Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 May 2022, 10:36

    Urba har sendt inn en forespørsel om å få avholdt en planforhåndskonferanse for å se på mulighetene for utvikle et område i Vossegata 31B m.m. på Torshov. Området er kjent under navnet Torshaug og ligger på en høyde rett vest Torshovdalen park. De foreslår å utvikle området med noen nye kvartaler nord mot Johan Selmers gate, samt enkelte bygninger til vest mot Vossegata og i syd mot Tverrbakken. Nåværende forespørsel representerer det tredje forsøket på å få utviklet eiendommen, og prosjektet har blitt redusert i omfang og bygningene har fått en litt annen utforming med blant annet saltak.

    Prosjektet blir utviklet i et samarbeid med arkitektkontoret Lund Hagem på vegne av Bastia eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 14 May 2022, 13:31

    En forbedring av de tidligere planene som var mye mer boksete.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 May 2022, 13:54

    Tobias wrote: 14 May 2022, 13:31 En forbedring av de tidligere planene som var mye mer boksete.
    Jeg er enig. Personlig tror jeg dette området har et stort potensiale til å bli ganske flott og jeg håper at man går videre med planene, men de har vært veldig kontroversielle lokalt (i hvert fall blant de typene som stiller opp i lokalavisen).
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 14 May 2022, 14:13

    Ja, jeg har ikke helt satt meg inn i nøyaktig hva motstanden går ut på, men akkurat nå fremstår hele området som rotete og delvis forlatt. Det må være mulig å utvikle området uten å bygge ned grøntområdene, noe disse reviderte planene virker å gjøre.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 20 May 2022, 17:58

    Ikke sikker på om dette er helt riktig tråd, men vi kan jo godt diskutere småhusområder her - og det er ikke så mye trafikk her at jeg genererer så mye støy. https://www.aftenposten.no/oslo/i/lVxLz ... -foer-salg

    Overskrift og ingress:

    Nå kan dette ikoniske huset bli fredet - rett før salg
    DNB hadde lagt arkitektperlen ut for salg. Så tok Riksantikvaren kontakt og ville frede boligen – midt i salgsprosessen.


    På den ene siden: litt vel sent å reagere nå. På den andre siden: det er allerede gullistet, og det er en fordel for både selger og kjøper å slippe å havne i rettssalen over dette. Det kan føre til at man får solgt til riktig person.

    ... og at ikke bare riktig person kommer på visning på søndag, etter dette oppslaget blir det vel kø av skuelystne.

    Et par bilder fra Finn-annonsen:

    Image

    Image

    Image

    ... jeg synes særlig det siste bildet er "hytta!!", men de behøver selvsagt ikke selge til meg :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 May 2022, 20:00

    Jeg synes det fremstår som et av de mer vellykkede eksemplene på 60-tallet vi har. Jeg har ingenting imot at det blir bevart.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 20 May 2022, 20:16

    Det er et ønske om å utvikle Staffeldts gate 2 med et nytt prosjekt. Eiendommen ligger rett ved Slottsparken og er eid av NLA Høgskolen. Det foreslås å rive dagens bygning for å erstatte den med et nybygg på 9 etasjer. De tre nederste etasjene er tenkt å inneholde undervisningslokaler for NLA, mens etasjene over er planlagt å inneholde boliger.

    LPO arkitekter har blitt engasjert som ansvarlig arkitekt for prosjektet og de har nettopp sendt inn en anmodning om å få avholdt en forhåndskonferanse.

    Jeg synes det er positivt med boliger her, men jeg synes de foreløpige skissene ser ganske kjedelige ut.

    Image

    Image

    Saksmappe.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 21 May 2022, 13:19

    Fredrik wrote: 20 May 2022, 20:16 Det er et ønske om å utvikle Staffeldts gate 2 med et nytt prosjekt. Eiendommen ligger rett ved Slottsparken og er eid av NLA Høgskolen. Det foreslås å rive dagens bygning for å erstatte den med et nybygg på 9 etasjer. De tre nederste etasjene er tenkt å inneholde undervisningslokaler for NLA, mens etasjene over er planlagt å inneholde boliger.

    LPO arkitekter har blitt engasjert som ansvarlig arkitekt for prosjektet og de har nettopp sendt inn en anmodning om å få avholdt en forhåndskonferanse.

    Jeg synes det er positivt med boliger her, men jeg synes de foreløpige skissene ser ganske kjedelige ut.
    Kjedelig, ja. Men en forhåndskonferanser er vel ofte bare stadiet for "hvor mye er det sjanse for at slipper gjennom, mon tro?", så det blir vel ikke seende helt sånn ut. Kommunen kan jo foreslå en kledelig Kiwi-grønnfarge :mrgreen:

    Slik er det i dag, det er ikke like stygt som KFUM-huset: https://goo.gl/maps/fzBa7MdBJpsGbeZ88


    (Etter en kort googling er det litt overraskende det du skriver om at misjonærfabrikken skal bli der: https://www.normisjon.no/nla-hogskolen- ... eldtsgate/)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 May 2022, 19:29

    Et par illustrasjoner av et leilighetsbygg som er foreslått oppført i Thorvald Meyers gate 68 på Grunerløkka. Bygget er på fem etasjer og er planlagt å inneholde 16 nye leiligheter. Fasadene er utført i malte betongplater eller pussplater.

    Det er tegnet av Tag arkitekter.

    Jeg frykter at platene som er foreslått brukt på fasaden vil fremstå som ganske billige.

    Image

    Image

    Saksmappe.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 May 2022, 20:11

    Fredrik wrote: 23 May 2022, 19:29 Et par illustrasjoner av et leilighetsbygg som er foreslått oppført i Thorvald Meyers gate 68 på Grunerløkka. Bygget er på fem etasjer og er planlagt å inneholde 16 nye leiligheter. Fasadene er utført i malte betongplater eller pussplater.

    Det er tegnet av Tag arkitekter.

    Jeg frykter at platene som er foreslått brukt på fasaden vil fremstå som ganske billige.

    Image

    Image

    Saksmappe.
    Må man holde på kruttet når man ser slike prosjekter? Det er utrolig provoserende at noen med vilje ødelegger (eller ihvertfall ønsker å ødelegge) byene våre på grunn av egen arroganse. Om den arrogansen kommer av at man er besatt av en ideologi, eller fordi man har vrangforestillinger om sine egne prosjekter vet jeg ikke.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest