Post Reply 88 posts
Oslo | Visjoner og planer
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 20 Apr 2022, 21:22

    Dette er en tråd for diverse visjoner og urealiserte planer i Oslo.
  • Johan123
    Posts: 7
    Joined: 27 May 2022, 23:34
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Johan123 » 10 Jun 2022, 20:58

    Hei

    Jeg lurer på om det er noen som har bilder av noen urealiserte byggeprosjekter fra Oslo under krigen - om dette i det hele tatt eksisterer? Jeg er klar over at det ble utarbeidet mange gjenreisningsplaner for en rekke ødelagte byer i nord, men var det noen planer som tok for seg Oslo? Jeg er spesielt interessert i å finne ut om det finnes noen "stormansgale" planer for Oslo, utarbeidet av Tyskeren og NS for hovedstaden?

    Vet det er et litt sært spørmsål (med veldig lite kildemateriale), men hadde vært artig og vite om noen vet noe?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 10 Jun 2022, 21:56

    Jeg har ikke hørt om noe spesifikt for Oslo, men om noen slike planer finnes så antar jeg at de er i denne boken (jeg har ikke lest den selv enda).
  • Johan123
    Posts: 7
    Joined: 27 May 2022, 23:34
    Has thanked: 0
    Been thanked: 0

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Johan123 » 10 Jun 2022, 22:04

    Veldig interesant, aldri sett denne boken før. Tusen takk for tipset :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 19 Jun 2022, 17:57

    Her er et forslag som jeg også presenterte i den forrige tråden på det forrige forumet: Nemlig en post-modernistisk bygård som var foreslått bygget i Neuberggata 19 på Majorstuen. Forslaget er fra 1988 og var tegnet av arkitektkontoret Sontum & Choynowski. Jeg er usikker på hvorfor forslaget aldri ble realisert.

    Image

    Leilighetsbygget som står på adressen i dag:

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 01 Oct 2022, 20:42

    Arkitekt Georg Andreas Bull sitt utkast til hva som skulle bli Nasjonalteateret ved Studenterlunden.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 01 Oct 2022, 22:09

    Her er hva som blir beskrevet som en prosjektert stasjonsbygning mot Jernbanetorget. Jeg antar at det er prosjektet som etter hvert ville utvikle seg til å bli det som vi i dag kjenner som Østbanehallen. Tegningene er signert arkitektene Heinrich Ernst Schirmer og Wilhelm von Hanno.

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 02 Oct 2022, 11:49

    Noen tegninger av et alternativt forslag for utformingen av Sjømannsskolen i Ekebergskråningen. Forslaget er laget av Andreas Bjercke, som var en av arkitektene (den andre var Georg Eliassen) bak den endelige skolen. Slik jeg forstår det representerer disse tegningene et av hans alternative forslag som ble sendt inn i arkitektkonkurransen for utformingen av bygget.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Fredrik » 13 Oct 2022, 22:09

    Her er hva som blir beskrevet som tegninger av Kristiania kommunes boligbebyggelse II på Torshov, eller Torshov-kvartalene som de også kalles. Kvaliteten er ikke den beste, men vi kan likevel se at bebyggelsen ble stort sett oppført i henhold til planene. Det jeg synes er interessant er at det kan se ut som om man opprinnelig plana et stort kirke-bygg midt i Torshovparken, men den delen av utbyggingen ble aldri gjennomført. I tillegg så man for seg en mer monumental slutt på parken i sør med søyleganger og et bygg som fondmotiv.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Visjoner og planer

    by Annevanne » 13 Oct 2022, 22:16

    Fredrik wrote: 13 Oct 2022, 22:09 Her er hva som blir beskrevet som tegninger av Kristiania kommunes boligbebyggelse II på Torshov, eller Torshov-kvartalene som de også kalles. Kvaliteten er ikke den beste, men vi kan likevel se at bebyggelsen ble stort sett oppført i henhold til planene. Det jeg synes er interessant er at det kan se ut som om man opprinnelig plana et stort kirke-bygg midt i Torshovparken, men den delen av utbyggingen ble aldri gjennomført.

    Image

    Image
    Helt fantastisk byplanlegging, torshov er enda et de vakre stedene i Oslo som noenlunde er uforstyrret av dårlig arkitektur.
Post Reply 88 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests