Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

Re: Arkitekturopprøret | Diskusjonstråd

by Fredrik » 06 Dec 2023, 00:17

Annevanne wrote: 06 Dec 2023, 00:10
    Fredrik wrote: 06 Dec 2023, 00:09 Tråden skled ut på de par siste postene. Det må da kunne være mulig å ha en noenlunde grei tone med hverandre. I tillegg burde man benytte seg av forumet for tilbakemeldinger om man synes moderingen her fungerer dårlig.
    Ok, så jeg får rett om at du lar det passere at han sammenligner meg med antisemitiske konspirasjonsteoritekere?

Bra jobba.
    Både ditt og den andre brukerens innlegg er fjernet.

Nå har vi snakket ferdig om den saken her. Fremover tas alt det i forumet om tilbakemeldinger.
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 06 Dec 2023, 19:57

https://www.morgenbladet.no/kultur/komm ... -knusende/

Ifølge Gaute Brochman: "Arkitekturopprøret har ikke bare vunnet - seieren er helt knusende". Betalt artikkel men for de som har tilgang så har jeg hørt at den viser til eksempler om hvordan arkitekturen og arkitekturdebatten har blitt påvirket av AO.

Personlig vil jeg ikke si vi er der enda, eller spesielt nærme. 95% av nybygg er blir enda tegnet uten å ta spesielt hensyn til vakker estetikk. Men det som er positivt er at det virker som vi enda tar små steg i riktig retning. Vi går ikke lenger bakover, og det er ihvertfall en viss andel prosjekter som ser noenlunde positive ut.
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 06 Dec 2023, 20:31

https://www.nrk.no/kultur/arkitekturopp ... 1.16646489
    NRK sin undersøkelse om nordmenn foretrekker tradisjonelle bygg eller moderne bygg, har så langt fått over 56000 stemmer.

Nå ligger resultatet på:
    82% tradisjonelle.
    13% moderne
    5% vet ikke

Jeg var selvfølgelig 100% selvsikker på at resultatene ville bli slik, fordi alle tidligere meningsmålinger bekrefter det samme. Det jeg håper å se fremover er flere lignende undersøkelser og seriøs kvantitativ forskning som omhandler akkurat dette. Jeg er heldig nok til å kunne si at jo mer empiri, jo bedre er det for den siden jeg støtter.

Den motsatte siden av min, blir da redusert til å si: "eksperter vet best, folket forstår ikke sitt eget beste". Jeg skal unngå å moralisere, det er helt greit å ha ha den meningen så lenge man er ærlig om at man trosser folkets vilje. Det jeg håper vi kan bli enig om er å legge død den meningsløse "debatten" om folk flest foretrekker modernistisk eller tradisjonell arktektur. Det er uinteressant, for vi vet svaret, alle seriøse meningsmålinger peker samme retning, frem til det endrer seg så er det faktisk ikke noe som trengs å debateres. Den mer interessante diskusjonen er om vi skal ta folkets perspektiv i betrakning eller ignorere det, og der kan vi gjerne ha sterke uenigheter :D
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Dec 2023, 22:03

Interessant nok så hadde nettstedet Arkitektur i dag en artikkel om hvordan "modernistene" (antagelse from min side) bak bokserien Asbuilt ser på kvaliteten på den beste norske samtidsarkitektur over tid. De har til og med laget denne fiffige grafen:

Image

Artikkel.
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

by Iver » 07 Dec 2023, 12:20

Jeg er ganske enig i denne grafen. Eneboliger blir stort sett bra, når de bygges av dem som skal bo der. De fleste velger mer klassisk design, men også funkisboligene holder bra nivå i denne klassen. Boligblokker har falt i kvalitet, sammenfallende med økt kvantitet de senere årene, etter en opptur på 90-tallet. Boligblokker i småbyer er nå på et absolutt bunnivå. Rekkehus har tidligere stort sett vært greit, men har de senere årene fått vesentlig redusert kvalitet. De er nå i større grad modernistiske med biloppstilling til to biler på hver tomt.

Næringseiendom er stort sett håpløst, og har vært det lenge. Industribygg som ble satt opp 1850-1940 tid er nå en fjern tanke. Her er også landskapsarkitektur og gateplanlegging helt fraværende og det sløses enormt med areal. Vei utenpå vei er nærmest standard i industriområder.

Når det kommer til offentlige "praktbygg" så synes jeg det er stort sprik. Fra det helt skrekkelige (Munch/Voldsløkka skole) med noen lyspunkt (operaen).
    These users thanked the author Iver for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
  • Iver

by Iver » 07 Dec 2023, 12:26

Leste artikkelen nå https://www.arkitektur.no/aktuelt/arkit ... itdaarlig/

Og dette sitatet synes jeg treffer spikeren på hodet:

– En ting som kanskje mangler litt i den bransjen, er skam, sier Jensen og ler.
    – Skam er jo noe som gjør at folk beholder et minimum av anstendighet. Det er en skamløs bransje, uten noen følelse av kulturelt ansvar for at man bygger en by for de neste 100 årene. Det er hit and run for mest mulig penger.
    These users thanked the author Iver for the post (total 2):
    Annevannetrygvef
    Rating: 33.33%
  • Iver

by Iver » 03 Jun 2024, 10:49

Nå begynner arkitektstudenter å tegne "klassisk" arkitektur igjen.

https://arkitektur.no/aktuelt/utdanning ... 70-tallet/

Dette mener jeg er kjempespennende, og noe jeg har ventet på. Å frigjøre arkitekturen fra tvangstrøyen den har vært i må være kjempepositivt for arkitektene, som nå får et mye større spillerom til å lage bra arkitektur. Debatten om arkitektur (arkitekturopprøret) har nok bidratt til å gjøre dette mulig. For 5-10 år siden ville disse studentene fått stryk, men det tør nok ikke professorene gi dem lengre :lol:
    These users thanked the author Iver for the post:
    Annevanne
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 03 Jun 2024, 16:23

Det blir spennende å se hvilken påvirkning de får på norsk samtidsarkitektur i årene som kommer. :)
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Annevanne