Post Reply 181 posts
Trondheim | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 08 Feb 2023, 12:34

    Jeg blir bare sånn: "Herregud kan de ikke bare gjøre det skikkelig?"

    De er 50% der, men hva med å bare lage vakre bygårder i høy kvalitet istedenfor middelmådige bygårder?
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 Feb 2023, 15:24

    Og her et bilde fra et annet prosjekt i Midtbyen. Prosjektet det er snakk om er Postgården og nye Hjorten teater. Det består av en restaurering og ombygning av den gamle jugendstilgården og byggingen av et nytt teaterbygg på et ubebygd areal i Apotekerveita. Byggingen er allerede i gang.

    Prosjektet er tegnet av Svein Skibnes Arkitektkontor.

    Image

    Bildet er tatt fra denne artikkelen på nettstedet Bygg.no.

    Noen illustrasjoner av slik det er tenkt å bli:

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • betrakter
    Posts: 36
    Joined: 25 Nov 2022, 17:52
    Has thanked: 0
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by betrakter » 08 Feb 2023, 16:24

    Det mest interessante med det byggemessige med det nye teateret, er at de bygger en uteresturant på motsatt side av gaten og har planer om å brosteinbelegge hele denne bakgårdsgaten, sånn jeg har forstått det. Kan bli bra, selv om byggverket er så som så. Vil tro det liver opp noe som i høyeste grad alltid bare har vært en bakgårdsgate.

    Ellers, alltid gledelig å se bilder av den nydelige postgården. Takk skal du ha.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 08 Feb 2023, 23:25

    Jeg var ikke klar over at det var planer om å legge brostein der. Jeg tror det vil bli skikkelig bra. Spør du meg burde samtlige av slike "veiter" ha brostein. :)
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Feb 2023, 11:43

    Det har nå blitt sendt inn en søknad om rammetillatelse for Tårn 16 på Lilleb. Jeg har valgt å ikke lage en egen tråd for Lilleby-området ettersom mitt inntrykk er at utbyggingen nærmer seg sluttfasen, så jeg velger derfor å legge ut prosjektet her i den generelle tråden.

    Tårnet er planlagt bygget i Leksvikgata 9 og er på 16 etasjer, noe som jeg tror vil gjøre det til Trondheims høyest boligbygg målt i antall etasjer. Tårnet vil inneholde 66 leiligheter og fasadene er tenkt kledd med skjermtegl i det som blir beskrevet som en varm tone. Prosjektet er tegnet av Reiulf Ramstad arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • betrakter
    Posts: 36
    Joined: 25 Nov 2022, 17:52
    Has thanked: 0
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by betrakter » 14 Feb 2023, 16:19

    Syns dette er et ganske bra bygg. Har litt fasong og liker at toppetasjen er litt tilbaketrukket. Tror dette kan bli bra. Tror det blir samme kledning der som de har brukt på alo-bygget på sluppen som jeg kjørte forbi nylig. Det er et flott, moderne kontorbygg, med tradisjonell kledning.

    Siste byggetrinn i lilleby er ganske svært, så det gjenstår en del der ennå. Men har merket meg at det er en del åpent areal på den gamle fabrikktomten som blir stående uten noe bygging. Håper det blir et parkområde etterhvert. Det har både lilleby og omkringliggende områder godt av. På bildet vises det ganske mye ubrukt areal som pr i dag kun brukes til anleggsmaskinene og noe parkering tror jeg.

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Feb 2023, 18:44

    betrakter wrote: 14 Feb 2023, 16:19 Syns dette er et ganske bra bygg. Har litt fasong og liker at toppetasjen er litt tilbaketrukket. Tror dette kan bli bra. Tror det blir samme kledning der som de har brukt på alo-bygget på sluppen som jeg kjørte forbi nylig. Det er et flott, moderne kontorbygg, med tradisjonell kledning.
    Kledningen vil nok ikke bli helt lik. Ut i fra hva jeg forstår så er Alo-bygget kledd med ordinær tegl, mens dette bygget vil ha såkalt skjermtegl. Slik skjermtegl vil gi et annerledes og glattere utrykk. Dette bygget i Fredrikstad har en fasade med en lignende tegl-løsning.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 15 Feb 2023, 10:31

    Her er noen nye illustrasjoner av boligprosjektet Basseløkka som er under utvikling i Frostaveien ved Lademoen Park. Utformingen har blitt endret etter tilbakemeldinger fra fylkeskommunen, og prosjektet har nå fått saltak (akkurat slik jeg etterlyste) og litt annen fargebruk.

    Prosjektet er tegnet av Per Knudsen Arkitektkontor på vegne av Fredensborg bolig.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Tidligere design med flatt tak:

    Image
  • Tobias
    Posts: 280
    Joined: 17 Mar 2022, 09:33
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 32 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Tobias » 15 Feb 2023, 11:32

    Jøss, saltak og lukket kvartal. Ikke verst.
  • Mikael
    Moderator
    Posts: 210
    Joined: 17 Mar 2022, 09:41
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 14 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Mikael » 15 Feb 2023, 12:42

    Amen, dette ser bra ut :)
Post Reply 181 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest