Eierne av dette kvartalet har inngått en avtale om salg med Obos. Obos har i den forbindelse publisert en illustrasjon av slik de ser for seg å utvikle prosjektet. Det ser ut til at det er mye likt med de tidligere planene, men antallet leiligheter har blitt redusert (fra170 til 150 leiligheter) og man ønsker å bevare mer av dagens struktur mot gågata. Prosjektet er tegnet av Sweco architects.Fredrik wrote: ↑24 Apr 2023, 08:32 Her er planene for utviklingen av det som kalles for Ramdahl-kvartalet i Sarpsborg sentrum. Kvartalet ligger mellom Kirkegata og gågata i St. Marie gate. Planene innebærer at dagens bebyggelse rives til fordel for en bolig- og næringsbebyggelse med høyder på opp til 9 etasjer. Prosjektet er planlagt å inneholde 165 nye leiligheter.
Planene er laget av Petter Bogen Arkitektkontor og de har nettopp sendt inn et planinitiativ for behandling av kommunen.
Jeg synes det er trist at man fortsatt foreslår stor-skala saneringer i Sarpsborg. Jeg mener man heller burde ta vare på dagens bebyggelse og utforme prosjektet som infill-bygg mellom dem.
Artikkel i lokalavisen.
Riksantikvaren har valgt å reise innsigelse mot planene for Kvartal 256. De krever at prosjektet tilpasses omgivelsene i større grad.Fredrik wrote: ↑19 Nov 2023, 23:12 Noen bedre illustrasjoner av planene.
Artikkel i Fredrikstad Blad.
Planforslaget har blitt lagt ut til offentlig ettersyn med frist satt til den 20. august for å komme med innspill. Jeg synes det ser ganske bra ut til å være et moderne høyhus, men jeg er både skeptisk til hvor mye av utformingen som kommer til å være med i det ferdige bygget og jeg synes egentlig ikke at det passer så godt inn med et høyhus akkurat der.Fredrik wrote: ↑17 Mar 2023, 13:44 Det har blitt presentert planer for utviklingen av et prosjekt kalt Sefa Park. Det er planlagt bygget på branntomta som ligger mellom St. Nikolas-gate og Aarslands gate, rett ved jernbanestasjonen. Planene består av et høyhus på 14 etasjer og et lavere bygg på 6 etasjer. Byggene vil til sammen inneholde 94 leiligheter.
Prosjektet er tegnet av Plus Arkitektur på vegne av Barlindhaug Eiendom.
Jeg synes arkitekturen er overraskende bra (med tanke på nivået generelt i Sarpsborg), men jeg synes ikke det passer så veldig bra med et høyhus her. Jeg tror dog at det kan bli et ålreit prosjekt om man justerer ned høyden, noe jeg uansett tror kommer til å skje.
Artikkel i lokalavisen.
Salget er i gang av boligene i dette prosjektet og i den forbindelse har det blitt publisert noen nye illustrasjoner:Fredrik wrote: ↑21 Apr 2023, 10:16 Det har blitt søkt om rammetillatelse for et prosjekt med tre tomannsboliger i Dronningens gate 45. Adressen ligger i det som kommunen kaller for kvartal 306. Tomannsboligene vil erstatte en eldre enebolig. Prosjektet var tidligere planlagt som et kompleks bestående av flere blokker, men det har nå blitt skalert ned til hva vi ser her. Rammesøknaden er laget av selskapet Riss.
Søknaden kan sees i sin helhet her.
Det tidligere forslaget:
Users browsing this forum: Google Adsense [Bot] and 1 guest
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.