Page 4 of 5
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 29 Aug 2023, 22:34
by Fredrik
Ja, her er hvordan vinnerforslaget for Lysaker stasjon var:
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 30 Aug 2023, 10:51
by Iver
Bildene avslører en lite kjent detalj. Majorstuen blir sannsynligvis endestasjon for togene på Fornebubanen ved åpningen, og vil være det i en god stund. Dette henger sammen med innføringen av CBTC-systemet på T-banen og lite kapasitet i sentrumstunnelen. Nye tog for Fornebubanen vil ha CBTC, men kan ikke nødvendigvis kjøre på det gamle systemet. Eksisterende tog må bygges om til CBTC, og Fellestunnelen vil ikke få CBTC på en god stund. Nå kjenner jeg ikke detaljene lengre, men dette var en stor hodepine som jeg er usikker på om er løst. Ombygging midlertidig/permanent av Majorstuen stasjon er en annen hodepine.
I ytterste konsekvens vil Fornebubanen bli en shuttel mellom Fornebu og Skøyen, uten å henge sammen med resten av T-banen.
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 17 Sep 2023, 00:11
by NotJustGard
Iver wrote: ↑30 Aug 2023, 10:51
Bildene avslører en lite kjent detalj. Majorstuen blir sannsynligvis endestasjon for togene på Fornebubanen ved åpningen, og vil være det i en god stund. Dette henger sammen med innføringen av CBTC-systemet på T-banen og lite kapasitet i sentrumstunnelen. Nye tog for Fornebubanen vil ha CBTC, men kan ikke nødvendigvis kjøre på det gamle systemet. Eksisterende tog må bygges om til CBTC, og Fellestunnelen vil ikke få CBTC på en god stund. Nå kjenner jeg ikke detaljene lengre, men dette var en stor hodepine som jeg er usikker på om er løst. Ombygging midlertidig/permanent av Majorstuen stasjon er en annen hodepine.
I ytterste konsekvens vil Fornebubanen bli en shuttel mellom Fornebu og Skøyen, uten å henge sammen med resten av T-banen.
Vil tro det står retning Majorstuen fordi de er/var usikre på endestasjonen til linja fortsatt? CBTC planlegges å være innført på hele t-banen innen 2029.
https://www.tu.no/tumstudio/samferdsel/ ... rum/532427
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 16 Nov 2023, 09:47
by Fredrik
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 07 Feb 2024, 11:31
by Iver
En ting som fasinerer meg er at det fortsatt er rimelig uklart hvordan rutetilbudet på T-banen blir etter at Fornebubanen er ferdig. Her er et forslag fra Sporveien. Merk at ringbanen ikke lengre kjører i sløyfe rundt ringen, og at Holmenkollbanen ikke går lengre enn til Majorstuen. Det er 8 avganger i timen på Kolsåsbanen i hver retning. Det blir 8 avganger over Løren, men ikke lengre direktetog på Ringen mot Øst, da disse snur på Sinsen. Modellen krever flere tog enn det som er bestilt.
Jeg har hele tiden ment at om man skal kjøre kun hvert kvarter (4 tog i timen), så burde man ikke bygge t-bane i utgangspunktet. Da er det bedre med buss eller trikk hvert 5. minutt. Her får fortsatt deler av t-banenettet kun 4 tog i timen.
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 08 Feb 2024, 10:37
by trygvef2
Å snu Ringen på Sinsen virker da særdeles idiotisk ...
- men det er vel meningen at Volvat-svingen skal gjøre det mulig å kjøre linje 5 Fornebu-Ringen-Sognsvann (f.eks.)? Så får vi se om politikken makter å dytte på #ruter
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 29 Feb 2024, 09:51
by Iver
Bilde av ny Fornebu base for T-banen i nyhetsbrev fra Fornebubanen:
https://mailchi.mp/eec9b7396557/nyhetsb ... rnebubanen
Deler av dette blir vel bygget over med ny byutvikling.
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 08 May 2024, 15:57
by Iver
Oslo har kjøpt inn 20 togsett til Fornebubanen:
https://www.aftenposten.no/oslo/i/Pp367 ... a-innsiden
Valget falt nok en gang på CAF, samme leverandør som de nye trikkene.
Foto: Zaha Hadid Architects og A_Lab/Sporveien AS
Jeg synes dette ser veldig lovende ut
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 08 May 2024, 16:47
by Fredrik
Virker som et godt valg. Jeg er ikke så oppdatert på trikkene, men jeg har ikke hørt om noen problemer med dem (i motsetning til hva som var tilfellet med de fra Ansaldobreda).
Re: Oslo | prosjekt | Fornebubanen
Posted: 29 Jul 2024, 12:59
by Fredrik