Oslo | Byutvikling og prosjekter
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 157 times
    Been thanked: 567 times

Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

by Fredrik » 21 Feb 2025, 12:22

Fredrik wrote: 05 Dec 2024, 18:09 Noen oppdaterte illustrasjoner av dette prosjektet har som har blitt sendt inn til forhåndskonferansen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
    To nye illustrasjoner av dette prosjektet hentet fra Entra sin nettside:

Image

Image

Nettsiden.
  • jh
    Has thanked: 37 times
    Been thanked: 15 times

by jh » 21 Feb 2025, 16:13

Fredrik wrote: 21 Feb 2025, 12:22
    Fredrik wrote: 05 Dec 2024, 18:09 Noen oppdaterte illustrasjoner av dette prosjektet har som har blitt sendt inn til forhåndskonferansen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
    To nye illustrasjoner av dette prosjektet hentet fra Entra sin nettside:

Image

Image

Nettsiden.

Selv om dette prosjektet på ingen måte er det verste jeg har sett av onfills, fra et estetisk point of view, skulle jeg ønske det i slike prosjekter var en større grad av aksept for, og utbredelse av, videreføring av de visuelle kvalitetene på husene man velger å bygge ovenpå.
    Jeg synes addisjonen i seg selv ser helt grei ut, men sett i sammenheng med resten av bygningsrekken langs elva, synes jeg det bidrar til forsterkning av et allerede eksisterende arkitektonisk og stilmessig rot.

Det finnes mange gode eksempler på videreføring av opprinnelig stilart (eller i alle fall mindre grad av differensiering) i slike fortetningsprosjekter, hvis man gidder å lete, både eksempler på nyere og eldre arkitektur, men dette er definitivt ikke normen. For eksempel Kvadratunet i Kristiansand, eller kvartalet mellom Tollbodgata og Torvet i samme by, samt Eilert Smith Hotel i Stavanger. Alle disse er eksempler jeg godt kunne tenke meg fler av, både av hensyn til den opprinnelige arkitekturen i hvert enkelt prosjekt, såvel som med tanke på helhetsuttrykket i byen og gatebildet.
    These users thanked the author jh for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 01 Mar 2025, 11:52

Her er noen skisser av foreslått nybygg på branntomten i Kingos gate 4 ved Alexander Kiellands plass, hvor en bygård fra 1800-tallet nylig brant. Nybygget er tegnet av A-lab.

Image

Image

Image

Image

Saksinnsyn.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 01 Mar 2025, 12:34

Fredrik wrote: 26 Jul 2024, 12:37 LPO arkitekter har sendt inn en søknad om å bygge på og å bygge om eiendommene Staffeldts gate 2-4 og Linstows gate 3-5 ved Slottsparken. Eiendommene utgjør det som visstnok kalles for Normisjonskvartalet og består blant annet av det gamle Ove Bang-tegnede forsamlingshuset til Indremisjonen fra 1935.

Jeg mener ombygningen vil utgjøre en kraftig forbedring på gatenivå og jeg liker at man velger å rekonstruere deler av den to-etasjes terasse-lignende bygningen som stod der tidligere. Jeg mener man kunne ha tatt den enda lengre og rekonstruert resten også, men jeg synes uansett det er en stor forbedring fra dagens situasjon.

Image

Image

Image

Image

Image

Historisk bilde:

Image

Søknaden kan sees i sin helhet her.
    Kommunen har innvilget rammetillatelse for dette prosjektet.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 02 Mar 2025, 18:25

Noen illustrasjoner av tilbygget til Konows gate 67 i Ekebergskråningen som det nylig ble innvilget rammetillatelse for. Prosjektet er tegnet av Aart arkitekter.

Image

Image

Image
  • sliwek20
    Has thanked: 72 times
    Been thanked: 28 times

by sliwek20 » 02 Mar 2025, 22:05

Fredrik wrote: 01 Mar 2025, 11:52 Her er noen skisser av foreslått nybygg på branntomten i Kingos gate 4 ved Alexander Kiellands plass, hvor en bygård fra 1800-tallet nylig brant. Nybygget er tegnet av A-lab.

Image

Image

Image

Image

Saksinnsyn.
    Utrolig at de har kommet så langt med prosjektering bare noen uker etter brannen... Eller?
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 03 Mar 2025, 09:56

sliwek20 wrote: 02 Mar 2025, 22:05
    Utrolig at de har kommet så langt med prosjektering bare noen uker etter brannen... Eller?
    Jo, du kan så si, men samtidig så trenger man ikke å bruke veldig lang tid på å lage noen slike skisser. Men jeg er enig i at det er jo litt pussig at man har bestemt seg for hva man ønsker å gjøre, har engasjert en arkitekt og har greid å lage skissene på såpass kort tid.
  • Surbanpomp
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 12 times

by Surbanpomp » 09 Mar 2025, 23:31

Fredrik wrote: 03 Mar 2025, 09:56
    sliwek20 wrote: 02 Mar 2025, 22:05
    Jo, du kan så si, men samtidig så trenger man ikke å bruke veldig lang tid på å lage noen slike skisser. Men jeg er enig i at det er jo litt pussig at man har bestemt seg for hva man ønsker å gjøre, har engasjert en arkitekt og har greid å lage skissene på såpass kort tid.
    De hadde allerede engasjert arkitekt før brannen, https://www.vg.no/nyheter/i/63KMgW/rive ... 90-bygaard .
    Edit: en annen arkitekt. De hadde bedt om forhåndskonferanse. Her er PBEs brev til denne arkitekten: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... d=11759017

Men klart det blir hvisketisket i krokene, det var ikke engang ferdig slukket da det kom oppslag som https://www.finansavisen.no/bolig/2025/ ... antgevinst