstedet Bygg.no.
  • Iver
    Posts: 247
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 28 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Iver » 19 Feb 2024, 08:35

    Det går litt under radaren, men her ser man tydelig at det bygges vendesport for Holmenkollbanen. Dette betyr at de planlegger for å vende linje 1 på Majorstuen. Dette grepet er kollektivfaglig svært lurt, siden 3-vognstog fra Holmenkollbanen er et problem som skaper forsinkelser i fellestunnelen. I tillegg blir det da mulighet for flere avganger på andre linjer, og totalt mer trafikk. Populært blir det imidlertid ikke, så da gjenstår det å se om dette overlever protestene fra advokater og rikinger i åsen nå som Høyre styrer byen :lol:
  • trygvef2
    Posts: 12
    Joined: 03 Jan 2024, 12:47
    Has thanked: 6 times
    Been thanked: 0

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by trygvef2 » 19 Feb 2024, 10:59

    Løsningen betyr at det blir veldig lange avstander for de som skal bytte til Holmenkollbanen. Godt eksempel på at universell utforming gir dårligere løsning for alle som ikke er "universelle".
  • Iver
    Posts: 247
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 28 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by Iver » 19 Feb 2024, 15:50

    Så lenge man ikke har penger til å røre tunnelen (ses i bakgrunnen på bilde) så er dette det beste man får til. Opprinnelig var det foreslått en firespors stasjon under bakken. Da ville en stasjon ligget omtrent der den er i dag, mens den andre ligger vest, der den gamle verkstedbygget ligger. Da ville det blitt noe kortere gangavstander, men ikke nødvendigvis overgang over plattform (som vi prøvde å foreslå i KVU-Oslo navet). Det er heldigvis ramper + trapp som går i riktig retning, slik at det bare er de med rullestol og barnevogn som må ta en omvei ;) Da blir det rundt 100 meter å gå, som burde være overkommelig.

    Alternativt kunne det vært bygget en endestasjon for Holmenkollbanen (og eventuelt andre baner) på bakkeplan der den ene stasjonshallen i fremtiden skal være. Men da blir en senere ombygging vesentlig dyrere, i tillegg må det bygges en "flyover" for Holmenkollbanen.
  • NotJustGard
    Posts: 8
    Joined: 19 Apr 2023, 14:55
    Has thanked: 20 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Kollektivtrafikk

    by NotJustGard » 19 Feb 2024, 19:35

    Hadde vært fornuftig med en plattform i midten, i tillegg til sideplattformene, for å gjøre overganger mellom grenbanene og ringen lettere. Ser ut som det hadde vært plass til det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests