Norge | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 153 times
    Been thanked: 531 times

Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 04 Feb 2024, 09:55

Fredrik wrote: 07 Jan 2023, 16:43 Lillesand kommune har samtidig innvilget rammetillatelse for en ny tomannsbolig i Østregate 8 i Lillesand sentrum. Prosjektet vil bli bygget på et restareal som ligger nedenfor frikirken. Tomannsboligen har blitt gitt en utforming som ligger nært opp til den historiske sørlands-bebyggelsen som preger området.

Rammesøknaden ble utarbeidet av Trollvegg Arkitektstudio.

Image

Image

Image

Søknaden kan sees i sin helhet her.
    Noen nye bilder av dette prosjektet. Kommunen har nå innvilget rammetillatelsen.

Image

Image

På Facebook.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Theodor
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Feb 2024, 15:57

Et lite leilighetsbygg som det er planer om å bygge i Gamleveien 6 i tettstedet Borhaug ved Lista fyr utenfor Farsund. Leilighetsbygget er planlagt bygget på det som er et ubebygd areal mellom to eldre trehus. Det vil inneholde rundt 15 nye leiligheter.

Image

Image

Annonsen illustrasjonene er hentet fra.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Feb 2024, 16:12

Et nytt leilighetsbygg som det er planer om andre siden av landet, nemlig i sentrum av Raufoss på Toten. Prosjektet har fått navnet Brubakken Torg og det er planlagt bygget bak tidligere Brubakken skole. Nybygget vil inneholde 32 leiligheter.

Med en torgfasade med svalganger og trappetårn i bar betong, så synes jeg at dette representerer et arkitektonisk lavmål.

Image

Image

Image

Artikkel i lokalavisen.
  • Tobias
    Has thanked: 73 times
    Been thanked: 59 times

by Tobias » 06 Feb 2024, 16:51

Ja, de har til og med klart å plassere den styggeste siden mot torget.
    These users thanked the author Tobias for the post:
    Fredrik
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 43 times

by Iver » 07 Feb 2024, 08:38

Dette er dessverre standard arkitektur i småbyer og bygdasentrum. Svalganger burde forbys på nasjonalt nivå. Bygget er også ute av proporsjon for området. Her er det lengden, ikke høyden som er det største problemet.
    These users thanked the author Iver for the post:
    Fredrik
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 22 Feb 2024, 18:33

Et nytt boligprosjekt i Kølkjørarveien 2 i utkanten av Røros sentrum. Planleggingen av prosjektet har pågått over flere år og jeg vet jeg la ut illustrasjoner av det på det forrige forumet, men så vidt jeg kan se det er enda ikke blitt presentert her. Prosjektet vil inneholde 8 nye leiligheter. Arkitekturen sies å være inspirert av områdets tradisjonelle stil.

Image

Image

Annonsen på Finn.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 3):
    AnnevannearntfuTheodor
    Rating: 50%
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 43 times

by Iver » 23 Feb 2024, 08:58

Flott prosjekt som bidrar til å videreutvikle Røros sin egenart. Røros er et av få steder i landet som har tørt å holde på tradisjonene og ikke falt for modernismen. Resultatet er den peneste småbyen i innlandet :)
    Annevanne
    Has thanked: 38 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 23 Feb 2024, 17:25

Fredrik wrote: 06 Feb 2024, 16:12 Et nytt leilighetsbygg som det er planer om andre siden av landet, nemlig i sentrum av Raufoss på Toten. Prosjektet har fått navnet Brubakken Torg og det er planlagt bygget bak tidligere Brubakken skole. Nybygget vil inneholde 32 leiligheter.

Med en torgfasade med svalganger og trappetårn i bar betong, så synes jeg at dette representerer et arkitektonisk lavmål.

Image

Image

Image

Artikkel i lokalavisen.
    Jeg synes det er helt greit å spekulere om intensjonene til de som er ansvarlig for dette motbydelige makkverket, de BRYR SEG IKKE. Det gjelder arkitektene og utbygger. Så lenge pengene renner inn så kan vel hele landet brenne. Egoismen rår.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 23 Feb 2024, 19:26

Annevanne wrote: 23 Feb 2024, 17:25 Jeg synes det er helt greit å spekulere om intensjonene til de som er ansvarlig for dette motbydelige makkverket, de BRYR SEG IKKE. Det gjelder arkitektene og utbygger. Så lenge pengene renner inn så kan vel hele landet brenne. Egoismen rår.
    I dette tilfellet tror jeg ikke egentlig det er et behov for å spekulere så mye; Jeg synes det er ganske åpenbart at det er et fokus på profitt som ligger bak det prosjektet. Jeg er enig i at det er synd at ikke utbyggere og arkitekter bryr seg om lokalmiljøene i større grad enn det, men samtidig er det jo en motivasjon som er ganske naturlig og utbredt i en markedsøkonomi. Ideelt burde det offentlige fungere som en motpol og begrenset planleggingsfeilene av ren markedstenkning.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 23 Feb 2024, 19:28

Iver wrote: 23 Feb 2024, 08:58 Flott prosjekt som bidrar til å videreutvikle Røros sin egenart. Røros er et av få steder i landet som har tørt å holde på tradisjonene og ikke falt for modernismen. Resultatet er den peneste småbyen i innlandet :)
    Jeg er helt enig. Det er synd ikke alle steder har greid å bevare bykjernen sin på samme måte som Røros. Foruten om Røros, så er egentlig det noe man bare ser på Sørlandet her i landet.