Oslo | Område | Økern
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 26 May 2022, 19:29

    I tillegg har det blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av området som dekker adressene Økern Torgvei 6, Spireaveien 20 og Ulvenveien. Dette området ligger nord for Økern "sentrum" og er i dag ubebygd. Planforslaget legger opp til å utvikle området med en ny boligbebyggelse, en skole, en barnehage samt opparbeidelsen av et parkområde. Boligbebyggelsen er utformet som fire lukkede kvartaler på 3 til 8 etasjer. De vil inneholde et sted mellom 800 og 900 leiligheter.

    Planforslaget er laget av Ghilardi + Hellsten Arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 07 Jun 2022, 18:38

    Arthur Buchardt har presentert et forslag/visjon for det som kan bli verdens høyeste trebygg på Økern. Høyhuset er tenkt å være 140 meter og det er tegnet av Snøhetta. Ut i fra hva jeg forstår er det foreslått plassert i Østre Aker vei 18.

    Jeg synes forslaget så veldig kjedelig ut og jeg tror at alt treverket vil gjøre at det fremstår som ganske grått i virkeligheten. Jeg er med andre ord ikke så veldig imponert.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Aftenposten.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Mikael » 07 Jun 2022, 19:03

    Jeg ser heller ikke hva som er spennende med dette prosjektet. Jeg ser at politikere og en del andre lar seg imponere av grønnvaskingen (tenk at man kan bygge høye bygg, i tre!), og det faktum at det er behov for flere bassenger, men det har tilsynelatende ingen romlige kvaliteter/ambisjoner. Det har vært nok av andre vesentlige mer interessante høyhusprosjekter (landbrukskvartalet f.eks.) som faktisk har ambisjoner om noe mer, og som gir nye bymessige kvaliteter. Dette fremstår bare som et i rekken av mange, bare i et annet materiale.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Annevanne » 07 Jun 2022, 21:46

    Mikael wrote: 07 Jun 2022, 19:03 Jeg ser heller ikke hva som er spennende med dette prosjektet. Jeg ser at politikere og en del andre lar seg imponere av grønnvaskingen (tenk at man kan bygge høye bygg, i tre!), og det faktum at det er behov for flere bassenger, men det har tilsynelatende ingen romlige kvaliteter/ambisjoner. Det har vært nok av andre vesentlige mer interessante høyhusprosjekter (landbrukskvartalet f.eks.) som faktisk har ambisjoner om noe mer, og som gir nye bymessige kvaliteter. Dette fremstår bare som et i rekken av mange, bare i et annet materiale.
    Er det noe jeg er lei av så er det de latterlige klimagrunnene som blir gitt for å bygge slike bygg.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by KvikHalden » 08 Jun 2022, 20:24

    Hvis "klima-argumentet" skal være "latterlig" må det først komme med grunner til at bygget ikke er bærekraftig?

    Generelt så er limtre et bærekraftig materiale. Samt lite fotavtrykk som kan redusere byspredning pga den høye utnyttelsen.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 27 Sep 2022, 21:38

    Noen illustrasjoner av de foreløpige planene for Østre Aker vei 29. Dett er hvor det står en bensinstasjon i dag og eiendommen ligger sånn ca. midt i Økern-området. A-lab og Topic Architecture er sammen ansvarlige for utformingen av planene. De har utarbeidet to alternativer, hvorav det ene inneholder et høyhus på 70 meter og det andre har maksimum høyde på 42 meter.

    Alternativet med 70 meter:

    Image

    Image

    Image

    Alternativet med 42 meter:

    Image

    Image

    Image

    Saksmappen.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Jørn » 06 Oct 2022, 03:05

    Synes det prosjektet viser at man fortsatt ikke har løst problemet med at enkeltkvartaler/-prosjekter utvikles som øyer i transformasjonsområdene. Tomta er helt uegna for byutvikling som den ligger i dag, det beste man kan få til er et kontorprosjekt helt urelatert til området rundt bare fordi Økern har gode/økende attraktivitet som alternativ til sentrum. Kontorprosjektet blir liggende som en øy med en parkeringsgarasje som hovedinngang til tross for at den ligger rett ved en av byens mest trafikkerte t-banestasjoner, fordi tomta er omringa av motorveier på alle sider. Prosjektet makter ikke å gjøre noe med situasjonen og ender i stedet med å forsterke inntrykket av området som et "hull"; et sted man går rundt om man ikke er der kun for å besøke bygget. Arkitekten har gitt helt opp og plasserer et åpent torg på motsatt side av den største fotgjengerstrømmen og gidder ikke en gang å inkludere fortau i retning Økern torg. Ambisjonsnivået her er ufattelig lavt for å lage god by.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Fredrik » 06 Oct 2022, 09:14

    Jørn wrote: 06 Oct 2022, 03:05 Synes det prosjektet viser at man fortsatt ikke har løst problemet med at enkeltkvartaler/-prosjekter utvikles som øyer i transformasjonsområdene. Tomta er helt uegna for byutvikling som den ligger i dag, det beste man kan få til er et kontorprosjekt helt urelatert til området rundt bare fordi Økern har gode/økende attraktivitet som alternativ til sentrum. Kontorprosjektet blir liggende som en øy med en parkeringsgarasje som hovedinngang til tross for at den ligger rett ved en av byens mest trafikkerte t-banestasjoner, fordi tomta er omringa av motorveier på alle sider. Prosjektet makter ikke å gjøre noe med situasjonen og ender i stedet med å forsterke inntrykket av området som et "hull"; et sted man går rundt om man ikke er der kun for å besøke bygget. Arkitekten har gitt helt opp og plasserer et åpent torg på motsatt side av den største fotgjengerstrømmen og gidder ikke en gang å inkludere fortau i retning Økern torg. Ambisjonsnivået her er ufattelig lavt for å lage god by.
    Ja, jeg er veldig enig og jeg har ikke egentlig noe å tilføye. Jeg er ganske skuffet over hvordan resultatet av den "sammenhengende" planleggingen av området så langt.
  • KvikHalden
    Posts: 116
    Joined: 18 Mar 2022, 20:00
    Has thanked: 4 times
    Been thanked: 2 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by KvikHalden » 07 Oct 2022, 23:52

    Økernområdet er krise å navigere seg igjennom, ser ikke ut til å bli noe bedre i framtida nei.
  • Jørn
    Posts: 152
    Joined: 23 Mar 2022, 15:33
    Has thanked: 32 times
    Been thanked: 33 times

    Re: Oslo | Område | Økern

    by Jørn » 14 Oct 2022, 00:14

    Er det noen som har tilgang på Vårt Oslo ? Har det kommet nye tegninger for Økern sentrum-området ?
    https://vartoslo.no/ana-golub-bydel-bje ... hus/409049

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests