Oslo | Visjoner og planer
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 15 Oct 2022, 13:08

    Her er to alternative design for utformingen av Sjøfartsbygningen i Kongens gate 6 i Kvadraturen. Bygningen ble oppført i årene 1914 til 1915 med Ingvar Hjorth som ansvarlig arkitekt. Disse skissene er imidlertid signert arkitekt Arnstein Arneberg og er fra 1913. Jeg antar derfor at de viser konkurranseutkast som ikke nådde frem.

    Dette designet er kalt "Hvor Stiftegaarden Stod".

    Image

    Image

    Image

    Dette designet er kalt "Monument":

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 17 Oct 2022, 21:54

    Mens vi snakker om monumentalbygninger i Kvadraturen så tenkte jeg kunne legge ut noen tegninger av alternative design for det gamle hovedpostkontoret i Dronningens gate 15. Disse forslagene ble sendt inn i en arkitektkonkurranse som ble avholdt for utformingen av bygget. Det er dessverre ikke oppgitt hvem som står bak hvert enkelt forslag.

    Arkitekt Rudolf Emanuel Jacobsen endte opp med å tegne det endelig bygget.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Annevanne » 17 Oct 2022, 22:42

    Hvert eneste forslag er rene mesterverk, de har sin egen stil og variasjon, noe som ikke finnes idag (vi snakker jo om at alle byer har sin egen "bjørvika" med nær identiske grå monsterbygg), og vi snakker ikke om et palass eller en ny katedral. Tegningene er laget av folk som ikke har i NÆRHETEN av den utdanningen, kunnskapen, tilgang til verktøy (som digitale programmer), osv., som moderne arkitekter har idag, og allikavel er det så UFATTELIG mye vakkrere, mer menneskevennlig og femti tusen ganger mer imponerende enn de talentløse grå kubene som blir pepret rundt i landet. Alle disse tegningene i seg selv er mer imponerende enn alt som er bygd i Bjørvika de siste 20 årene. Ressonomentet her er at jeg lurer på om sjalusi er en av grunnen til at politikere, utbyggere og mange arkitekter (ikke alle, det finnes også flotte arkitekter) HATER vakker arkitektur, er det ideen om at de ikke klarer å tegne noe slikt selv som gjør at de velger modernisme, som gjør at de bruker ord som "bløtkakepynt", eller "ikke tidsriktig", "Reptilhjerne", osv. Jeg vet ikke, men slike unnskyldninger og hersketeknikker kan gjemme en dyp usikkerhet for eget talent, men det er bare en teori. Resten er selfølgelig bare kyniske økonomiske grunner som vi alle forstår, ja det er dyrere å bygge i holdbare og gode materialer istedenfor å mikse litt betong og sette opp en grå firkant som sprekker opp etter 30 år.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Tobias » 17 Oct 2022, 23:41

    Annevanne wrote: 17 Oct 2022, 22:42 Ressonomentet her er at jeg lurer på om sjalusi er en av grunnen til at politikere, utbyggere og mange arkitekter (ikke alle, det finnes også flotte arkitekter) HATER vakker arkitektur,
    Selvsagt ikke.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Annevanne » 17 Oct 2022, 23:51

    Tobias wrote: 17 Oct 2022, 23:41
    Annevanne wrote: 17 Oct 2022, 22:42 Ressonomentet her er at jeg lurer på om sjalusi er en av grunnen til at politikere, utbyggere og mange arkitekter (ikke alle, det finnes også flotte arkitekter) HATER vakker arkitektur,
    Selvsagt ikke.
    Hva ville du sagt grunnene er da? Se bort ifra økonomi, som nok er det politikere, utbyggere og arkitekter vil si er hovedgrunnen. Den andre store grunnen er fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi "det er uhistorisk å lage replikaer av fortiden", "stilkopi", "form skal følge funksjon", og annet slik tull. Er det de to eneste grunnene eller ser du flere?
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Tobias » 18 Oct 2022, 01:52

    Annevanne wrote: 17 Oct 2022, 23:51 Hva ville du sagt grunnene er da? Se bort ifra økonomi, som nok er det politikere, utbyggere og arkitekter vil si er hovedgrunnen. Den andre store grunnen er fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi "det er uhistorisk å lage replikaer av fortiden", "stilkopi", "form skal følge funksjon", og annet slik tull. Er det de to eneste grunnene eller ser du flere?
    Først må jeg si at jeg uenig i premisset om "at politikere, utbyggere og mange arkitekter" hater vakker arkitektur. Det er veldig få mennesker som går rundt og hater vakre ting, dessuten er skjønnhet til en viss grad subjektivt.

    Men hvis du i stedet spør om hvorfor vi ikke lenger bygger i såkalt "tradisjonell stil" så tror jeg det skyldes en kaotisk cocktail av forrige århundres teknologiske eksplosjon innenfor materialer, byggeteknikker og logistikk, de mange og umiddelbare kravene til en hurtig urbaniserende og demokratisert befolkning, en paradoksal kombinasjon av for mange og for få reguleringer, en viss tankegang om at nye bygninger må se "nye" ut, manglende kunnskap om lokale byggeskikker, globaliseringens monotonisering, store utbyggeres manglende lokale forankring, og sikkert et par andre grunner jeg har glemt i farta.

    Det er mye, men det er ikke sjalusi, selv om det sikkert finnes et par forsmådde arkitekter der ute.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Annevanne » 18 Oct 2022, 08:48

    Tobias wrote: 18 Oct 2022, 01:52
    Annevanne wrote: 17 Oct 2022, 23:51 Hva ville du sagt grunnene er da? Se bort ifra økonomi, som nok er det politikere, utbyggere og arkitekter vil si er hovedgrunnen. Den andre store grunnen er fanatisk tilhørighet til modernistisk ideologi "det er uhistorisk å lage replikaer av fortiden", "stilkopi", "form skal følge funksjon", og annet slik tull. Er det de to eneste grunnene eller ser du flere?
    Først må jeg si at jeg uenig i premisset om "at politikere, utbyggere og mange arkitekter" hater vakker arkitektur. Det er veldig få mennesker som går rundt og hater vakre ting, dessuten er skjønnhet til en viss grad subjektivt.

    Men hvis du i stedet spør om hvorfor vi ikke lenger bygger i såkalt "tradisjonell stil" så tror jeg det skyldes en kaotisk cocktail av forrige århundres teknologiske eksplosjon innenfor materialer, byggeteknikker og logistikk, de mange og umiddelbare kravene til en hurtig urbaniserende og demokratisert befolkning, en paradoksal kombinasjon av for mange og for få reguleringer, en viss tankegang om at nye bygninger må se "nye" ut, manglende kunnskap om lokale byggeskikker, globaliseringens monotonisering, store utbyggeres manglende lokale forankring, og sikkert et par andre grunner jeg har glemt i farta.

    Det er mye, men det er ikke sjalusi, selv om det sikkert finnes et par forsmådde arkitekter der ute.
    Jeg er lite interessert i "stygt og pent er subjektivt" tankegangen, fordi den er desverre brukt av politikere, utbyggere og arkitekter som et skjold for å fortsette å bygge dårlig arkitektur. Det er ganske simpelt, gi FOLKET en større stemme i nye prosjekter, hvis folk flest ønsker seg grå oppbevaringsbokser istedenfor vakre bygg som på disse tegningene så skal jeg gi meg og innse jeg er i minoriteten. Men jeg tror jeg er på rett side av historien, problemet er bare at arkitektur ikke er på agendaen i den forstand at folk følger mye med (som er forståelig, det er krig i Ukraina og Strømkrise). Utenom det er jeg nok for det meste enig med deg. For få reguleringer er jo et produkt av en liberal markedsøkonomi som vi er en del av, kravene til en hurtig urbanisering har også i stor grad å gjøre med økonomisk forandring, og den tankegangen du snakker om kan identifiseres som modernistisk ideologi, du treffer også blink når du snakker om monotisering forursaket av globalisering "Oslo skal bli et lite New York" og annet slikt farlig tull.
    Last edited by Annevanne on 18 Oct 2022, 17:47, edited 1 time in total.
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Tobias » 18 Oct 2022, 15:09

