Oslo | Visjoner og planer
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 210 times
    Been thanked: 1059 times

Re: Oslo | Visjoner og planer

by Fredrik » 03 Dec 2023, 10:33

Arkitekt Ingvar O. Hjort sitt opprinnelig vinnerforslag for utformingen av husmorforeningen Hjemmenes Vel i Nedre Vollgate 20 i Kvadraturen. Bygningen stod ferdig i 1913. Det endelige bygget er ganske likt det opprinnelige forslaget, men enkelte detaljer har blitt endret og bygget har generelt fått et mer klassisistisk uttrykk.

Image

Nedre Vollgate 20 i dag:

Image

Bildet ble funnet en artikkel på Lokalhistoriewiki.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 03 Dec 2023, 18:51

Fredrik wrote: 17 Oct 2022, 21:54 Mens vi snakker om monumentalbygninger i Kvadraturen så tenkte jeg kunne legge ut noen tegninger av alternative design for det gamle hovedpostkontoret i Dronningens gate 15. Disse forslagene ble sendt inn i en arkitektkonkurranse som ble avholdt for utformingen av bygget. Det er dessverre ikke oppgitt hvem som står bak hvert enkelt forslag.

Arkitekt Rudolf Emanuel Jacobsen endte opp med å tegne det endelig bygget.
    Jeg fant noen flere tegninger og to forslag til fra denne konkurransen.

Dette forslaget er tegnet av arkitekt Einar Schou fra Bergen:

Image

Image

Og et forslag laget av Bredo Greve fra Kristiania. Dessverre så var det ingen perspektivtegninger av det.

Image

Image

Fredrik wrote: 17 Oct 2022, 21:54
    Image
    Et fasadeoppriss av dette forslaget. Det er arkitekt Olaf Nordhagen fra Trondheim som stod bak det. Pussig nok ble dette forslaget tildelt førstepremien, mens de åpenbart valgte å bygge det forslaget som kom på tredjeplass. Veldig merkelig.

Image

Fredrik wrote: 17 Oct 2022, 21:54 Image
    To fasadeoppriss av dette forslaget. Det er tegnet av arkitekt Ingvar Hjorth og ble tildelt andreplass.

Image

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 04 Dec 2023, 19:27

Forslagene som ble sendt inn i arkitektkonkurransen for utformingen av nybygget for H. T. Heftyes barnehjem i Kirkeveien 173 ved Ullevål sykehus. Bygningen er i dag i bruk som barnehage.

Førstepremien ble tildelt dette forslaget som ble laget av arkitekt Oscar Hoff mens han bodde i Kiel:

Image

Andreplass gikk til dette forslaget fra arkitektene Rudolf Emanuel Jacobsen og August Nielsen:

Image

Tredjeplass gikk til dette forslaget fra arkitektene Peter W. Engelsborg og Olav Olsen:

Image

Bygningen som ble bygget:

Image

Bildet ble funnet på Wikipedia.
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 05 Dec 2023, 11:48

Her strør du ut mye snadder! 8-) (de fire siste inleggene)

Når det gjelder planen for forstadbaner, er det vel planen om å føre Sognvannsbanen ned Uelandsgate som er mest interessant. Det hadde utvilsomt gitt et kraftig pådytt til byutvikling på Voldsløkka og nordover mot Tåsen.
    These users thanked the author trygvef for the post:
    Fredrik
    Rating: 9.09%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 05 Dec 2023, 11:58

trygvef wrote: 05 Dec 2023, 11:48 Her strør du ut mye snadder! 8-) (de fire siste inleggene)

Når det gjelder planen for forstadbaner, er det vel planen om å føre Sognvannsbanen ned Uelandsgate som er mest interessant. Det hadde utvilsomt gitt et kraftig pådytt til byutvikling på Voldsløkka og nordover mot Tåsen.
    Ja, jeg synes det er synd at det aldri bygget. Jeg tror det hadde ført til en helt annen by med et "sentrum" som strakte seg mer nordover.
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    trygvef
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Dec 2023, 12:05

Et av forslagene som ikke nådde opp i 1918-arkitektkonkurransen for utformingen av det nye rådhuset i Oslo. Det ble sendt inn ganske mange forslag for rådhuset og de er generelt ganske godt dokumenterte, så jeg tenkte jeg kunne presentere ett her i ny og ne.

Dette forslaget er laget av Oslo-arkitektene Andreas Bjercke og Georg Eliassen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
    Annevanne
    Has thanked: 55 times
    Been thanked: 14 times

by Annevanne » 06 Dec 2023, 12:08

Fredrik wrote: 06 Dec 2023, 12:05 Et av forslagene som ikke nådde opp i 1918-arkitektkonkurransen for utformingen av det nye rådhuset i Oslo. Det ble sendt inn ganske mange forslag for rådhuset og de er generelt ganske godt dokumenterte, så jeg tenkte jeg kunne presentere ett her i ny og ne.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
    Oslo rådhus er på sin egen måte et flott bygg, det kommer jeg aldri til å benekte. Men jeg må innrømme at jeg synes det hadde blitt enda flottere hadde det fått en utforming som var nærmere dette.
  • trygvef
    Has thanked: 14 times
    Been thanked: 9 times

by trygvef » 06 Dec 2023, 13:45

Fredrik wrote: 06 Dec 2023, 12:05

Image
    Det er ikke vanskelig å se at Bjercke og Eliassen hadde vært medarbeidere hos Ragnar Östberg på Stockholms stadshus, endog svært betrodde medarbeidere ("norrmännen" skal ha vært de eneste assistentene han stolte fullt og helt på). Östberg satt i juryen i Kristiana, så det ville muligens blitt litt klamt å velge Bjercke & Eliassens utkast? (men også Arenberg og Poulsson hadde vært innom Stadshusbygget). Eller muligens var det unkomfortabelt likt? (se under)

Image
    These users thanked the author trygvef for the post:
    Fredrik
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Dec 2023, 21:53

Annevanne wrote: 06 Dec 2023, 12:08

Oslo rådhus er på sin egen måte et flott bygg, det kommer jeg aldri til å benekte. Men jeg må innrømme at jeg synes det hadde blitt enda flottere hadde det fått en utforming som var nærmere dette.
    Jeg er enig i at det var et flott forslag, men jeg er litt usikker på om jeg synes det hadde vært flottere enn rådhus vi fikk ettersom jeg også liker det veldig godt.

Problemet mitt med rådhuset har alltid vært for trist, firkantet og grått mye av området rundt ser ut. Jeg tror det hadde vært langt bedre om man startet på utbyggingen på 1920-tallet fremfor 1930-tallet.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 07 Dec 2023, 22:14

Her er noen illustrasjoner som viser Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson sitt forslag for det nye rådhuset fra 1918. Arkitektkonkurransen i 1918 ar den andre i rekken, hvor de seks beste av de innsendte 44 forslagene fra første runde viste sine bearbeide forslag. Som vi vet var det Arneberg og Poulsson som til slutt skulle stikke av med oppdraget, men det endelige bygget ble seende ganske forskjellig ut fra dette.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image