Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 147 times
    Been thanked: 493 times

Re: Sarpsborg | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 21 Sep 2024, 14:55

Fredrik wrote: 13 May 2024, 22:31 Et nytt leilighetsbygg som er planlagt bygget i Storgata 21 i Sarpsborg. Bygget er tenkt å inneholde mellom 15 og 17 leiligheter. Det er tegnet av Plus arkitekter.

Arkitekturen har litt billig post-mo-vibes, men det er vel kanskje likevel bedre enn en grå profittkasse.

Image

Image

Artikkel fra forrige uke.
    En illustrasjon som viser fasaden mot Storgata. Kommunen har nå vedtatt at planforslaget kan bli lagt ut til offentlig ettersyn.

Image

Artikkel.
  • Tobias
    Has thanked: 67 times
    Been thanked: 55 times

by Tobias » 21 Oct 2024, 09:54

Fredrik wrote: 23 Jun 2024, 10:14
    Fredrik wrote: 17 Mar 2023, 13:44 Det har blitt presentert planer for utviklingen av et prosjekt kalt Sefa Park. Det er planlagt bygget på branntomta som ligger mellom St. Nikolas-gate og Aarslands gate, rett ved jernbanestasjonen. Planene består av et høyhus på 14 etasjer og et lavere bygg på 6 etasjer. Byggene vil til sammen inneholde 94 leiligheter.

Prosjektet er tegnet av Plus Arkitektur på vegne av Barlindhaug Eiendom.

Jeg synes arkitekturen er overraskende bra (med tanke på nivået generelt i Sarpsborg), men jeg synes ikke det passer så veldig bra med et høyhus her. Jeg tror dog at det kan bli et ålreit prosjekt om man justerer ned høyden, noe jeg uansett tror kommer til å skje.

Image

Image

Image

Artikkel i lokalavisen.
    Planforslaget har blitt lagt ut til offentlig ettersyn med frist satt til den 20. august for å komme med innspill. Jeg synes det ser ganske bra ut til å være et moderne høyhus, men jeg er både skeptisk til hvor mye av utformingen som kommer til å være med i det ferdige bygget og jeg synes egentlig ikke at det passer så godt inn med et høyhus akkurat der.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kunngjøringsannonsen.
    Riksantikvaren sier nei til dette prosjektet.

https://riksantikvaren.no/en-hoyere-him ... sarpsborg/

– Vi mener kommunen bør følge sin egen gode sentrumsplan, sier avdelingsdirektør Linda Veiby hos Riksantikvaren. – Et ruvende høyhus er i strid med nasjonale kulturmiljøinteresser knyttet til stasjonsmiljøet. Vi mener at det er svært uheldig at utbygger har sett helt bort fra sentrumsplanen når de jobbet med planforslaget for Sefa-tomta.
  • E_Oslo
    Has thanked: 64 times
    Been thanked: 19 times

by E_Oslo » 25 Oct 2024, 23:38

Tobias wrote: 21 Oct 2024, 09:54
    Riksantikvaren sier nei til dette prosjektet.

https://riksantikvaren.no/en-hoyere-him ... sarpsborg/

– Vi mener kommunen bør følge sin egen gode sentrumsplan, sier avdelingsdirektør Linda Veiby hos Riksantikvaren. – Et ruvende høyhus er i strid med nasjonale kulturmiljøinteresser knyttet til stasjonsmiljøet. Vi mener at det er svært uheldig at utbygger har sett helt bort fra sentrumsplanen når de jobbet med planforslaget for Sefa-tomta.

Synes egentlig det er merkelig at Riksantikvaren har en oppfatning om kommunale sentrumsplaner. At de er opptatt av kulturmiljø er mer deres rolle, men er omgivelsene rundt Sarpsborg togstasjon (forslaget gjør ingen endringer på selve stasjonsanlegget) virkelig viktige nok til at dette er en innsigelse?
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 147 times
    Been thanked: 493 times

by Fredrik » 31 Oct 2024, 15:01

Det har blitt presentert planer om å bygget et nytt leilighetsbygg i St. Marie gate 71 i Østre bydel. Prosjektet er tegnet av Puls arkitekter.

Image

Image

Image

Artikkel i lokalavisen.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    TheodorAnnevanne
    Rating: 33.33%