Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B
  • Tobias
    Posts: 396
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 126 times
    Been thanked: 133 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by Tobias » 30 Dec 2025, 19:50

    Byrådet trenger tre stemmer til for flertall, som de muligens får fra FRP.
  • Jørn
    Posts: 242
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 118 times
    Been thanked: 113 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by Jørn » 17 May 2026, 15:24

    Godkjent i byutviklingskomiteen og forventa godkjent i bystyret den 27.
    https://www.nrk.no/stor-oslo/flertall-i ... 1.17885082
    These users thanked the author Jørn for the post (total 2):
    KvikHaldenE_Oslo
    Rating: 18.18%
  • MJÖLNER
    Posts: 36
    Joined: 20 Jul 2023, 01:47
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by MJÖLNER » 28 May 2026, 09:20

    Enligt vad jag har förstått godkändes planen slutligen av bystyret i går (27/5) men det drog ut på tiden med många timmar. Det gick åtminstone inte att hitta en bekräftelse i går kväll.

    Nitton år för att ge ett höghus grönt ljus -- Skandinavien är sannerligen inte Kina. Men nu får Oslo centrum ett verkligt viktigt lyft; man öppnar upp och vitaliserar gatan, bygger ett stort hotell och tillför en vacker skyskrapa på rätt plats.

    Grattis Oslo!
  • Jørn
    Posts: 242
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 118 times
    Been thanked: 113 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by Jørn » 28 May 2026, 18:45

    Det tok faktisk bare 6 år for Oslo spektrum å få godkjent sitt så denne her saken var litt ekstraordinær. Jeg er glad for at noe skjer med brevsentersentralen endelig, bygget har stått og forfalt i årevis og gata med, så jo fortere de starter å renske ut bygningsmassen jo bedre. En ny inngang til Oslo S fra Grønland er og noe vi burde ha fått for lenge sida.
    These users thanked the author Jørn for the post:
    E_Oslo
    Rating: 9.09%
  • sliwek20
    Posts: 100
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 130 times
    Been thanked: 31 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by sliwek20 » 28 May 2026, 22:05

    Nei, dette er et prosjekt som verken Oslos befolkning eller planleggere ønsker. Bare politikere og utbyggere står bak. Høyhus så langt nord skaper enormt mye skygge i en allerede kald by. Bygget bidrar ingenting til å gjøre sentrum mer attraktivt, det skaper bare mer kaos i et allerede veldig trafikkert område. Politikerne snakker om at Oslo trenger å bygge tett fordi det mangler boliger, men samtidig vedtar de nye kontorbygg. Ingenting her gir mening.
    Jeg håper de ikke gjør den samme feilen på den andre siden av jernbanen.
    Bygg tett, men ikke høyt!
    These users thanked the author sliwek20 for the post:
    Theodor
    Rating: 9.09%
  • KvikHalden
    Posts: 130
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 16 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by KvikHalden » 03 Jun 2026, 01:15

    Det er din mening. Du snakker ikke på vegne av 700.000 Osloborgere.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 298
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 64 times
    Been thanked: 70 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by Mikael » 03 Jun 2026, 09:29

    En by i vekst trenger naturligvis flere arbeidsplasser også, selv om bygging av flere boliger har mest politisk fokus om dagen :)
    These users thanked the author Mikael for the post:
    E_Oslo
    Rating: 9.09%
  • Jørn
    Posts: 242
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 118 times
    Been thanked: 113 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by Jørn » 03 Jun 2026, 17:40

    Bygging av kontorarbeidsplasser i sentrum frigjør også bygg til boliger i andre deler av byen, som på Sandaker, Nydalen og Vålerenga hvor kontorbygg bygges om til boliger/studentboliger i dag.
  • sliwek20
    Posts: 100
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 130 times
    Been thanked: 31 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by sliwek20 » 03 Jun 2026, 22:34

    Jørn wrote: 03 Jun 2026, 17:40 Bygging av kontorarbeidsplasser i sentrum frigjør også bygg til boliger i andre deler av byen, som på Sandaker, Nydalen og Vålerenga hvor kontorbygg bygges om til boliger/studentboliger i dag.
    Noe som bidrar til trafikkproblemer og sprengt kapasitet i kollektivtrafikken... Når flere reiser til jobb i sentrum, i stedet for å fordele arbeidsplassene rundt de forskjellige knutepunktene i byen.
    These users thanked the author sliwek20 for the post:
    jh
    Rating: 9.09%
  • Jørn
    Posts: 242
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 118 times
    Been thanked: 113 times

    Re: Oslo | Prosjekt | Biskop Gunnerus gate 14B

    by Jørn » 04 Jun 2026, 18:54

    sliwek20 wrote: 03 Jun 2026, 22:34
    Jørn wrote: 03 Jun 2026, 17:40 Bygging av kontorarbeidsplasser i sentrum frigjør også bygg til boliger i andre deler av byen, som på Sandaker, Nydalen og Vålerenga hvor kontorbygg bygges om til boliger/studentboliger i dag.
    Noe som bidrar til trafikkproblemer og sprengt kapasitet i kollektivtrafikken... Når flere reiser til jobb i sentrum, i stedet for å fordele arbeidsplassene rundt de forskjellige knutepunktene i byen.
    Ja, det er jo sånn det ofte er, bedrifter flytter dit de kan tiltrekke seg de beste arbeidstakerne. Verken Sandaker eller Vålerenga er hva jeg ville kalt "knutepunkt", og at de taper mot bedre tilknytta områder som Helsfyr, Storo eller sentrum er nok ikke noe som kommer til å endre seg med det første. Nå er jo ikke kollektivtrafikken sprengt på noen måte i Oslo by, jernbanenettet sliter med antall tog, ikke plass ombord, og tbanen bygges ut for titalls milliarder, så grunn til å svartmale så innmari er det ikke. Erfaringsmessig så øker spredning av arbeidsplasser rundt om i byen at flere velger bilen, og om det er en del av transportnettet i byen hvor vi sliter med kapasiteten er det Ring 3.
    These users thanked the author Jørn for the post:
    E_Oslo
    Rating: 9.09%

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest