Oslo | Byutvikling og prosjekter
    Annevanne
    Has thanked: 49 times
    Been thanked: 14 times

Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

by Annevanne » 02 Jun 2025, 14:43

Fredrik wrote: 02 Jun 2025, 12:29 Noen illustrasjoner av den nye videregående skolen som er planlagt bygget i Myntgata 2-kvartalet ved Akershus festning.

Image

Image

Image

Image

Illustrasjonene ble funnet på kommunens nettside.
    Tar jeg helt feil eller har dette prosjektet endret seg betraktelig i en bedre retning?

Kan være jeg tenker på et annet prosjekt i området.
    These users thanked the author Annevanne for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
  • Tobias
    Has thanked: 86 times
    Been thanked: 89 times

by Tobias » 02 Jun 2025, 15:56

Annevanne wrote: 02 Jun 2025, 14:43
    Fredrik wrote: 02 Jun 2025, 12:29 Noen illustrasjoner av den nye videregående skolen som er planlagt bygget i Myntgata 2-kvartalet ved Akershus festning.

Image

Image

Image

Image

Illustrasjonene ble funnet på kommunens nettside.
    Tar jeg helt feil eller har dette prosjektet endret seg betraktelig i en bedre retning?

Kan være jeg tenker på et annet prosjekt i området.
    Ja, prosjektet hadde et mye mer moderne utseende i tidligere versjoner.

Image
    These users thanked the author Tobias for the post (total 2):
    FredrikAnnevanne
    Rating: 33.33%
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 171 times
    Been thanked: 710 times

by Fredrik » 02 Jun 2025, 22:26

Fredrik wrote: 23 Jan 2024, 13:19 Her er et annet prosjekt inspirert av fortiden: Et nytt infill-bygg som er planlagt bygget ved en naken gavlvegg i Glückstads gate 1 på St. Hanshaugen. Prosjektet er tegnet av t Lorentz Gedde-Dahl og utbygger er selskapet Brinkbygg. Det har nettopp blitt sendt inn en forespørsel om å få avholdt en forhåndskonferanse med kommunen for bygget.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Dette ser ut til å være noen nye og oppdaterte illustrasjoner av dette prosjektet. Illustrasjonene ble funnet på nettsiden til Gedde-Dahl og der nevner de/han kun årstallet 2023, men disse illustrasjonene lå ikke ute på siden der før.

Image

Image

Image

Image

Nettsiden.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 3):
    TheodorTobiassliwek20
    Rating: 50%
  • Surbanpomp
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 13 times

by Surbanpomp » 03 Jun 2025, 15:05

Fredrik wrote: 02 Jun 2025, 22:26Dette ser ut til å være noen nye og oppdaterte illustrasjoner av dette prosjektet. Illustrasjonene ble funnet på nettsiden til Gedde-Dahl og der nevner de/han kun årstallet 2023, men disse illustrasjonene lå ikke ute på siden der før.
    Du nevnte forhåndskonferanse, den er her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saks ... =202450800
    De tegningene du nettopp har postet er noe mindre voluminøst enn hva som ble presentert på forhåndskonferansen, og som fikk noen veldig tydelige hint fra etaten.
    De nye tegningene får det til å se mye mer ut som en forlengelse av eksisterende bygg.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 03 Jun 2025, 22:19

Surbanpomp wrote: 03 Jun 2025, 15:05 De nye tegningene får det til å se mye mer ut som en forlengelse av eksisterende bygg.
    Ja, jeg er enig og spør du meg ser det litt merkelig ut. Gaten bygårdene står i har ganske bratt helling, så da er gjerne gesimsene på de gamle bygårdene forskjøvet i forhold til hverandre slik at gårdene har ca. samme høyde mot gaten. Jeg mener det hadde sett mer naturlig ut om bygget var en meter eller noe sånt høyere, slik at denne trappeeffekten ble videreført. Slik man ser i dette bildet (dette er dog fra en annen gate):

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Jun 2025, 11:29

Fredrik wrote: 23 Mar 2024, 08:09
    En oppdatert illustrasjon av dette prosjektet.

