Fredrik wrote: ↑03 Jun 2025, 22:19
Surbanpomp wrote: ↑03 Jun 2025, 15:05
De nye tegningene får det til å se mye mer ut som en forlengelse av eksisterende bygg.
Ja, jeg er enig og spør du meg ser det litt merkelig ut. Gaten bygårdene står i har ganske bratt helling, så da er gjerne gesimsene på de gamle bygårdene forskjøvet i forhold til hverandre slik at gårdene har ca. samme høyde mot gaten. Jeg mener det hadde sett mer naturlig ut om bygget var en meter eller noe sånt høyere, slik at denne trappeeffekten ble videreført.
Gjetter vel at den byvillaen også får det til å se det gedigent ut. Den trappeeffekten er heller ikke visuelt særlig sterk i Dalsbergstien, som for det første er trang og for det andre har 2+2 gårder der hvert par er omtrent like høye. I hvert fall ut fra at den neste har takopplett og derfor fremstår som like høy som den øverste rosa. Mon om de hadde tatt en prat med sistnevnte og spurt om de ville komme med plan om å bygge ut loftet sånn at høyere gesimser ble et "referansepunkt"? (Man trenger jo ikke benytte seg av rammetillatelser

)
Men for utbygger gjeter jeg at når de fortsatt har klart å få inn 4 fulle etasjer + loftsetasje + noe butikk i sokkel, så er det vel ikke så viktig for dem. Det ville jo se mer ut som en 1890-gård med litt høyere etasjer, selvsagt, men betyr det så mye for utbygger?