    Annevanne wrote: 18 Oct 2022, 08:48 Jeg er lite interessert i "stygt og pent er subjektivt" tankegangen, fordi den er desverre brukt av politikere, utbygger og arkitekter som et skjold for å fortsette å bygge dårlig arkitektur. Det er ganske simpelt, gi FOLKET en større stemme i nye prosjekter, hvis folk flest ønsker seg grå oppbevaringsbokser istedenfor bygg som på disse tegninge så skal jeg gi meg og innse jeg er i minoriteten.
    Jeg tror de fleste er for å gi folket en større stemme i nye prosjekter. Bevegelser som Arkitekturopprøret, New Urbanism, etc. har vist at veldig mange synes det bygges for mye stygt og estetikk er lenger fremme på dagsordenen enn det var for noen tiår siden (utnevnelse av byarkitekt i Bergen og Trondheim, Oslo kommune vil ha flere farger i nye prosjekter, etc.).

    Problemet er at økt folkemedvirkning forsinker og fordyrer prosjekter i en tid hvor man trenger flere boliger for å dempe prispresset i byene. Så dette setter politikere i en liten skvis om hva de skal prioritere.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Annevanne » 18 Oct 2022, 18:02

    Tobias wrote: 18 Oct 2022, 15:09
    Annevanne wrote: 18 Oct 2022, 08:48 Jeg er lite interessert i "stygt og pent er subjektivt" tankegangen, fordi den er desverre brukt av politikere, utbygger og arkitekter som et skjold for å fortsette å bygge dårlig arkitektur. Det er ganske simpelt, gi FOLKET en større stemme i nye prosjekter, hvis folk flest ønsker seg grå oppbevaringsbokser istedenfor bygg som på disse tegninge så skal jeg gi meg og innse jeg er i minoriteten.
    Jeg tror de fleste er for å gi folket en større stemme i nye prosjekter. Bevegelser som Arkitekturopprøret, New Urbanism, etc. har vist at veldig mange synes det bygges for mye stygt og estetikk er lenger fremme på dagsordenen enn det var for noen tiår siden (utnevnelse av byarkitekt i Bergen og Trondheim, Oslo kommune vil ha flere farger i nye prosjekter, etc.).

    Problemet er at økt folkemedvirkning forsinker og fordyrer prosjekter i en tid hvor man trenger flere boliger for å dempe prispresset i byene. Så dette setter politikere i en liten skvis om hva de skal prioritere.
    Yup, det kan til en viss grad bli et dilemma. Men her må jeg bare si at jeg støtter økt demokratisering, hvis jeg må velge mellom for høye boligpriser i sentrum av oslo og et dystopisk sjelsugende høyhushelvete i sentrum av oslo (beklager språkbruken, men de er godt på vei) så må jeg nok velge høye priser. Dagens Oslo har stått i 400år (siden brannen), og har enda eldre røtter, og skal være der om 200 år, Bergen har stått i over 950år, og skal være der om 200 år, da er det viktig at vi bevarer, og enda viktigere, bygger mer vakkerhet slik at fremtidige generasjoner også kan nyte noe av det vi fikk oppleve og få nye opplevelser. Økonomiske problemer som høye boligpriser er uten tvil viktig, men løsningen kan ikke være å ødelegge hele byer.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 22 Oct 2022, 19:12

    En tegning og et kart som viser slottsarkitekt Hans Linstows planer for utformingen av øvre Karl Johan med slottet. Han så for seg en plass med universitetets urbygning på den ene siden og et ikke-realisert kompleks på den andre siden. Ut i fra kartet så tenke han at komplekset kunne inneholde et nytt storting, et kunstmuseum og en teknisk skole. Tegningen er datert til 1838.

    Image

    Image

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest