Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Fredrik » 18 Apr 2022, 09:28

    Jeg tenkte jeg kunne lage en tråd for Rogaland sitt nye fylkeshus. Bakgrunnen for prosjektet er et ønske om å samle fylkeskommunens ansatte, da de i dag sitter spredt rundt på flere steder. Det nye fylkeshuset er planlagt bygget i anlegget etter Stavanger gamle sykehus i Arkitekt Eckhoffs gate, hvor fylkeskommunen har hatt deler av sin virksomhet siden 1990-tallet. Sykehuset ble oppført i etapper mellom 1897 og 1936 og er tegnet av arkitekt Hartvig Sverdrup Eckhoff. Anlegget er, i likhet med naboene Stavanger museum og Rogaland teater, del av den såkalte Akropolisvisjonen og ligger på en liten høyde over sentrum.

    Det har nylig blitt sendt inn et planforslag for prosjektet. Det legger opp til å bevare de tidligere sykehusbyggene samt å utvide anlegget med tre nye bygg. De nye byggene er på tre til fire etasjer og er planlagt med en utforming og materialbruk inspirert av det gamle sykehusanlegget, med rødlig tegl og hvite kontrasterende detaljer tilsvarende dagens bygningsmasse. Byggene vil ha et samlet areal på i underkant av 9 000 kvadratmeter, noe som vil resultere i et bruksareal på 15 500 kvadratmeter for anlegget i sin helhet. Prosjektet er planlagt å gi plass for 650 ansatte.

    Planforslaget er laget av Asplan Viak på vegne av Rogaland fylkeskommune.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • FredØx
    Posts: 57
    Joined: 19 Feb 2023, 19:11
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 13 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by FredØx » 21 Feb 2023, 23:51

    Må si jeg liker dette prosjektet veldig godt. Flott arkitektur, større parkareal, bedre tilkomst og større byrom. All around oppgraderinger på alle områder. Er veldig nysjerrig på hvordan dette ender opp. Håper virkelig kvaliteten holder seg så høy som den tilsiktes i planbeskrivelsen. Dette området kan bli en veldig fin historisk kontrast til det nærliggende og moderne St.Svithuns kvartalet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Fredrik » 22 Feb 2023, 09:07

    Ja, jeg er veldig enig med deg der. Jeg tror dette kan bli et storslagent og flott prosjekt. Akkurat slik et administrativt sentrum burde se ut spør du meg. Men som alltid avhenger det selvsagt av at gjennomføringen står i stil med disse tidlige planene. :)
  • Iver
    Posts: 245
    Joined: 11 Jan 2023, 12:04
    Has thanked: 1 time
    Been thanked: 27 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Iver » 22 Feb 2023, 10:35

    Bra, men kunne vært enda bedre om arkitektene hadde turt å ta enda mer inspirasjon fra det gamle bygget ;) Frykten for det tradisjonelle sitter hard i den yrkesgruppen. Vi samferdselsfolk har f.eks sluttet å frykte sykkel og tog :lol:
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Fredrik » 26 May 2023, 16:29

    Noen oppdaterte illustrasjoner av fylkeshus-prosjektet som nok viser et mer realistisk design med mindre vinduer. Illustrasjonene er hentet fra planforslaget som ble andregangsbehandlet i utvalget for by- og samfunnsutvikling i går.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Dokumtene fra møtet.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Annevanne » 26 May 2023, 18:16

    Det ser veldig bra ut, spesielt pågrunn av skalaen til prosjektet. Synes ikke takene er helt perfekte. men det viktigste er egentlig bare at et så stort projekt blir gjennomført og skaper mer entusiasme for klassisk/semi-klassisk arkitektur.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Fredrik » 14 Dec 2023, 11:57

    Fylkestinget har nå gitt sitt endelig klarsignal for prosjektet.

    På Rogaland fylkeskommune sin nettside.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    Theodor
    Rating: 16.67%
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Annevanne » 15 Dec 2023, 18:44

    Fredrik wrote: 14 Dec 2023, 11:57 Fylkestinget har nå gitt sitt endelig klarsignal for prosjektet.

    På Rogaland fylkeskommune sin nettside.
    YESYESYES! Oppriktig glad, for dette prosjektet har jeg utrolig stor sans for. Blir spennende 🥳
    These users thanked the author Annevanne for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
  • FredØx
    Posts: 57
    Joined: 19 Feb 2023, 19:11
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 13 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by FredØx » 15 Dec 2023, 19:25

    Jeg har særlig sansen for det kvadratiske byrommet som formes mellom de vestlige byggene. Det finnes ikke noe slikt byrom i byen fra før. Et slags bygulv mellom klassiske murbygg. Det kan nærmest bli en liten piazza.

    Jeg ser for meg at om fylkeskommunen noen gang skulle flyttet ut, kunne det blitt en yrende liten plass med cafeer og småbutikker.
    These users thanked the author FredØx for the post:
    Fredrik
    Rating: 16.67%
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Stavanger | Prosjekt | Nytt fylkeshus

    by Fredrik » 08 Feb 2024, 21:36

    Det har nå blitt sendt inn en anmodning om forhåndskonferanse for prosjektet. Ut i fra hva jeg forstår av dokumentet som er sendt inn så er planen å søke om rammetillatelse i april i år.

    Image

    Saksmappen.
    These users thanked the author Fredrik for the post (total 2):
    AnnevanneTheodor
    Rating: 33.33%

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest