Norge | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 07 Jun 2024, 16:23

Det har blitt presentert nye planer for utviklingen av Ketil Moes plass i Lillesand sentrum.

Image

Image

Image

Image

Image

Artikkel i lokalavisen.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    TheodorAnnevanne
    Rating: 33.33%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 30 Jun 2024, 10:54

Fredrik wrote: 11 Apr 2023, 11:39 Et nytt prosjekt kalt Hasalen som er planlagt bygget i Risør. Prosjektet er planlagt bygget sånn ca. der Solsiden møter Buvikveien. Det består av to leilighetsbygg med til sammen 10 "fritidsleiligheter". Prosjektet har møtt mye motstand lokalt og planleggingen har pågått over tiår, men nå er leilighetene endelig lagt ut for salgs.

Image

Image

Image

Annonse på Finn.
    Noen nye og mer forseggjorte illustrasjoner av dette prosjektet. Jeg synes utformingen av første etasjen er triste greier, men ellers fremstår det greit nok.

Image

Image

Image

Annonsen illustrasjonene er tatt fra.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 01 Jul 2024, 12:35

Fredrik wrote: 23 Dec 2023, 23:11 Når vi snakker om prosjekter som har utviklet seg til det bedre, så bør vi nevne de planene for Sliperiet i Risør som er under utvikling. Prosjektet er planlagt bygget på en gammel industrieiendom i Søndeled, et lite stykke vest for Risør sentrum. Det er selskapet Porta Eiendom som står bak planene. De presenterte først planer om en ordinær blokkbebyggelse i desember i fjor.

Basert på tilbakemeldingene de fikk rundt dem, så har nå gått tilbake til tegnebordet og bedt kunstig intelligens om å tegne en foreløpig skisse med et prosjekt i tradisjonell stil som kan brukes som grunnlag for den videre bearbeidelsen av planene. Det kan se ut som KI-en valgte å nærmest kopiere Okidoki sitt prosjekt i Helsingborg. Jeg antar at det endelige prosjektet vil bli litt annerledes, men jeg synes det viser en veldig god retning.

Image

De tidligere planene:

Image

Artikkel i Aust-Agder blad.
    Noen illustrasjoner av det nye forslaget. Arkitekturen er vel grei nok, men jeg hadde håpet på et litt mer urbant område. Det gir litt for mye ferdighus i forstaden-feeling for min del.

Image

Image

Image

Image

Image

Artikkel i lokalavisen.
  • Iver
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 39 times

by Iver » 01 Jul 2024, 14:50

Enkeltbyg et er i seg selv ok, men det blir aldri bra med copy-paste arkitektur uansett stilart. Jeg synes (helt seriøst) at det skulle vært forbudt å bygge helt identiske hus ved siden av hverandre. Ideelt burde et større områder vært inndelt i flere bygg som ble bygget av ulike utviklere.
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 01 Jul 2024, 20:28

Fredrik wrote: 01 Jul 2024, 12:35
    Fredrik wrote: 23 Dec 2023, 23:11 Når vi snakker om prosjekter som har utviklet seg til det bedre, så bør vi nevne de planene for Sliperiet i Risør som er under utvikling. Prosjektet er planlagt bygget på en gammel industrieiendom i Søndeled, et lite stykke vest for Risør sentrum. Det er selskapet Porta Eiendom som står bak planene. De presenterte først planer om en ordinær blokkbebyggelse i desember i fjor.

Basert på tilbakemeldingene de fikk rundt dem, så har nå gått tilbake til tegnebordet og bedt kunstig intelligens om å tegne en foreløpig skisse med et prosjekt i tradisjonell stil som kan brukes som grunnlag for den videre bearbeidelsen av planene. Det kan se ut som KI-en valgte å nærmest kopiere Okidoki sitt prosjekt i Helsingborg. Jeg antar at det endelige prosjektet vil bli litt annerledes, men jeg synes det viser en veldig god retning.

Image

De tidligere planene:

Image

Artikkel i Aust-Agder blad.
    Noen illustrasjoner av det nye forslaget. Arkitekturen er vel grei nok, men jeg hadde håpet på et litt mer urbant område. Det gir litt for mye ferdighus i forstaden-feeling for min del.

Image

Image

Image

Image

Image

Artikkel i lokalavisen.
    Er murbyggene nye eller bare gamle industribygg som blir gjenbrukt?
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 01 Jul 2024, 21:58

Annevanne wrote: 01 Jul 2024, 20:28 Er murbyggene nye eller bare gamle industribygg som blir gjenbrukt?
    Det virker som om alt er nytt. Det er et gammelt industribygg der i dag, men det er plassert litt annerledes og ser litt forskjellig ut.

Et bilde av dagens bygning:

Image
  • jh
    Has thanked: 29 times
    Been thanked: 14 times

by jh » 02 Jul 2024, 10:21

Jeg synes det er en vesentlig forbedring fra forrige forslag, som var helt forferdelig, selv om copy-paste-problematikken er veldig reell, og det med fordel kunne vært arbeidet bedre med detaljering og proporsjoner i de nye husene.

Når det er sagt, synes jeg det er helt utrolig dårlig av Risør kommune å ikke kreve bevaring og transformasjon av den gamle industribebyggelsen på stedet, både fra et kulturhistorisk perspektiv, men også i forhold til at vi må se på muligheter for gjenbruk i mye større omfang enn idag, med tanke på ressursbruk og miljøhensyn. Rivningslysten lever i beste velgående i Norge, og det burde virkelig skje en holdningsendring asap! Det er en enorm bygningsmasse som relativt lett kunne blitt ombygget til boliger. Hvis dette prosjektet tross alt blir gjennomført, håper jeg i det minste den nye bebyggelsen får utstrakt bruk av gjenbrukstegl fra det gamle bygget.

Jeg synes for øvrig også det er noe merkelig, og på grensen til pinlig, i å rive bygninger og bygge en slags form for kopi på denne måten. Det er en anerkjennelse av verdien og viktigheten de har, men akkurat ikke nok til at man gidder å koste på seg den tiden og de kronene det koster ekstra å prosjektere for bevaring og transformasjon av noe man åpenbart ser verdien i...
    These users thanked the author jh for the post (total 2):
    FredrikE_Oslo
    Rating: 33.33%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 02 Jul 2024, 13:33

Ja, jeg er helt enig i dine betraktninger. Jeg vil også legge til at slike sjønære industribygg som er plassert rundt omkring på små øyer og inne i diverse bukter er noe som er ganske unikt for Sørlandet og noe jeg mener man burde ta vare på. Mitt inntrykk er dessverre at veldig mange av dem rives ettersom de ofte utgjør et av få steder som det fortsatt er mulig å bygge på i vannkanten.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    jh
    Rating: 16.67%
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

by Annevanne » 02 Jul 2024, 14:32

Fredrik wrote: 01 Jul 2024, 21:58
    Annevanne wrote: 01 Jul 2024, 20:28 Er murbyggene nye eller bare gamle industribygg som blir gjenbrukt?
    Det virker som om alt er nytt. Det er et gammelt industribygg der i dag, men det er plassert litt annerledes og ser litt forskjellig ut.

Et bilde av dagens bygning:

Image
    Hvis murbygget også er nytt er det ganske fantastisk. En god trend.

Men ja, helt enig i at også det gamle murbygget burde taes vare på.
    These users thanked the author Annevanne for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 28 Sep 2024, 11:21

Det har blitt presentert planer for utviklingen av området kalt for Krana i Risør. Området ligger på andre siden av Urheia for Risør sentrum. Planene er laget av Asplan Viak.

Image

Image

Image

Image

Image

Artikkel.