Norge | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 18 May 2022, 20:28

    Fredrik wrote: 18 May 2022, 19:49 Et par illustrasjoner som viser mulig utvikling av den såkalte Stripa på Karlshus i Råde kommune. Illustrasjonene er laget av KOI fargestudio på oppdrag av kommunen og er laget i forbindelse med at man utarbeider en estetisk veiledning for den videre utviklingen av området. De har visstnok latt seg inspirere av amerikanske småbyer med blant annet en overbygget terrasse, eller en porch, som går langs hele bygningsrekken.

    Image

    Image

    Artikkel i Fredrikstad Blad.
    Ser helt fantastisk ut.
  • Ring2
    Posts: 93
    Joined: 02 May 2022, 22:16
    Has thanked: 12 times
    Been thanked: 1 time

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Ring2 » 18 May 2022, 20:32

    Jeg missliker at terrassen er gjerdet inn egentlig, jeg synes det lukker deg inne og ødelegger for frihetsfølelsen. Tenker da primert på kveldstid med lite trafikk av mennesker og biler. Men gjerdet er kanskje lavt nok til at det ikke vil oppleves slik i praksis? Litt vanskelig å bedømme høyden på bildene.

    Ellers så synes jeg det ser fint ut :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 22 May 2022, 21:02

    Det har blitt presentert planer for utviklingen av et nytt kvartal sentralt i Sogndalsfjøra i Sogndal. Det nye kvartalet er tenkt bygget der hvor Sport 1 holder til i dag og det vil ha fasader ut mot Gildevangen og Gravensteinsgata (Riksvei 5). Planene er laget av Stiv Kuling Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Sogn Avis.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 22 May 2022, 22:25

    Fredrik wrote: 22 May 2022, 21:02 Det har blitt presentert planer for utviklingen av et nytt kvartal sentralt i Sogndalsfjøra i Sogndal. Det nye kvartalet er tenkt bygget der hvor Sport 1 holder til i dag og det vil ha fasader ut mot Gildevangen og Gravensteinsgata (Riksvei 5). Planene er laget av Stiv Kuling Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Sogn Avis.
    Kanskje det bare er meg, men sånne gressplener på toppen av bygg er noe jeg synes er litt tåpelig. Hva med å ha grønne byrom med fine parker istedenfor, trenger ikke ha det oppå tak som folk flest ikke kommer til å bruke. Få på plass valmtak og gjør fasadene litt vakrere så snakker vi :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 May 2022, 18:58

    Annevanne wrote: 22 May 2022, 22:25

    Kanskje det bare er meg, men sånne gressplener på toppen av bygg er noe jeg synes er litt tåpelig. Hva med å ha grønne byrom med fine parker istedenfor, trenger ikke ha det oppå tak som folk flest ikke kommer til å bruke. Få på plass valmtak og gjør fasadene litt vakrere så snakker vi :)
    Her må jeg si meg uenig. Jeg synes en takhage kan bli et spennende tilskudd til bymiljøet om det gjøres skikkelig og gjennomført. Jeg synes mange bygg i Milano i Italia er flotte eksempler på det med hva som nærmest ser ut som en liten skog på hustakene.

    Image

    Slike grønne sedumtak er mindre spennende, men det vil likevel hjelpe på å ta unna regnvann og skal teoretisk sett bidra til bedre luft. Jeg er dog veldig enig i at det ikke er et substitutt for skikkelige parker, så det må komme i tillegg.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 May 2022, 20:05

    Fredrik wrote: 23 May 2022, 18:58
    Annevanne wrote: 22 May 2022, 22:25

    Kanskje det bare er meg, men sånne gressplener på toppen av bygg er noe jeg synes er litt tåpelig. Hva med å ha grønne byrom med fine parker istedenfor, trenger ikke ha det oppå tak som folk flest ikke kommer til å bruke. Få på plass valmtak og gjør fasadene litt vakrere så snakker vi :)
    Her må jeg si meg enig. Jeg synes en takhage kan bli et spennende tilskudd til bymiljøet om det gjøres skikkelig og gjennomført. Jeg synes mange bygg i Milano i Italia er flotte eksempler på det med hva som nærmest ser ut som en liten skog på hustakene.

    Image

    Slike grønne sedumtak er mindre spennende, men det vil likevel hjelpe på å ta unna regnvann og skal teoretisk sett bidra til bedre luft. Jeg er dog veldig enig i at det ikke er et substitutt for skikkelige parker, så det må komme i tillegg.
    Sålenge det ikke kommer på bekostning av vakre fasader så har jeg heller teoretisk sett ikke noe imot en takhage, men problemet er at alle modernistiske prosjekter jeg ser med slike grønne tak er forferdelige estetisk sett. Noe annet jeg er redd for er at fortetningsdrivet som foregår i norske byer vil føre til at man nedprioriterer parker mot slike takhager.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 25 May 2022, 22:11

    Det har blitt presentert planer for å utvikle Mørchgården i Svolvær sentrum i Vågan kommune, som er en del av Loften-området. Bygården er fra slutten av 1800-tallet/starten av 1900-tallet, men den har gjennomgått en del forandringer fra slik den opprinnelig fremstod. Planene går ut på å tilbakeføre fasadene til opprinnelig stil og å utvide gården med to nye påbygg på hver sin side. Den nye Mørchgården vil inneholde 9 leiligheter samt et stort næringsareal på gateplan.

    Prosjektet er tegnet av NSW Arkitektur.

    Jeg er veldig positiv til disse planene. Jeg tror de vil utgjøre en stor oppgradering for Svolvær.

    Image

    Image

    Image

    Mørchgården i dag:

    Image

    Artikkel i Lofotposten.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 26 May 2022, 10:17

    Fredrik wrote: 25 May 2022, 22:11 Det har blitt presentert planer for å utvikle Mørchgården i Svolvær sentrum i Vågan kommune, som er en del av Loften-området. Bygården er fra slutten av 1800-tallet/starten av 1900-tallet, men den har gjennomgått en del forandringer fra slik den opprinnelig fremstod. Planene går ut på å tilbakeføre fasadene til opprinnelig stil og å utvide gården med to nye påbygg på hver sin side. Den nye Mørchgården vil inneholde 9 leiligheter samt et stort næringsareal på gateplan.

    Prosjektet er tegnet av NSW Arkitektur.

    Jeg er veldig positiv til disse planene. Jeg tror de vil utgjøre en stor oppgradering for Svolvær.

    Image

    Image

    Image

    Mørchgården i dag:

    Image

    Artikkel i Lofotposten.
    Flotte greier. Jeg er alltid glad når de nygge påbygg i samme stil for det betyr at vi får mer klassiske bygg enn det som er der nå.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 May 2022, 09:36

    Her er et par illustrasjoner fra planforslaget for utviklingen av det såkalte Mongstukvartalet i Sunndalsøra i Sunndal kommunen. Planforslaget har nå blitt sendt inn til førstegangsbehandling hos kommunen. Det nye kvartalet vil erstatte det tidligere lege- helsesenteret som ligger mellom Mongstugata og Romsdalsvegen i sentrum av Sunndalsøra. Det nye bebyggelsen er planlagt med seks etasjer og vil inneholde 59 leiligheter. I tillegg er det lagt opp til å ha næring i første etasje.

    Prosjektet er tegnet av Georg Øye Arkitektkontor mens 3D Smia har utarbeidet planforslaget. Forslagsstiller er Sunndal Næringseiendom.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i lokalavisen Aura Avis.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Norge | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 28 May 2022, 16:22

    Her er et par illustrasjoner av boligprosjektet Trebyen som der under bygging på Jørpeland. Prosjektet bygges på eiendommen som ligger der hvor Stålverksvegen og Rådhusgaten møtes. Per dags dato har kun boligene i de to første byggene blitt lagt ut for salg, og de vil til sammen inneholde 24 nye leiligheter. Prosjektet er tegnet av Alliance arkitekturstudio.

    Image

    Image

    To illustrasjoner fra byggeplassen som ble tatt i påsken:

    Image

    Image

    Bildene er lånt fra denne artikkelen i lokalavisen Strandbuen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests