Oslo | Byutvikling og prosjekter
    Annevanne
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 12 times

Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

by Annevanne » 01 Oct 2024, 19:37

Er arkitekter allergisk mot buer eller noe? Bygget ser bokstavelig talt ut som minecraf-prosjektet til en 13åring.
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 141 times
    Been thanked: 455 times

by Fredrik » 02 Oct 2024, 17:38

MJÖLNER wrote: 24 Sep 2024, 23:53 RÖRANDE FASADRENOVERINGEN OSLO CITY

Den nya fasaden på Oslo City-komplexet ser minst sagt underlig ut. Ett tag utgick jag från att den bara var halvfärdig, men detta tycks vara det färdiga resultatet --- eller? Det är något av det fulaste (styggeste) jag har sett. Någon som har information om detta?
    Her er et bilde. Jeg må si meg enig i at det ble veldig merkelig. Det er nesten så det ser verre ut enn tidligere, noe som nesten er bragd med tanke på hvor stygt det var før.

Image

Bildet er lånt fra denne artikkelen.
  • MJÖLNER
    Has thanked: 13 times
    Been thanked: 1 time

by MJÖLNER » 03 Oct 2024, 06:02

Fredrik wrote: 02 Oct 2024, 17:38Jeg må si meg enig i at det ble veldig merkelig. Det er nesten så det ser verre ut enn tidligere, noe som nesten er bragd med tanke på hvor stygt det var før.
    Jag har faktiskt aldrig sett något liknande. Det ser ut som om man har placerat två rullgardiner ovanför fasaderna och dragit ner dem till hälften. Men detta hade PBE inga invändningar mot, de som annars är så pigga på att säga nej.
  • Mikael
    Moderator
    Has thanked: 34 times
    Been thanked: 29 times

by Mikael » 03 Oct 2024, 08:43

Hensikten så vidt jeg har lest er at disse veggene skal gro seg gradvis til, ikke at det vi ser er det ferdige resultatet. Når det er sagt er jo grønne vegger en ganske merkelig greie, hvert fall i vårt klima. Finnes vel knapt noe sted det det vokser vegetasjon 90 grader vertikalt, som ikke er klatreplanter. Skal bli spennende å se om det er mulig å holde det i live ettersom det ikke får naturlig isolasjon/snø på vinteren.
  • Tobias
    Has thanked: 62 times
    Been thanked: 47 times

by Tobias » 03 Oct 2024, 08:45

Planene var egentlig mer omfattende. Vet ikke helt hvorfor det virker som om de stoppet halvveis. Gikk tom for penger, kanskje?
  • Surbanpomp
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 11 times

by Surbanpomp » 03 Oct 2024, 17:51

Riksantikvaren gjør innsigelser mot å rive søsterblokkene ved Ullevål sykehus:
    https://riksantikvaren.no/innsigelse-mo ... a-ulleval/
    Det er de blokkene Fredensborg som kjent fikk til heleripris av Oslo kommune.

Aftenposten-sak: https://www.aftenposten.no/oslo/i/W0kAb ... al-sykehus
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 05 Oct 2024, 11:33

Fredrik wrote: 01 Dec 2022, 10:37 Höegh Eiendom har publisert en illustrasjon av slik de ser for seg å utvikle eiendommen som Frelsesarmeen holder til på i Akersgata på Hammersborg. På illustrasjonen kan vi se at de foreslår å bygge et nybygg/tilbygg med fasade mot plassen i Bernhard Getz' gate.

Höegh Eiendom har inngått en avtale om å overta de gamle lokale til Frelsesarmeen i bytte mot at de får eiendommen som Höegh eier på Ensjø, hvor Frelsesarmeen så vil etablere et nytt hovedkontor og bygge et såkalt nærmiljøsenter.

Jeg håper virkelig at noe blir gjort med fasaden som vender mot Akersgata og, for den er virkelig ikke pen. :)

Image

Illustrasjonen er hentet fra denne pressemeldingen.
    Nå har det endelig blitt sendt inn en forespørsel om å få avholdt en forhåndskonferanse for dette prosjektet. Det er tegnet av Atelier Oslo. Jeg er skuffet over hvor lite som gjøres med fasaden mot Akersgata og jeg synes også det så bedre ut før med oppdelingen av fasaden mot plassen i Bernhard Getz' gate.

Image

Image

Image

Saksmappen.
  • Tobias
    Has thanked: 62 times
    Been thanked: 47 times

by Tobias » 05 Oct 2024, 13:43

Ja, det var skuffende. Det er et av sentrums styggeste bygg og så fikser de bare baksiden.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 05 Oct 2024, 18:00

Faktisk så tar de å bygger om gården mot Akersgata og (de tenker og sette inn større vinduer og å lage en helt ny førsteetasje), det er bare det at de av en uforklarlig grunn har valgt å bevare dagens arkitektoniske uttrykk.
  • E_Oslo
    Has thanked: 57 times
    Been thanked: 18 times

by E_Oslo » 05 Oct 2024, 21:27

Noen bilder fra Brenneriveien 11, som nærmer seg ferdigstilling. Det er lagt inn noe mønster i mursteinen, men kunne godt vært tydeligere.

Image

Image

Image

Image