Trondheim | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 06 Apr 2023, 17:41

    Ja, jeg synes det generelt er et problem med alt for dominerende og firkanta balkonger på nybygg her i landet. Når det er sagt så synes jeg likevel at materialbruken ga et generelt godt inntrykk og jeg likte også fargebruken på "trehusene".

    Det jeg dog synes var et problem var at planleggingen av området fremstod som litt rotete og jeg syntes det hadde vært bedre om byggene var dandert som et storkvartal. Det vil muligens fungere bedre når resten av bebyggelsen mot Haakon VIIs gt. og Lade Allé er ferdigstilt, men siden mot Leangen gård vil fortsatt være like rotete.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 13 Apr 2023, 20:12

    Det har blitt sendt inn en søknad om rammetillatelse for et nytt bolig- og næringsprosjekt for den såkalte Teknotomta i Anne Kath. Parows veg på Tiller. Prosjektet er tenkt å inneholde 167 nye leiligheter samt et næringsareal i første etasje. Det er tegnet av Voll arkitekter.

    Image

    Image

    Image

    Artikkel i Bydelsnytt.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 21 Apr 2023, 08:49

    Enda en illustrasjon av prosjektet i Breidablikveien 66 og 68 på Byåsen som viser fasaden ut mot krysset.

    Image

    BIldet er tatt fra denne annonsen.
  • E_Oslo
    Posts: 77
    Joined: 16 Mar 2022, 00:45
    Has thanked: 30 times
    Been thanked: 15 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by E_Oslo » 22 Apr 2023, 21:43

    Fredrik wrote: 31 Mar 2023, 10:18 Bystyret besluttet i går å legge reguleringsplanen for utviklingen av den ubebygde tomten ved Elgeseter Gate 26B ut til offentlig ettersyn. Planen er å bygge ut tomten med et nytt bolig- og næringsbygg. Reguleringsplanen inneholder to alternativer: Det ene alternativet har samme høyde som dagens blokk i Elgeseter Gate 26a og b, mens i det andre alternativet trappes høydene ned i møte mot (den nå brannskadde) hjørnegården i nummer 28. Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Odd Thommesen.

    Alternativ 1:

    Image
    Ifølge en artikkel på estatenyheter har de jobbet med planarbeidet i 8 år, og dette er hva de får til :shock:
    Noe av det verste jeg har sett foreslått i en norsk storby på lenge.
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 23 Apr 2023, 00:28

    Hadde verden vært rasjonell så hadde skrapt hele greien og gitt det til noen andre. Bryr meg ikke om de brukte 8 eller 20 år. I tillegg burde lokalavisene latterliggjøre prosjektet.

    Dette nivået av inkompetanse burde få konsekvenser.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Apr 2023, 09:52

    Når vi snakker om dårlige prosjekter så har det også blitt sendt inn et planforslag for reguleringen av Leirfossvegen 71. Eiendommen utgjør et industriområde og ligger langs Nidelva, like nedenfor Kroppanmarka. Planforslaget legger opp til å utvikle området med en ny boligbebyggelse. Den planlagte bebyggelsen er utformet som rekke frittstående punkthus og lameller med i overkant av 550 nye boliger. Planforslaget er laget av Per Knudsen Arkitekter og Agraff ser ut til å ha stått for den arkitektoniske utformingen av bebyggelsen.

    Jeg synes dette er et ganske skuffende prosjekt. Her hadde man hatt mulighet til å lage en koselig ny bydel med fine bykvartaler plassert idyllisk langs Nidelva, men i stedet får vi nok en forstad bestående av masse-produserte og nokså tilfeldig plasserte bokser.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 23 Apr 2023, 18:27

    Det har nå blitt sendt inn en søknad om rammetillatelse for det tidligere nevnte prosjektet i Breidablikveien 66 og 68, så her enda flere illustrasjoner (hentet fra søknaden) som viser fasadene.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 29 Apr 2023, 07:49

    Kommunen har nå innvilget rammetillatelsen for Tårn 16 på Lilleby.

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 29 Apr 2023, 12:32

    Fredrik wrote: 29 Apr 2023, 07:49 Kommunen har nå innvilget rammetillatelsen for Tårn 16 på Lilleby.

    Image
    Jeg har sett verre høyhus, men balkongene ødelegger mye og kommer til å se stygge ut. Bygget hadde også gjort seg med noen buer her og der.
  • arntfu
    Posts: 17
    Joined: 12 Aug 2022, 17:31
    Has thanked: 36 times
    Been thanked: 0

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by arntfu » 30 Apr 2023, 01:28

    Fredrik wrote: 29 Apr 2023, 07:49
    Jeg liker mursteinen.

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 0 guests