Fredrik wrote: ↑21 Feb 2025, 12:22
To nye illustrasjoner av dette prosjektet hentet fra Entra sin nettside:
Nettsiden.
Selv om dette prosjektet på ingen måte er det verste jeg har sett av onfills, fra et estetisk point of view, skulle jeg ønske det i slike prosjekter var en større grad av aksept for, og utbredelse av, videreføring av de visuelle kvalitetene på husene man velger å bygge ovenpå.
Jeg synes addisjonen i seg selv ser helt grei ut, men sett i sammenheng med resten av bygningsrekken langs elva, synes jeg det bidrar til forsterkning av et allerede eksisterende arkitektonisk og stilmessig rot.
Det finnes mange gode eksempler på videreføring av opprinnelig stilart (eller i alle fall mindre grad av differensiering) i slike fortetningsprosjekter, hvis man gidder å lete, både eksempler på nyere og eldre arkitektur, men dette er definitivt ikke normen. For eksempel Kvadratunet i Kristiansand, eller kvartalet mellom
Tollbodgata og Torvet i samme by, samt
Eilert Smith Hotel i Stavanger. Alle disse er eksempler jeg godt kunne tenke meg fler av, både av hensyn til den opprinnelige arkitekturen i hvert enkelt prosjekt, såvel som med tanke på helhetsuttrykket i byen og gatebildet.