Nedre Vollgate 20 i dag:

Bildet ble funnet en artikkel på Lokalhistoriewiki.

Jeg fant noen flere tegninger og to forslag til fra denne konkurransen.Fredrik wrote: ↑17 Oct 2022, 21:54 Mens vi snakker om monumentalbygninger i Kvadraturen så tenkte jeg kunne legge ut noen tegninger av alternative design for det gamle hovedpostkontoret i Dronningens gate 15. Disse forslagene ble sendt inn i en arkitektkonkurranse som ble avholdt for utformingen av bygget. Det er dessverre ikke oppgitt hvem som står bak hvert enkelt forslag.
Arkitekt Rudolf Emanuel Jacobsen endte opp med å tegne det endelig bygget.

Et fasadeoppriss av dette forslaget. Det er arkitekt Olaf Nordhagen fra Trondheim som stod bak det. Pussig nok ble dette forslaget tildelt førstepremien, mens de åpenbart valgte å bygge det forslaget som kom på tredjeplass. Veldig merkelig.

To fasadeoppriss av dette forslaget. Det er tegnet av arkitekt Ingvar Hjorth og ble tildelt andreplass.

Ja, jeg synes det er synd at det aldri bygget. Jeg tror det hadde ført til en helt annen by med et "sentrum" som strakte seg mer nordover.trygvef wrote: ↑05 Dec 2023, 11:48 Her strør du ut mye snadder!(de fire siste inleggene)
Når det gjelder planen for forstadbaner, er det vel planen om å føre Sognvannsbanen ned Uelandsgate som er mest interessant. Det hadde utvilsomt gitt et kraftig pådytt til byutvikling på Voldsløkka og nordover mot Tåsen.

Oslo rådhus er på sin egen måte et flott bygg, det kommer jeg aldri til å benekte. Men jeg må innrømme at jeg synes det hadde blitt enda flottere hadde det fått en utforming som var nærmere dette.Fredrik wrote: ↑06 Dec 2023, 12:05 Et av forslagene som ikke nådde opp i 1918-arkitektkonkurransen for utformingen av det nye rådhuset i Oslo. Det ble sendt inn ganske mange forslag for rådhuset og de er generelt ganske godt dokumenterte, så jeg tenkte jeg kunne presentere ett her i ny og ne.
Dette forslaget er laget av Oslo-arkitektene Andreas Bjercke og Georg Eliassen.
![]()
Det er ikke vanskelig å se at Bjercke og Eliassen hadde vært medarbeidere hos Ragnar Östberg på Stockholms stadshus, endog svært betrodde medarbeidere ("norrmännen" skal ha vært de eneste assistentene han stolte fullt og helt på). Östberg satt i juryen i Kristiana, så det ville muligens blitt litt klamt å velge Bjercke & Eliassens utkast? (men også Arenberg og Poulsson hadde vært innom Stadshusbygget). Eller muligens var det unkomfortabelt likt? (se under)
Jeg er enig i at det var et flott forslag, men jeg er litt usikker på om jeg synes det hadde vært flottere enn rådhus vi fikk ettersom jeg også liker det veldig godt.

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest
© 2022 NyUrban. Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited.