Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 May 2022, 20:47

    Surbanpomp wrote: 01 May 2022, 20:42 Den lave sjabre gården der har historisk verdi, formodes?
    Den er oppført på Byantikvarens gule liste, men det foreligger allerede en reguleringsplan hvor den er godkjent revet. I tillegg er det som nevnt gitt rammetillatelse til dette prosjektet. Så jeg tviler på at det vil ha noe å si. Byantikvaren har dog krevd at muren mot Prindsens Hage skal bevares og integreres inn i prosjektet.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 01 May 2022, 22:03

    Fredrik wrote: 01 May 2022, 20:47
    Surbanpomp wrote: 01 May 2022, 20:42 Den lave sjabre gården der har historisk verdi, formodes?
    Den er oppført på Byantikvarens gule liste, men det foreligger allerede en reguleringsplan hvor den er godkjent revet. I tillegg er det som nevnt gitt rammetillatelse til dette prosjektet. Så jeg tviler på at det vil ha noe å si. Byantikvaren har dog krevd at muren mot Prindsens Hage skal bevares og integreres inn i prosjektet.
    Skal den vakre lille bygården rives? Det er fordømt trist. Jeg ser en mulighet til å videreføre bygget med flere etasjer i samme stil slik at det når høyden til de omkringliggende byggene, men sånn blir det ikke. Håper det som erstatter den ihvertfall er av kvalitet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 May 2022, 22:07

    Bare så vi ikke misforstår hverandre, så er det dette bygget det er snakk om:

    Image

    Riktignok ser bakgårdsbygningen bedre ut.

    Edit: Jeg ser nå at det er mulig at Surbanpomp mente nabogården ettersom den også er relativt lav. I såfall kan jeg berolige deg med at det ikke er noen planer for den og den faktisk er regulert til bevaring (er et strengere vern enn det å kun bli oppført på den gule listen).
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 01 May 2022, 22:53

    Fredrik wrote: 01 May 2022, 22:07 Bare så vi ikke misforstår hverandre, så er det dette bygget det er snakk om:

    Image

    Riktignok ser bakgårdsbygningen bedre ut.

    Edit: Jeg ser nå at det er mulig at Surbanpomp mente nabogården ettersom den også er relativt lav. I såfall kan jeg berolige deg med at det ikke er noen planer for den og den faktisk er regulert til bevaring (er et strengere vern enn det å kun bli oppført på den gule listen).
    Åja, ja jeg trodde det var det gule bygget. Ja her er muligheter for byreprasjon med å bygge noe nytt. Men skal de rive bakgårdsbygget?
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 02 May 2022, 08:30

    Åh, snakk om en toskete formulering herfra. Takk for bilder, så er det tydeligere hva som er hva.

    Litt historie her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Brugata_(Oslo)
    Det er vel "3b" som skal fylles over. "3a" er frontbygning til noe ordentlig verneverdig. (Teddys begynner vel snart å bli bevaringsverdig i seg selv, selv om den ikke har vært noen softbar på lenge.)
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 02 May 2022, 09:17

    Surbanpomp wrote: 02 May 2022, 08:30Det er vel "3b" som skal fylles over. "3a" er frontbygning til noe ordentlig verneverdig.
    ... det skal gjøres noe med en av bygningene i 3a også: et lager skal oppgraderes for å tas i bruk som sykkelparkering. Skal de mon tro bruke den porten i 3a? (Skifte den ut, forhåpentligvis?)

    Hvis man kikker på den illustrasjonen som ble postet her, og zoomer inn, så ser man at de har plassert et veiarbeid-trafikkskilt i løse lufta akkurat der. Er det et "standardtegn" i sånne arkitekttegninger?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 May 2022, 18:22

    Surbanpomp wrote: 02 May 2022, 08:30 Åh, snakk om en toskete formulering herfra. Takk for bilder, så er det tydeligere hva som er hva.

    Litt historie her: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Brugata_(Oslo)
    Det er vel "3b" som skal fylles over. "3a" er frontbygning til noe ordentlig verneverdig. (Teddys begynner vel snart å bli bevaringsverdig i seg selv, selv om den ikke har vært noen softbar på lenge.)
    Både og. Det vil si at mot Brugata er det 3B som vil bli revet, men det vil ble revet noen bygg i bakgården på både A og C.

    Her er en situasjonsplan av prosjektet:

    Image
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 02 May 2022, 22:22

    Hei Fredrik. Vet du hva som er planen for dette området? Jeg mener det var snakk om å bygge et lite galleri der ute? Har det skjedd noe mer i prosessen her?

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 02 May 2022, 22:31

    Ring2 wrote: 02 May 2022, 22:22 Hei Fredrik. Vet du hva som er planen for dette området? Jeg mener det var snakk om å bygge et lite galleri der ute? Har det skjedd noe mer i prosessen her?
    Det er området kjent som Sukkerbiten. Tomten er regulert for byggingen av et såkalt kulturbygg (grunneier Hav eiendom ønsket å bygge et Fotografihus der), men det har vært svært omstridt og dagens byråd gikk til valg på å gjøre det om til et friområde.

    Ut i fra hva jeg har forstått så vil det bli tatt en endelig beslutning om områdets fremtid før sommeren.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 02 May 2022, 23:31

    Det kom vel frem i forrige uke at Fotografihuset nå vil bygge på Operastranden i stedet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests