Oslo | Byutvikling og prosjekter
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 23 May 2022, 23:00

    Handler neppe verken om arroganse, ideologi eller vrangforestillinger, men om økonomi, vil jeg tro.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 May 2022, 23:48

    Tobias wrote: 23 May 2022, 23:00 Handler neppe verken om arroganse, ideologi eller vrangforestillinger, men om økonomi, vil jeg tro.
    Hvis du mener at utbygger prøver kun å maksimere profitt uten hensyn til å noe annet så kan jeg være litt enig. Derfor stoler jeg på ingen måte på det frie markedet til å begynne å bygge vakkert igjen, det trengs politisk press fra våre folkevalgte. Men jeg må også tro at arkitektene bak slike prosjekter til en viss grad liker det de tegner (og ikke bare gjør det for å være slemme og vandalisere), og det krever vrangforestillinger, arroganse, tilhørighet til modernistisk ideologi eller en kombinasjon av alle.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 24 May 2022, 08:50

    *sukk* Here we go again.

    Bookmakerne har åpnet for veddemål på hvor mange av oss som blir kalt for dårlige mennesker før Himmelspretten.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 24 May 2022, 10:37

    Husk å holde diskusjonen til sak og ikke person
    --
    Når det gjelder det spesifikke prosjektet i Thorvald Meyers gate 68 syns jeg ikke det så ille som enkelte mener. Jeg vil påstå det er et ganske godt kompromiss mellom et moderne uttrykk, som likevel til en viss grad tilpasser seg den omkringliggende bebyggelsen. Prosjektet vil tilføre gaten ny utadrettet virksomhet og reparere et hull i byveven.

    Som Fredrik er jeg dog litt usikker på hvordan fasadematerialene vil ta seg ut. Bruk av betongplater kan imidlertid fungere, det syns jeg Pir i Ålesund er et godt eksempel på.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 24 May 2022, 10:52

    Annevanne wrote: 23 May 2022, 23:48 Hvis du mener at utbygger prøver kun å maksimere profitt uten hensyn til å noe annet så kan jeg være litt enig. Derfor stoler jeg på ingen måte på det frie markedet til å begynne å bygge vakkert igjen, det trengs politisk press fra våre folkevalgte. Men jeg må også tro at arkitektene bak slike prosjekter til en viss grad liker det de tegner (og ikke bare gjør det for å være slemme og vandalisere), og det krever vrangforestillinger, arroganse, tilhørighet til modernistisk ideologi eller en kombinasjon av alle.
    Nå skal ikke jeg prate for alle arkitekter, men han ene jeg kjenner (og som faktisk har tegnet et prosjekt som tidligere har blitt publisert og kritisert på dette forumet, hehe) er verken preget av vrangforestillinger eller ideologisk blindhet. Snarere, forklarte han, å være arkitekt er en evig kamp mot oppdragsgivere om å gjøre ting billigst mulig innenfor et sett med satte kriterier. Og arkitekten taper nittifem prosent av de kampene.

    Det finnes nok riktignok arkitekter som har såpass store navn - eller jobber på såpass store kontorer - at de i større grad kan velge prosjekter og dermed har muligheten til å innprente sin personlige smak på det som bygges. Men dette er jo eliten av arkitekter, de fleste har ikke råd til å gjøre noe annet enn å tegne det de blir bedt om å tegne. Det verste som kan skje er å få på seg et rykte om at man er vanskelig å jobbe med.

    Og angående det nevnte prosjektet i Thorvald Meyers Gate her, så har jo det vært gjennom et hav av forandringer. I 2014 ville man jo til og med rive nabogården med veggmaleriet. Så dette er faktisk en forbedring, selv om jeg også er redd for at disse fasadeplatene vil se billige ut.
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by sliwek20 » 24 May 2022, 11:27

    Mikael wrote: 24 May 2022, 10:37 Husk å holde diskusjonen til sak og ikke person
    --
    Når det gjelder det spesifikke prosjektet i Thorvald Meyers gate 68 syns jeg ikke det så ille som enkelte mener. Jeg vil påstå det er et ganske godt kompromiss mellom et moderne uttrykk, som likevel til en viss grad tilpasser seg den omkringliggende bebyggelsen. Prosjektet vil tilføre gaten ny utadrettet virksomhet og reparere et hull i byveven.

    Som Fredrik er jeg dog litt usikker på hvordan fasadematerialene vil ta seg ut. Bruk av betongplater kan imidlertid fungere, det syns jeg Pir i Ålesund er et godt eksempel på.
    Enig. Jeg tror at mange her er alt for mye opptatt av estetikk og ikke nok hvordan bygningen bidrar til å skape en livende by. Når dere går rund områdene som dette, hvor mange av dere ser opp til de øvre etasjene og hvor mange ser gjennom utstillingsvinduer for å se hva er i butikkene?
    Jeg gleder meg at bygningen skal ha lokaler på gatenivå med mye glass og at det er nye boliger på markedet. Samtidig er høyden godt i sammenheng med andre bygninger i nabolaget.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 24 May 2022, 14:05

    Surbanpomp wrote: 24 May 2022, 08:50 *sukk* Here we go again.

    Bookmakerne har åpnet for veddemål på hvor mange av oss som blir kalt for dårlige mennesker før Himmelspretten.
    Jeg visste ikke at du følte deg truffet ettersom jeg snakket generelt om modernistiske arkitekter. Men ja jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor noen ønsker å bygge stygt med vilje, det er kanskje min feil men for meg er det ikke lett å skjønne.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 24 May 2022, 14:07

    Mikael wrote: 24 May 2022, 10:37 Husk å holde diskusjonen til sak og ikke person
    --
    Når det gjelder det spesifikke prosjektet i Thorvald Meyers gate 68 syns jeg ikke det så ille som enkelte mener. Jeg vil påstå det er et ganske godt kompromiss mellom et moderne uttrykk, som likevel til en viss grad tilpasser seg den omkringliggende bebyggelsen. Prosjektet vil tilføre gaten ny utadrettet virksomhet og reparere et hull i byveven.

    Som Fredrik er jeg dog litt usikker på hvordan fasadematerialene vil ta seg ut. Bruk av betongplater kan imidlertid fungere, det syns jeg Pir i Ålesund er et godt eksempel på.
    Det trenger ikke å være noe kompromiss... det er bare det jeg prøver å si, det er en veldig rar ide blant noen at det er umulig å bygge enkelt og vakkert. Det skjønner jeg ikke.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 24 May 2022, 14:11

    sliwek20 wrote: 24 May 2022, 11:27
    Mikael wrote: 24 May 2022, 10:37 Husk å holde diskusjonen til sak og ikke person
    --
    Når det gjelder det spesifikke prosjektet i Thorvald Meyers gate 68 syns jeg ikke det så ille som enkelte mener. Jeg vil påstå det er et ganske godt kompromiss mellom et moderne uttrykk, som likevel til en viss grad tilpasser seg den omkringliggende bebyggelsen. Prosjektet vil tilføre gaten ny utadrettet virksomhet og reparere et hull i byveven.

    Som Fredrik er jeg dog litt usikker på hvordan fasadematerialene vil ta seg ut. Bruk av betongplater kan imidlertid fungere, det syns jeg Pir i Ålesund er et godt eksempel på.
    Enig. Jeg tror at mange her er alt for mye opptatt av estetikk og ikke nok hvordan bygningen bidrar til å skape en livende by. Når dere går rund områdene som dette, hvor mange av dere ser opp til de øvre etasjene og hvor mange ser gjennom utstillingsvinduer for å se hva er i butikkene?
    Jeg gleder meg at bygningen skal ha lokaler på gatenivå med mye glass og at det er nye boliger på markedet. Samtidig er høyden godt i sammenheng med andre bygninger i nabolaget.
    Det du oppsummerer er kampen mellom funksjonalisme og klassisme. Jeg er en tilhenger av klassismen, du er kanskje ikke det (jeg tror også at bygg kan være både vakre utenpå og funksjonelle inni). Men å si at folk som meg er for opptatt av estetikk, det blir som å fortelle en sosialist at han er for opptatt av å eliminere sosiale klasser. Det er ikke noe som kommer til å endre seg.
  • Surbanpomp
    Posts: 139
    Joined: 31 Mar 2022, 22:00
    Has thanked: 5 times
    Been thanked: 6 times

    Re: Oslo | Byutvikling og prosjekter

    by Surbanpomp » 24 May 2022, 14:26

    Tobias wrote: 24 May 2022, 10:52Snarere, forklarte han, å være arkitekt er en evig kamp mot oppdragsgivere om å gjøre ting billigst mulig innenfor et sett med satte kriterier. Og arkitekten taper nittifem prosent av de kampene.
    Og arkitekten kan fort skiftes ut.

    Ingenting av dette gir noen grunn til å forsøple diskusjonen med "vrangforestillinger" eller andre begreper fra psykiatrien.

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests