Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 30 Apr 2022, 21:34

    Fredrik wrote: 30 Apr 2022, 13:59
    sliwek20 wrote: 30 Apr 2022, 13:37 Hvis jeg husker riktig, så ble det en boligbygg forslått der tidligere. Blir det kontor istedet? Trist... :x
    Ja, det kan se sånn ut. Ifølge arkitektene er det ikke mulig å få til boliger med akseptable lysforhold der (noe som også var hvorfor det forrige prosjektet ble avslått).
    Skjønner. Men de kunne ha for eksempel lagt boliger på den høyeste etasjen.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 30 Apr 2022, 23:49

    Er det mange "kompliserende" forhold i å posjektere/bygge for mest kontorer men litt bolig, sammenlignet med å bygge for næring i første etasje og boliger derfra? Eller er det bare en formodning om at kontorlokaler er mindre attraktive når man risikerer en haug partyløver på toppen og med, naturlig nok, 24/7-tilgang til bygget?
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Jørn » 01 May 2022, 00:15

    Surbanpomp wrote: 30 Apr 2022, 23:49 Er det mange "kompliserende" forhold i å posjektere/bygge for mest kontorer men litt bolig, sammenlignet med å bygge for næring i første etasje og boliger derfra? Eller er det bare en formodning om at kontorlokaler er mindre attraktive når man risikerer en haug partyløver på toppen og med, naturlig nok, 24/7-tilgang til bygget?
    jeg forstår det som at man i praksis må ha to separate innganger og to separate trappe/heiseløp. Det er i alle fall sånn det har endt opp i KLP-bygget og andre nyere bygg jeg har sett. Utfordringene er vel tilgang ja, og ulike krav til rømning osv.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 May 2022, 11:28

    sliwek20 wrote: 30 Apr 2022, 21:34 Skjønner. Men de kunne ha for eksempel lagt boliger på den høyeste etasjen.
    Ja, jeg er enig, men samtidig er det planlagt såpass mange nye boliger i området (slik som i Gunerius-kvartalet eller infill-prosjektet i Brugata) at jeg ikke tror det blir noe stort problem. Men selvsagt så er det alltid flott med nye leiligheter sentralt i byen.
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by jh » 01 May 2022, 12:28

    Fredrik wrote: 30 Apr 2022, 09:37 Hille Melbye arkitekter har sendt inn et ønske om å få avholdt en forhåndskonferanse for et infill-prosjekt i Youngs gate 2 og 4. Prosjektet bygger på en reguleringsplan som ble vedtatt av bystyret i november i 2008. Det vil erstatte to lavere og slitne bygårder som står på eiendommene i dag.

    Nybygget er utformet som to separate volumer på fire fulle etasjer. I tillegg er det en noe tilbaketrukket toppetasje. Hvert av volumene er tenkt med fasader med litt forskjellig utførelse; Det nærmest Storgata er planlagt med mørk grå tegl og det andre er tenkt kledd med rødlig teglstein.

    Utbygger er Olav Thon-selskapet Austlid Eiendom.

    Jeg synes dette ser relativt bra ut. Dette er av den typen konservativ modernisme som jeg synes passer veldig godt i slike etablerte bymiljøer. Det eneste jeg er skeptisk til er den tilbaketrukne toppetasjen, som er svært dårlig integrert inn med resten av bygget. Selvsagt så er det alltid et forbehold om at det ikke skjer forenklinger eller andre endringer.

    Image

    Image

    Image

    Image

    I saksinnsyn.
    Jeg synes også dette ser relativt fint ut. Håper dog at de ender på et annet fargevalg enn den mørkegrå teglen på bygget til venstre, og det hadde også vært fint med litt større detaljeringsgrad i murverket. Det er vel også Hille Melbye som har tegnet hjørnegården på andre siden av kvartalet, og den ser relativt fin ut, så dette blir nok helt greit hvis dette holder samme eller høyere standard.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 May 2022, 12:47

    Ja, det stemmer at den også er tegnet av Hille Melbye. Mitt inntrykk er at deres prosjekter generelt holder relativt høy standard med tanke på materialvalg og gjennomføringen (med andre ord få billige detaljer), men arkitekturen er ofte ganske døll og boksete. Så i motsetning til det infill-prosjektet på Grønland, så tror jeg ikke at man vil få noen dårlige overraskelser her; Det man ser er det man får, for å si det enkelt.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 01 May 2022, 13:45

    Syns det ser litt kunstig ut når det nesten bare er ulik farge på teglsteinen som skille de ulike delene av nybygget. Skulle ønske det kunne vært noen flere elementer som bidra til å brekke opp fasaden.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 May 2022, 16:36

    For øvrig tenkte jeg at jeg kunne legge ut noen illustrasjoner av det infill-prosjektet i Brugata som jeg nevnte over. Prosjektet har adresse til Brugata 3a til c. Det består av tre bygg med til sammen 63 leiligheter. I tillegg er det planlagt næring i førsteetasjen ut mot gågaten.

    Det er tegnet av Alliance arkitekter. Utbygger er igjen Olav Thon, men denne gangen skjer det gjennom selskapet Stormgård. PBE innvilget rammetillatelse i februar i 2021, men det ser ut til å ha vært relativt stille rundt prosjektet etter det.

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • jh
    Posts: 30
    Joined: 15 Mar 2022, 18:12
    Has thanked: 21 times
    Been thanked: 10 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by jh » 01 May 2022, 17:20

    Fredrik wrote: 01 May 2022, 16:36 For øvrig tenkte jeg at jeg kunne legge ut noen illustrasjoner av det infill-prosjektet i Brugata som jeg nevnte over. Prosjektet har adresse til Brugata 3a til c. Det består av tre bygg med til sammen 63 leiligheter. I tillegg er det planlagt næring i førsteetasjen ut mot gågaten.

    Det er tegnet av Alliance arkitekter. Utbygger er igjen Olav Thon, men denne gangen skjer det gjennom selskapet Stormgård. PBE innvilget rammetillatelse i februar i 2021, men det ser ut til å ha vært relativt stille rundt prosjektet etter det.

    Image

    Saksmappen.
    Jeg har lurt på hva som skjer med det prosjektet, da det har vært stille lenge. Jeg synes det virker som et av de mer lovende boligprosjektene i Oslo og tror det vil bli virkelig godt for området. Jeg håper også at dette blir et eksempel på det du nevnte over med "det man ser er det man får".

    Jeg håper dog at de har fulgt med i timen de siste årene hva fargedebatten angår, og at de kan revurdere fargen på teglen også her, innen de går i gang med å bygge.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 01 May 2022, 20:42

    Den lave sjabre gården der har historisk verdi, formodes?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests