Trondheim | Byutvikling og prosjekter
  • betrakter
    Has thanked: 0
    Been thanked: 6 times

Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

by betrakter » 18 Jul 2023, 12:41

Enig i at det ikke ser bra ut, men i det minste fyller det et sentrumsnært område med en viktig funksjon på et ellers trist område som bærer preg av lagervirksomhet og trafikk.
  • betrakter

by betrakter » 18 Jul 2023, 12:52

Fredrik wrote: 16 Jul 2023, 19:32 Nettstedet Trønderdebatt har startet med å anmelde og gi terningkast til sentrumsområdene i Trøndelag. Nå har de nettopp vært innom Ranheim i Trøndelag, noe som ifølge dem (og noe jeg for så vidt er enig i) er ganske triste greier. De kaller området for en "fragmentert og rotete bydel uten plan" og gir det et terningkast 2.

Anmeldelsen kan sees her.
    Stusset også over at Grillstad blir kalt ranheim og litt usikker på om kritikken gjelder hele ranheim eller bare grillstad, men jeg med hånden på brystet si meg enig i kritkken. Jeg er ganske ofte på grillstad og området er et eneste stor vakum. Grå og royalimpregnerte fasader og kledning over alt, stor avstand mellom bygg, udefinerte områder med et kjøpesenter i sentrum som ser ut som en ubåtbunker og en lukket fjord.
    These users thanked the author betrakter for the post:
    Fredrik
    Rating: 25%
  • betrakter

by betrakter » 18 Jul 2023, 12:57

Coop midtnorge ønsker å utvikle tomten ved city-lade som i dag kun er parkeringsplass og bensisnstasjon. Parkering skal legges under bakken, og man skal ha både næringsvirksomhet og bolig på det som vil bli en motsatt side av dagens city-lade. Dette vil lage et mer urbant/bymessig preg over det som i dag oppfattes som et utkant kjøpesenter.

Image

Image

Artikkel i bydelsnytt.
    Fredrik
    Site Admin
    Has thanked: 68 times
    Been thanked: 200 times

by Fredrik » 18 Jul 2023, 16:24

En forbedring, men jeg skjønner ikke hvorfor det nærmeste "kvartalet" er satt tilbake fra veien/gaten sammenlignet med resten av bebyggelsen.
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 20 Jul 2023, 20:37

Det har blitt sendt inn et planinitativ for å utviklingen av det tidligere landstedet Bloksberg i Bergljots gate på Øya. Eiendommen består blant annet av et ubebygd område langs den vestre siden av Bergljots gate, som nå er forslått utbygd med et nytt leilighetsbygg i 3 til 5 etasjer. Arkitekturfabrikken har blitt engasjert til å tegne prosjektet på vegne av utbygger Strinda Eiendom.

Denne illustrasjonen er hentet fra en tidlig mulighetsstudie for utbyggingen. Det viser jo ikke fasaden ut mot gaten, men jeg synes likevel det ser ganske lovende ut. Ifølge arkitektene vil det endelige prosjektet ha en gavl som er lagt inntil nabobygget til venstre i illustrasjonen.

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 22 Jul 2023, 08:53

Det har også blitt sendt inn et planinitativ for reguleringen av Øystein Møylas veg 9 til 23 og Sorgenfriveien 10 på Sorgenfri. Planinitativet er laget av Sweco architects (tidligere Tag). De ser for seg å bygge ut eiendommene med et nytt høyhus-prosjekt med en blanding av boliger og næringsarealer. Enn så lenge er det kun sendt inn noen volumskisser av planene.

Image

Image
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 29 Sep 2023, 13:12

Det har blitt sendt inn et planinitiativ for reguleringen av Bratsbergvegen 2 på Nidarvoll. Ønsket å er utvikle eiendommen til en ny studentby. Det foreslås å bygge rundt 1000 hybelenheter fordelt i to til tre åpne kvartaler. I tillegg legges det opp til å bygge noe næring i første etasjene.

Planinitiativet er laget av Asplan Viak.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
  • sliwek20
    Has thanked: 24 times
    Been thanked: 18 times

by sliwek20 » 29 Sep 2023, 21:43

Fredrik wrote: 29 Sep 2023, 13:12
    Image

Image

Image

Image

Image
    Jeg skjønner at arkitektene vil vise sin kreativitet og originalitet, men hva vil sånne bisarre visualiseringene fortelle oss? Ingen farger, ingen kontrast, ingen perspektiv, ingen skygge/solforhold, nesten ingen detaljer... Rett og slett barnetegninger. Kan ikke si hva får bli og hva er nytt... Kan ikke skape meninger. Jeg håper at saksbehandlere har fått noe bedre enn dette.
  • sliwek20
    Has thanked: 24 times
    Been thanked: 18 times

by sliwek20 » 06 Oct 2023, 10:13

Nybygg ved Repslagerveita i Midtbyen, nesten ferdig

Image

Image

Jeg synes dette er en kjempefin bygning som passer området bra
    (bildene er mine fra i går)
    These users thanked the author sliwek20 for the post (total 2):
    Fredrikarntfu
    Rating: 50%
    Fredrik
    Site Admin

by Fredrik » 06 Oct 2023, 10:42

Fasadene ble mer fargerike enn jeg hadde trodd, men jeg synes likevel de gir et litt masseprodusert inntrykk. Langt fra det verste som er bygget i Trondheim, men det er også et ganske stort forbedringspotensiale i mine øyne. Uansett takk for oppdateringen! :D
    These users thanked the author Fredrik for the post:
    sliwek20
    Rating: 25%