Oslo | Visjoner og planer
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 09 Apr 2023, 17:44

    Wilhelm von Hanno sitt forslag for et nybygg for Riksarkivet fra 1853. Ut i fra hva jeg forstår var bygningen tenkt oppført på den østlige enden av Tullinløkka, der hvor Nasjonalgalleriet senere skulle bli bygget.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 18 Apr 2023, 10:38

    Forslagene som ble sendt inn i konkurransen for utformingen av Dronningen på Bygdøy, som skulle fungere som en restaurant og klubbhus for Kgl. Norsk Seilforening. Konkurransen ble avholdt i 1929 og de forskjellige forslagene er naturlig nok i funksjonalisme, slik som var i ferd med å komme på moten da. Førstepremien ble tildelt til et forslag sendt inn av arkitektene Andreas Bjercke og Georg Eliassen og prosjektet ble i hovedsak fullført i tråd med deres opprinnelige tegninger.

    Image

    Andrepremie gikk til dette utkastet fra arkitektene Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas:

    Image

    Arkitektene Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas tok også tredjeplass, men da med dette forslaget:

    Image

    Lorentz Harboe Ree og Carl Emil Buch lagde dette forslaget, som ble innkjøpt, men ikke rangert:

    Image

    Samme skjebne ble gitt til dette forslaget fra de samme arkitektene (Ree og Buch):

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 15 Aug 2023, 08:41

    Arkitekt Herman M. Backer sitt forslag for ny børsbygning ved Oslo domkirke. Bygningen var tenkt å erstatte Kirkeristen. Forslaget er datert til 1901 og er passende nok kalt for Børs og Katedral.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 24 Aug 2023, 20:38

    Noen tegninger som viser planene for Homansbyen t-banestasjon, som var tenkt å være mellom Majorstuen og Nationaltheatret i fellestunnelen. Det har foreligget planer om en stasjon i Homansbyen helt siden tunnelen først ble anlagt på 1920-tallet, men prosjektet ble droppet etter at den nærliggende Valkyrie plass stasjon ble anlagt med et uhell.

    Planene for stasjonen i Homansbyen har så blitt tattopp igjen med jevne mellomrom fra 1960-tallet og utover. Disse illustrasjonene skal visstnok stamme 90-tallet og det tidlige 2000-tall og er signert den anerkjente arkitekten Sverre Fehn. Som vi kan se var stasjonen tenkt anlagt i området der Industrigata krysser Bogstadveien.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    sliwek20
    Rating: 16.67%
  • sliwek20
    Posts: 79
    Joined: 15 Mar 2022, 13:29
    Has thanked: 43 times
    Been thanked: 23 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by sliwek20 » 24 Aug 2023, 22:03

    Jeg har alltid lurt på hvorfor er det ingen stasjon mellom Nasjonalteatret og Majorstuen. Nå fikk jeg et svar :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og urealiserte planer

    by Fredrik » 24 Aug 2023, 22:24

    sliwek20 wrote: 24 Aug 2023, 22:03 Jeg har alltid lurt på hvorfor er det ingen stasjon mellom Nasjonalteatret og Majorstuen. Nå fikk jeg et svar :)
    Ja, mellomrommet mellom de to stasjonene føles merkelig langt. Spesielt tatt i betraktning at stasjonene ofte ligger unaturlig tett på resten av t-banenettet (fek.s. mellom Nasjonalteateret og Stortinget).

    Ut i fra hva jeg forstår så er grunnen for at man ikke har gått videre med planene i moderne tid, at det skyldes at fellestunnelen er såpass sterkt trafikkert i dag at man frykter at enda en stasjon vil fungere som en propp på systemet. Det har tidligere vært snakk om at man skal realisere stasjonen etter at en ny sentrumstunnel har kommet på plass, men jeg inntrykk av at man har gått bort i fra det på de nyeste planene.

    Personlig synes jeg det er skuffende og jeg synes generelt at t-banenettet har en for dårlig dekning av indre by.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 21 Oct 2023, 13:38

    Et forslag fra 1997 for å bygge det som blir beskrevet som Munchs Hall på Tullinløkka. Det hadde nylig blitt avholdt en arkitektkonkurranse for utformingen og utbyggingen av Tullinløkka Konkurransen ble vunnet av arkitektene Telje, Torp og Aasen. Dette er et alternativ forslag som kom som et motsvar til den konkurransen. Forslaget var laget av den polsk-fødte arkitekten Piotr Choynowski og skipsreder Petter Olsen var en initiativtagerne bak det.

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 19 Nov 2023, 11:27

    Et stort urealisert leilighetskompleks som var planlagt bygget på Majorstuen. Planene stammer fra 1917 og var tenkt å inneholde 217 leiligheter. Komplekset var planlagt bygget på en tomt som lå i området rundt Middelthuns gate, Dybwads gate og Professor Dahls gate, som i forslaget blir referert til som Egerløkka. Hele området er bebygd ganske annerledes enn slik det var tenkt i dette prosjektet, så det er litt vanskelig å få ett inntrykk av hvordan det vill blitt.

    Uansett var planene laget av arkitekt O. J. Holm på vegne av selskapet Kristiania eiendom. '

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 19 Nov 2023, 21:47

    En tidlig skisse (datert 1909) for ombygningen av Grand Hotel. Som vi kan se ble blant annet hjørnetårnet droppet fra planene.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 20 Nov 2023, 10:59

    Fredrik wrote: 15 Oct 2022, 13:08 Her er to alternative design for utformingen av Sjøfartsbygningen i Kongens gate 6 i Kvadraturen. Bygningen ble oppført i årene 1914 til 1915 med Ingvar Hjorth som ansvarlig arkitekt. Disse skissene er imidlertid signert arkitekt Arnstein Arneberg og er fra 1913. Jeg antar derfor at de viser konkurranseutkast som ikke nådde frem.

    Dette designet er kalt "Hvor Stiftegaarden Stod".

    Image

    Image

    Image

    Dette designet er kalt "Monument":

    Image

    Image
    Her er flere utkast for Sjøfartsbygningen. Første illustrasjonen er fra arkitekt Ingvar Hjorth og er ganske likt det endelige bygget.

    Image

    Neste er fra arkitekt Schou (jeg antar Einar Oscar Schou).

    Image

    Siste utkast er kalt "Lys og luft" og det er ikke oppgitt hvem som har tegnet det.

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests