Verden | Kvalitetsprosjekter som fortjener oppmerksomhet
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 226 times
    Been thanked: 1231 times

Re: Verden | Kvalitetsprosjekter som fortjener oppmerksomhet

by Fredrik » 15 Sep 2024, 13:17

Et tilsvarende prosjekt er under utvikling i Hamburg i Tyskland der en etterkrigsbygning vil bli erstattet med to nye bygårder. Prosjektet er tegnet av KPW Architekten.

Image

Prosjektet:

Image

Image
  • jh
    Has thanked: 78 times
    Been thanked: 15 times

by jh » 16 Sep 2024, 12:45

Begge disse prosjektene ser ganske så fine ut, synes jeg, kanskje særlig det i London. De ville vært gode forbilder for hvordan man kunne håndtere mye sliten, kjip og estetisk middelmådig bebyggelse rundt om i norske byer :)

Vet du om det i disse prosjektene er snakk om ombygg av eksisterende strukturer, eller er det nedrivning og nybygg? Håper på det første, men mistenker det siste(?)
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 16 Sep 2024, 17:28

jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Begge disse prosjektene ser ganske så fine ut, synes jeg, kanskje særlig det i London. De ville vært gode forbilder for hvordan man kunne håndtere mye sliten, kjip og estetisk middelmådig bebyggelse rundt om i norske byer :)
    Veldig enig. Jeg tenker at det hadde passet ypperlig f.eks. i stedet for dette grufulle bygget ved Jernbanetorget.
    jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Vet du om det i disse prosjektene er snakk om ombygg av eksisterende strukturer, eller er det nedrivning og nybygg? Håper på det første, men mistenker det siste(?)
    Det i London er et nybygg, men det i Hamburg blir faktisk beskrevet som en renovering og de sier at de bærende strukturene vil bli beholdt.
  • jh
    Has thanked: 78 times
    Been thanked: 15 times

by jh » 16 Sep 2024, 18:17

Fredrik wrote: 16 Sep 2024, 17:28
    jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Begge disse prosjektene ser ganske så fine ut, synes jeg, kanskje særlig det i London. De ville vært gode forbilder for hvordan man kunne håndtere mye sliten, kjip og estetisk middelmådig bebyggelse rundt om i norske byer :)
    Veldig enig. Jeg tenker at det hadde passet ypperlig f.eks. i stedet for dette grufulle bygget ved Jernbanetorget.
    jh wrote: 16 Sep 2024, 12:45 Vet du om det i disse prosjektene er snakk om ombygg av eksisterende strukturer, eller er det nedrivning og nybygg? Håper på det første, men mistenker det siste(?)
    Det i London er et nybygg, men det i Hamburg blir faktisk beskrevet som en renovering og de sier at de bærende strukturene vil bli beholdt.
    Så bra med det i Hamburg da i alle fall! :)
    Håper å se mange slike prosjekter i Oslo i fremtiden, det ville kunne løfte nivået i byen betraktelig!
    Mange gode kandidater i kvadraturen generelt, i tillegg til det konkrete eksempelet du kommer med. For ikke å snakke om kvartalene rundt Storgata og Torggata, en ordentlig runde byreparasjon rundt der hadde vært helt fantastisk! :)
  • Iver
    Has thanked: 2 times
    Been thanked: 46 times

by Iver » 23 Sep 2024, 09:00

Flotte eksempler :) Håper det blir en trend med lik etasjehøyde i kvartalene. Det ser så mye bedre ut.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 29 May 2026, 17:25

Ganske lenge siden jeg har postet nå her, men jeg tenkte å gjenopplive tråden litt med et fint prosjekt jeg fant fra Sverige. Prosjektet jeg tenker på er kalt Centrumkvarteret og er planlagt bygget i det mindre tettstedet Gnesta. Gnesta ligger i overkant av en time sør for Stockholm og i likhet med mange småsteder i Norge, så er flere stygge og underutnyttede bygg i sentrum og mye overflateparkering.

Jeg synes dette prosjektet er et fint eksempel på hvordan man kan fortette et småsted med kvalitet.

Kilde til prosjektet.
    Attachments
    Gnesta Centrumkvarter perspektiv.jpg
    Gnesta Centrumkvarter perspektiv.jpg (203.76 KiB) Viewed 6288 times
    Gnesta Centrumkvarter perspektiv 2.jpg
    Gnesta Centrumkvarter perspektiv 2.jpg (555.75 KiB) Viewed 6288 times
    Gnesta Centrumkvarter perspektiv 3.jpg
    Gnesta Centrumkvarter perspektiv 3.jpg (135.62 KiB) Viewed 6288 times
    Gnesta Centrumkvarter.jpg
    Gnesta Centrumkvarter.jpg (592.09 KiB) Viewed 6288 times
    Gnesta Centrumkvarter omgivelser etter.jpg
    Gnesta Centrumkvarter omgivelser etter.jpg (216.62 KiB) Viewed 6288 times
    Gnesta Centrumkvarter omgivelser i dag.jpg
    Gnesta Centrumkvarter omgivelser i dag.jpg (241.18 KiB) Viewed 6288 times
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 4):
    andreas99Tobiassliwek20trygvef2
    Rating: 36.36%
  • Jørn
    Has thanked: 118 times
    Been thanked: 113 times

by Jørn » 13 Jun 2026, 19:02

Gjenbruk og utvidelse av et tidligere sykehus i Paris til boliger med 4 nye etasjer av Lacaton & Vassal. Bygget ble bygd i 1954 som en del av Marcel Lelong sykehus. Noe tilsvarende det her skulle jeg ønske vi fikk se på for eksempel tomtene til Ullevål sykehus eller Adamstua i Oslo, hvor man har mye bebyggelse av tilsvarende alder som ikke lenger skal brukes til det de ble bygd for.
    Attachments
    paris2.jpg
    paris2.jpg (861.95 KiB) Viewed 35 times
    paris.jpg
    paris.jpg (791.54 KiB) Viewed 35 times