Norge | Urbane bilder av norske byer og steder
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 05 May 2022, 18:58

    Surbanpomp wrote: 05 May 2022, 18:51
    Annevanne wrote: 05 May 2022, 18:31Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du la til et bilde av en forstørret eggekartong, den må du forklare litt.
    Du slenger på "modernistisk" som skjellsord på alt mulig rart - så jeg la ved et bilde av et operahus som faktisk kommer fra den modernistiske oldeforeldregenerasjonen.

    Det er ikke det i Oslo, selvsagt.
    https://www.sydneyoperahouse.com/our-st ... utzon.html
    Men det er der du tar feil min gode mann, personlig så liker ikke jeg det meste av modernistisk arkitektur som blir bygget eller har blitt bygget. Og det er noe jeg er helt åpen om. Men jeg bruker det ikke som skjellsord. Når jeg bruker ordet "modernistisk" så er det fordi jeg henvender til modernistisk arkitektur eller arkitekter som bygger modernistisk.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Tobias » 05 May 2022, 20:41

    Annevanne wrote: 05 May 2022, 12:39 Nemlig, men jeg snakker om estetisk først og fremst, jeg har ingen tvil om at byggene er funksjonelle og fungerer slik de skal. Men jeg tror at det er mulig å bygge bygg som både er estetisk vakre på utsiden men samtidig er funksjonelle på innsiden.
    Estetikk, skjønnhet, etc. er på lang vei subjektivt. Jeg synes Vannkunsten er vakkert, du synes det er stygt, og det er ofte vanskelig å ta diskusjonen så mye lengre enn det.

    Det er langt mer interessant å diskutere hvorvidt byggene og områdene fungerer, for det kan måles mer objektivt, feks. ved å se på bruken. Og Bjørvika blir brukt, folk elsker å være på Operataket, eller langs brygga eller på Stasjonalmenningen eller den nye mathallen. Og bruk og liv gjør bydelen vakrere. Jeg ser frem til man får koblet opp Bjørvika med Sørenga gjennom de siste byggeprosjektene. Det blir bra.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 05 May 2022, 20:45

    Tobias wrote: 05 May 2022, 20:41
    Annevanne wrote: 05 May 2022, 12:39 Nemlig, men jeg snakker om estetisk først og fremst, jeg har ingen tvil om at byggene er funksjonelle og fungerer slik de skal. Men jeg tror at det er mulig å bygge bygg som både er estetisk vakre på utsiden men samtidig er funksjonelle på innsiden.
    Estetikk, skjønnhet, etc. er på lang vei subjektivt. Jeg synes Vannkunsten er vakkert, du synes det er stygt, og det er ofte vanskelig å ta diskusjonen så mye lengre enn det.

    Det er langt mer interessant å diskutere hvorvidt byggene og områdene fungerer, for det kan måles mer objektivt, feks. ved å se på bruken. Og Bjørvika blir brukt, folk elsker å være på Operataket, eller langs brygga eller på Stasjonalmenningen eller den nye mathallen. Og bruk og liv gjør bydelen vakrere. Jeg ser frem til man får koblet opp Bjørvika med Sørenga gjennom de siste byggeprosjektene. Det blir bra.
    Jeg er enig at det er mer konstruktivt å snakke om hvordan bydelen blir brukt. Men jeg snakker om estetikk, folk kommer åpenbart til å bruke bydeler med et høyt kulturtilbud. Men man kan ha et høyt kulturtilbud i vakre bydeler også. Jeg vil heller ha en vakker bydel som er mye brukt enn en stygg en. Og bruk og liv gjør på en INGEN måte en bydel vakrere, spøkelsbyer i Italia fra middelalderen er hinsides vakre selv o de ikke er brukt mens barcode er hinsides stygt selv om byggene blir brukt. Som sagt, jeg erkjenner at stygge bydeler også kan ha liv.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Surbanpomp » 05 May 2022, 21:52

    Annevanne wrote: 05 May 2022, 18:58 Når jeg bruker ordet "modernistisk" så er det fordi jeg henvender til modernistisk arkitektur eller arkitekter som bygger modernistisk.
    ... eller postmodernistisk stilretning eller bygg i denne stilretningen, eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller annen kontemporær stilretning eller bygg i denne stilretningen (f.eks. operahuset), eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller en eller annen krimskramsløs fasade på en moské, eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller om hvordan noen rett etter krigen ikke gadd å bruke rasjoneringstidens knappe ressurser på å vedlikeholde vinduer i lagerbygg.

    Mer?
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 05 May 2022, 22:40

    Surbanpomp wrote: 05 May 2022, 21:52
    Annevanne wrote: 05 May 2022, 18:58 Når jeg bruker ordet "modernistisk" så er det fordi jeg henvender til modernistisk arkitektur eller arkitekter som bygger modernistisk.
    ... eller postmodernistisk stilretning eller bygg i denne stilretningen, eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller annen kontemporær stilretning eller bygg i denne stilretningen (f.eks. operahuset), eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller en eller annen krimskramsløs fasade på en moské, eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller om hvordan noen rett etter krigen ikke gadd å bruke rasjoneringstidens knappe ressurser på å vedlikeholde vinduer i lagerbygg.

    Mer?
    Vet ikke hvilket postmodernistisk bygg du referer til.
    Operahuset er bygget i modernistisk stil.
    Tror ikke jeg brukte ordet "modernistisk" om det stygge kultursenteret, mens hvis jeg gjorde det hadde jeg nok en god grunn (trenger å se konteksten der).
    Ja det bygget gikk gjennom en moderniseringsprosess hvor vinduene ble mer funksjonelle og mindre vakre.

    Hvis det du prøver på nå er å finne en eneste gang jeg brukte ordet "modernistisk" feil så synes jeg det er litte grann grammatikknazi av deg, men for all del det er bare å prøve. Det virker ikke som du har funnet noe enda men kanskje hvis du leter litt mer, jeg er ikke perfekt og det kan være at jeg har brukt ordet feil en gang men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av det.
  • Tinx
    Posts: 1
    Joined: 22 Mar 2022, 18:32
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Tinx » 06 May 2022, 00:48

    Annevanne wrote: 05 May 2022, 22:40
    Surbanpomp wrote: 05 May 2022, 21:52 ... eller postmodernistisk stilretning eller bygg i denne stilretningen, eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller annen kontemporær stilretning eller bygg i denne stilretningen (f.eks. operahuset), eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller en eller annen krimskramsløs fasade på en moské, eller arkitekter som kunne finne på å utforme noe slikt
    ... eller om hvordan noen rett etter krigen ikke gadd å bruke rasjoneringstidens knappe ressurser på å vedlikeholde vinduer i lagerbygg.

    Mer?
    Vet ikke hvilket postmodernistisk bygg du referer til.
    Operahuset er bygget i modernistisk stil.
    Tror ikke jeg brukte ordet "modernistisk" om det stygge kultursenteret, mens hvis jeg gjorde det hadde jeg nok en god grunn (trenger å se konteksten der).
    Ja det bygget gikk gjennom en moderniseringsprosess hvor vinduene ble mer funksjonelle og mindre vakre.

    Hvis det du prøver på nå er å finne en eneste gang jeg brukte ordet "modernistisk" feil så synes jeg det er litte grann grammatikknazi av deg, men for all del det er bare å prøve. Det virker ikke som du har funnet noe enda men kanskje hvis du leter litt mer, jeg er ikke perfekt og det kan være at jeg har brukt ordet feil en gang men jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opptatt av det.
    Det er en gjenganger på dette forumet at du klager og akker deg over hvor grusomt stygg moderne arkitektur er. Tror alle her inne nå er helt klar over ditt hat over bygninger som ikke er bygget i klassisk stil, det behøver ikke gjentas på hver eneste post her inne.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by KvikHalden » 06 May 2022, 00:51

    Annevanne wrote: 04 May 2022, 21:47Man kan beskrive det som mindreverdighetskompleksene til en by som har lyst å være New York.
    Hva mener du med det? Har Oslo noe mål om å være New York? Det skulle jeg likt å se.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Surbanpomp » 06 May 2022, 02:31

    Annevanne wrote: 05 May 2022, 22:40Hvis det du prøver på nå er å finne en eneste gang jeg brukte ordet "modernistisk" feil så synes jeg det er litte grann grammatikknazi av deg
    At du bruker ord du ikke vet hva betyr - som for eksempel "grammatikk" - har ikke noe med grammatikk å gjøre.

    Og det er heller ikke problemet. Problemet med stråmannsargumentasjonen din er at den er en stråmannsargumentasjon, ikke hvorvidt den er en gramatikalsk rett formulert stråmannsargumentasjon. Om en bygning ble nedslitt på femtitallet fordi ingen hadde råd til å vedlikeholde den i et strøk som var lugubert? Det er angivelig en "strategi for modernister" (your very words!). Du bygger en stråmann og tillegger den pur ondskap.
    Slitasje? Ressursmangel? Neineinei, aldri tenk så langt som til at det kan ha vært armod etter en verdenskrig - det må jo være "modernister" som har en "strategi" for å ødelegge.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 06 May 2022, 10:12

    Surbanpomp wrote: 06 May 2022, 02:31
    Annevanne wrote: 05 May 2022, 22:40Hvis det du prøver på nå er å finne en eneste gang jeg brukte ordet "modernistisk" feil så synes jeg det er litte grann grammatikknazi av deg
    At du bruker ord du ikke vet hva betyr - som for eksempel "grammatikk" - har ikke noe med grammatikk å gjøre.

    Og det er heller ikke problemet. Problemet med stråmannsargumentasjonen din er at den er en stråmannsargumentasjon, ikke hvorvidt den er en gramatikalsk rett formulert stråmannsargumentasjon. Om en bygning ble nedslitt på femtitallet fordi ingen hadde råd til å vedlikeholde den i et strøk som var lugubert? Det er angivelig en "strategi for modernister" (your very words!). Du bygger en stråmann og tillegger den pur ondskap.
    Slitasje? Ressursmangel? Neineinei, aldri tenk så langt som til at det kan ha vært armod etter en verdenskrig - det må jo være "modernister" som har en "strategi" for å ødelegge.
    Grunnen til at jeg gjorde den koblingen er ganske simpel, la oss ta Bryggen. Bryggen var på alle måter en "verdiløs rønne" etter andre verdenskrig, bryggen hadde fått stå til forfall over lang tid og mange modernister så ingen verdi i bygningsmassen, de ville rive den og bygge forettningsbygg. NÅ er det kanskje overdrevet å si at det er en bevisst strategi, man kan ikke bevise hensikt, men det å la gamle bygg stå til de er falleferdige rønner for å så argumentere at nå må det endelig rives er noe jeg synes er uakseptabelt. Derfor må vi bruke store ressurser og penger på at slikt ikke skjer i byene våre. Mye kulturarv er blitt tapt på den måten. Du er veldig fokusert på argumenter vi allerede har vært gjennom noe jeg synes er rart.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Urbane bilder av norske byer og steder

    by Annevanne » 06 May 2022, 10:21

    Surbanpomp wrote: 06 May 2022, 02:31
    Annevanne wrote: 05 May 2022, 22:40Hvis det du prøver på nå er å finne en eneste gang jeg brukte ordet "modernistisk" feil så synes jeg det er litte grann grammatikknazi av deg
    At du bruker ord du ikke vet hva betyr - som for eksempel "grammatikk" - har ikke noe med grammatikk å gjøre.

    Og det er heller ikke problemet. Problemet med stråmannsargumentasjonen din er at den er en stråmannsargumentasjon, ikke hvorvidt den er en gramatikalsk rett formulert stråmannsargumentasjon. Om en bygning ble nedslitt på femtitallet fordi ingen hadde råd til å vedlikeholde den i et strøk som var lugubert? Det er angivelig en "strategi for modernister" (your very words!). Du bygger en stråmann og tillegger den pur ondskap.
    Slitasje? Ressursmangel? Neineinei, aldri tenk så langt som til at det kan ha vært armod etter en verdenskrig - det må jo være "modernister" som har en "strategi" for å ødelegge.
    Jeg gikk faktisk tilbake til den originale posten for å se hva jeg skrev som du nå av en eller annen grunn er så opptatt av. Jeg skrev "det er en godt strategi for modernister" som betyr, generelt sett så er det bra for modernister å la gamle bygg bli falleferdig fordi da er det lettere å få rives. Spesielt lettere å rive det du liker å kalle "gammel dusinvare". Nok en gang så ser jeg ikke noe feil med hva jeg har skrevet her, men det er bare å opplyse meg. Det var et GENERELT argument.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests