Verden | Kvalitetsprosjekter som fortjener oppmerksomhet
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

Re: Verden | Kvalitetsprosjekter som fortjener oppmerksomhet

by Fredrik » 15 Sep 2024, 13:17

Et tilsvarende prosjekt er under utvikling i Hamburg i Tyskland der en etterkrigsbygning vil bli erstattet med to nye bygårder. Prosjektet er tegnet av KPW Architekten.

Image

Prosjektet:

Image

Image
  • jh
    Has thanked: 29 times
    Been thanked: 14 times

by jh » 16 Sep 2024, 12:45

Begge disse prosjektene ser ganske så fine ut, synes jeg, kanskje særlig det i London. De ville vært gode forbilder for hvordan man kunne håndtere mye sliten, kjip og estetisk middelmådig bebyggelse rundt om i norske byer :)

Vet du om det i disse prosjektene er snakk om ombygg av eksisterende strukturer, eller er det nedrivning og nybygg? Håper på det første, men mistenker det siste(?)
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

by Fredrik » 16 Sep 2024, 17:28

jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Begge disse prosjektene ser ganske så fine ut, synes jeg, kanskje særlig det i London. De ville vært gode forbilder for hvordan man kunne håndtere mye sliten, kjip og estetisk middelmådig bebyggelse rundt om i norske byer :)
    Veldig enig. Jeg tenker at det hadde passet ypperlig f.eks. i stedet for dette grufulle bygget ved Jernbanetorget.
    jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Vet du om det i disse prosjektene er snakk om ombygg av eksisterende strukturer, eller er det nedrivning og nybygg? Håper på det første, men mistenker det siste(?)
    Det i London er et nybygg, men det i Hamburg blir faktisk beskrevet som en renovering og de sier at de bærende strukturene vil bli beholdt.
  • jh
    Has thanked: 29 times
    Been thanked: 14 times

by jh » 16 Sep 2024, 18:17

Fredrik wrote: 16 Sep 2024, 17:28
    jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Begge disse prosjektene ser ganske så fine ut, synes jeg, kanskje særlig det i London. De ville vært gode forbilder for hvordan man kunne håndtere mye sliten, kjip og estetisk middelmådig bebyggelse rundt om i norske byer :)
    Veldig enig. Jeg tenker at det hadde passet ypperlig f.eks. i stedet for dette grufulle bygget ved Jernbanetorget.
    jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Vet du om det i disse prosjektene er snakk om ombygg av eksisterende strukturer, eller er det nedrivning og nybygg? Håper på det første, men mistenker det siste(?)
    Det i London er et nybygg, men det i Hamburg blir faktisk beskrevet som en renovering og de sier at de bærende strukturene vil bli beholdt.
    Så bra med det i Hamburg da i alle fall! :)
    Håper å se mange slike prosjekter i Oslo i fremtiden, det ville kunne løfte nivået i byen betraktelig!
    Mange gode kandidater i kvadraturen generelt, i tillegg til det konkrete eksempelet du kommer med. For ikke å snakke om kvartalene rundt Storgata og Torggata, en ordentlig runde byreparasjon rundt der hadde vært helt fantastisk! :)
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

by Iver » 23 Sep 2024, 09:00

Flotte eksempler :) Håper det blir en trend med lik etasjehøyde i kvartalene. Det ser så mye bedre ut.