Oslo | Område | Bispevika
  • havar
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 6 times

Re: Oslo | Område | Bispevika

by havar » 01 May 2024, 11:52

Kommentaren var ment som tongue-in-cheek uten politiske merkelapper, men forståelig at en hver assosiasjon til WW2 fortsatt vekker reaksjoner selv 80 år senere. Speer var for øvrig mer teknokrat enn politiker, selv om også hans historie av innlysende grunner er kontroversiell. 

Den forenklede, tradisjonsbaserte arkitekturen ("strippet klassisisme") som var utbredt i Europa på 1930- og 40-tallet, var langt fra det verste som ble bygget på vårt kontinent i forrige århundre.  At stilen ble fanebåret av Albert Speer og Marcello Piacentini, m.fl., og beundret av deres respektive statsledere, førte imidlertid til at den bråstoppet i 1945. Den ble, IMHO, etterfulgt en kraftig og kontinuerlig fordervelse av arkitekturen i vår del av verden.

Etterhvert som krigen med tiden begynner å bli et ganske fjernt minne, blekner vel også de politiske merkelappene knyttet til strippet klassisisme, slik at stilen igjen blir mer spiselig, selv blant arkitekter.  Mariakvartalet er et godt eksempel på det.  At arkitekturen i nevnte prosjekt er sterkt inspirert av trenden fra 1930-tallet, vil jeg imidlertid ikke kalle noe annet enn en saksopplysning.
    These users thanked the author havar for the post:
    Mikael
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 167 times
    Been thanked: 655 times

by Fredrik » 01 May 2024, 13:12

Jeg er personlig stor fan av Italiensk mellomkrigsarkitektur (slik som Marcello Piacentini som nevnt), så om vi kan få det på nytt uten den politiske bagasjen, så sier jeg ja takk. :)

Her er for eksempel Armando Brasini sitt veldige Palazzo del governo i Taranto (Italia) fra 1934:

Image
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    havarMikael
    Rating: 33.33%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 01 May 2024, 13:37

Her for øvrig et nytt dronebilde fra Bispevika.

Image

Bildet ble funnet på Linkedin.
  • havar
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 6 times

by havar » 04 May 2024, 10:44

Fredrik wrote: 01 May 2024, 13:12 Jeg er personlig stor fan av Italiensk mellomkrigsarkitektur (slik som Marcello Piacentini som nevnt), så om vi kan få det på nytt uten den politiske bagasjen, så sier jeg ja takk. :)

Her er for eksempel Armando Brasini sitt veldige Palazzo del governo i Taranto (Italia) fra 1934:

Image
    Nydelig eksempel! Får vi mer av dette fremover, blir jeg veldig glad!
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 18 May 2024, 08:49

Jeg håper alle hadde en fin dag i går og så tenkte jeg å starte denne post 17-mai-tiden med å nevne at det nå endelig har blitt sendt inn søknad om rammetillatelse for det Reiulf Ramstad-tegnede prosjektet vi har snakket en del om. :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Søknaden kan sees i sin helhet her.
  • Jørn
    Has thanked: 41 times
    Been thanked: 44 times

by Jørn » 18 May 2024, 18:06

så bra da blir endelig den siste delen av fjordbyen langs bjørvika til sørenga ferdig og man kan gå mellom :)

prosjektet ser bra ut men med så mange lameller på kryss og tvers ser det også ganske rotete ut, synd man fortsatt ikke får til kvartaler
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 19 May 2024, 09:08

Ja, et skikkelig kvartal med den arkitekturen hadde vært perfekt. Dessverre så er området allerede regulert til slike lameller, så det var jo lite sannsynlig med et kvartal her selv om utbygger skulle ha ønsket det.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 19 May 2024, 09:11

For øvrig har Aftenposten skrevet en artikkel om det siste byggetrinnet. Artikkelen inneholder enda en ny illustrasjon av prosjektet:

Image

Ifølge artikkelen blir byggetrinnet markedsført under navnet Kongsbrygga.
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 36 times

by Mikael » 23 May 2024, 08:59

Synd, dette prosjektet har blitt strippet for noen vesentlige detaljer sammenlignet med tidligere illustrasjoner, som gjør at det har gått fra et spennende tilskudd til et ganske kjedelig prosjekt, selv om det fremdeles fremstår som et kvalitetsprosjekt. Enig at det nå fremstår mer som fire lameller enn et samlet kvartal fordelt på fire bygg :|
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 43 times

by Iver » 23 May 2024, 09:59

Litt kjedelig, men likevel blant de peneste byggene i hele Bjørvika :)