Image

Illustrasjonen er hentet fra denne artikkelen i Avisa Oslo.
    Nå har rammesøknaden blitt sendt inn. Jeg synes det ser rotete og egentlig ganske utdatert ut. Jeg mener en såpass sentral tomt hadde fortjent noe bedre.

Bygget er tegnet a A-lab.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

I saksinnsyn.
  • Surbanpomp
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 13 times

by Surbanpomp » 06 Jun 2025, 14:30

Fredrik wrote: 03 Jun 2025, 22:19
    Surbanpomp wrote: 03 Jun 2025, 15:05 De nye tegningene får det til å se mye mer ut som en forlengelse av eksisterende bygg.
    Ja, jeg er enig og spør du meg ser det litt merkelig ut. Gaten bygårdene står i har ganske bratt helling, så da er gjerne gesimsene på de gamle bygårdene forskjøvet i forhold til hverandre slik at gårdene har ca. samme høyde mot gaten. Jeg mener det hadde sett mer naturlig ut om bygget var en meter eller noe sånt høyere, slik at denne trappeeffekten ble videreført.
    Gjetter vel at den byvillaen også får det til å se det gedigent ut. Den trappeeffekten er heller ikke visuelt særlig sterk i Dalsbergstien, som for det første er trang og for det andre har 2+2 gårder der hvert par er omtrent like høye. I hvert fall ut fra at den neste har takopplett og derfor fremstår som like høy som den øverste rosa. Mon om de hadde tatt en prat med sistnevnte og spurt om de ville komme med plan om å bygge ut loftet sånn at høyere gesimser ble et "referansepunkt"? (Man trenger jo ikke benytte seg av rammetillatelser :D )

Men for utbygger gjeter jeg at når de fortsatt har klart å få inn 4 fulle etasjer + loftsetasje + noe butikk i sokkel, så er det vel ikke så viktig for dem. Det ville jo se mer ut som en 1890-gård med litt høyere etasjer, selvsagt, men betyr det så mye for utbygger?
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 09 Jun 2025, 12:05

Fredrik wrote: 16 Apr 2022, 12:29 Et leilighetsbygg som er under planlegging i Sørkedalsveien 150 A. Eiendommen ligger inne på samme området som Huseby leir og rett foran det tidligere hovedkvarteret for Forsvarets Overkommando. Bygget er utformet som et nesten lukket kvartal og er på fire til fem etasjer. Fasadene er terraserte og er tenkt utført i tegl.

Prosjektet er tegnet av Kristin Jarmund arkitekter. Det er inne i en dialogfase med planmyndighetene.

Image

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Fredrik wrote: 27 Apr 2022, 22:18 Jeg tenkte jeg kunne legge ut noen illustrasjoner av boligprosjektet som er under utvikling i Sandakerveien 58 C. Jeg publiserte dem riktignok på det forrige forumet og. Eiendommen er en del av Sagene brannstasjon-komplekset og ligger rett over veien for Sandaker sentrum. Det foreslås å utvikle den med et nytt leilighetsbygg mot nord. De foreløpige skissene viser et nybygg på tre etasjer med saltak.

Prosjektet tegnes av Mad arkitekter og forslagsstiller er Fredensborg. Det pågår nå en dialogprosess med PBE.

Som sagt tidligere så er jeg ganske positiv til disse planene. Dette området er et av de mindre urbane stedene innenfor Ring 3, så jeg synes det er positiv at det vil få flere bygg med litt byaktig preg som her. Jeg bare håper vi snart ser noen planer for senteret over veien.

Image

Image

Image

Image

Saksmappen.
    Begge disse reguleringsplanene har nå blitt vedtatt av Bystyret.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 3):
    TheodorTobiastrygvef2
    Rating: 50%