Post Reply 181 posts
Trondheim | Byutvikling og prosjekter
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 14 Mar 2022, 10:09

    Dette er en tråd for byutvikling og prosjekter i Trondheim.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 19 Mar 2022, 22:20

    Arkitektkontoret Oslo.works gikk sammen med Edit Atelier seirende ut i en plan- og designkonkurranse for utformingen av et nytt område på Tunga i Trondheim. Området som er tenkt utviklet ligger langs e6 og brukes i dag til industri- og næringsformål.

    Image

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet på Facebook-siden til Oslo.Works.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 Apr 2022, 19:40

    Her er noen illustrasjoner av boligprosjektet kalt Basseløkka som er under utvikling i Frostaveien ved Lademoen Park. Prosjektet består av et helt bykvartal med 174 leiligheter. Utbygger er Fredensborg bolig og det er prosjektert av Myrseth arkitektkontor.

    Kommunen innvilget rammetillatelse for prosjektet på vårparten i fjor. Rammetillatelsen ble imidlertid delvis opphevet av statsforvalteren i desember, hvor det blant annet ble påpekt at utformingen med flate tak så ut til å være i strid med gjeldende regulering. Jeg antar derfor at prosjektet vil gå igjennom en om-prosjektering i nær fremtid.

    Personlig synes jeg det veldig gledelig å se nye, helt lukkede kvartaler bli bygget og jeg synes det virker som om man har fått til en ok variasjon i fasadene. Når det er sagt så tror jeg prosjektet kan bli enda bedre med saltak.

    Image

    Image

    Fredensborg Bolig sin side for prosjektet.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 01 Apr 2022, 22:46

    Her er også noen illustrasjoner av det nye kontorbygget kalt Teknostallen som skal være under bygging på Elgeseter. Kontorbygget vil bli bygget over den tidligere trikkestallen i Professor Brochs gate. Det er tegnet av Pir II og utbygger er KLP eiendom.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2022, 09:42

    Kommunen ønsker å utvikle et restareal som ligger mellom Lademoen kirkegård og Innherredsveien med tre nye blokker. De foreløpige skissene viser bygg på fire til fem etasjer og det er planlagt å inneholde 69 leiligheter.

    Image

    Image

    Artikkel i Adressa fra i mars.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2022, 10:14

    Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for et nytt nærings- og boligprosjekt i Strandveien 7. Prosjektet vil fullføre kvartalet som ligger der Strandveien møter Innherredsveien. Det er visuelt oppdelt i fire forskjellige bygg. Trre av dem er utformet som tradisjonelle bygårder på fire etasjer med saltak, mens det siste er utformet som et mer firkantet volum som en avslutning mot Strandveien. Byggene vil til sammen inneholde 37 leiligheter.

    Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Odd Thommesen og Rambøll er ansvarlig for rammesøknaden.

    Image

    Image

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 03 Apr 2022, 14:56

    Fredrik wrote: 03 Apr 2022, 10:14 Det har nå blitt søkt om rammetillatelse for et nytt nærings- og boligprosjekt i Strandveien 7. Prosjektet vil fullføre kvartalet som ligger der Strandveien møter Innherredsveien. Det er visuelt oppdelt i fire forskjellige bygg. Trre av dem er utformet som tradisjonelle bygårder på fire etasjer med saltak, mens det siste er utformet som et mer firkantet volum som en avslutning mot Strandveien. Byggene vil til sammen inneholde 37 leiligheter.

    Prosjektet er tegnet av arkitektkontoret Odd Thommesen og Rambøll er ansvarlig for rammesøknaden.

    Image

    Image

    Image

    Image
    Det er ihvertfall et lite forsøk på å være stedstilpasset, det skal de ha. Utenom den grå boksen er dette et akseptabelt prosjekt
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 03 Apr 2022, 14:59

    Annevanne wrote: 03 Apr 2022, 14:56

    Det er ihvertfall et lite forsøk på å være stedstilpasset, det skal de ha. Utenom den grå boksen er dette et akseptabelt prosjekt
    Den gråe boksen er faktisk et forsøk på å bedre tilpasse prosjektet mot nabobygget. Tidligere hadde man saltak på den delen og, men det prosjektet fikk avslag fra kommunen.

    Image

    Image
  • User avatar
    Annevanne
    Posts: 866
    Joined: 14 Mar 2022, 15:48
    Has thanked: 25 times
    Been thanked: 9 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Annevanne » 03 Apr 2022, 22:29

    Fredrik wrote: 03 Apr 2022, 14:59
    Annevanne wrote: 03 Apr 2022, 14:56

    Det er ihvertfall et lite forsøk på å være stedstilpasset, det skal de ha. Utenom den grå boksen er dette et akseptabelt prosjekt
    Den gråe boksen er faktisk et forsøk på å bedre tilpasse prosjektet mot nabobygget. Tidligere hadde man saltak på den delen og, men det prosjektet fikk avslag fra kommunen.

    Image

    Image
    Jeg blir nesten tom for ord, forslaget med saltak er jo så fordømt mye finere.
  • User avatar
    Fredrik
    Site Admin
    Posts: 3335
    Joined: 12 Mar 2022, 11:50
    Location: Oslo
    Has thanked: 110 times
    Been thanked: 320 times

    Re: Trondheim | Byutvikling og prosjekter

    by Fredrik » 09 Apr 2022, 19:25

    Noen illustrasjoner av det som blir beskrevet som et Mad-tegnet boligprosjekt i Trondheim. Det er ikke oppgitt hvor i Trondheim det er planlagt, men jeg mistenker at det muligens kan være snakk om Leangen-området basert på hvordan gaten er anlagt. Jeg synes det ser veldig flott ut og jeg håper jeg snart finner noe mer informasjon om det. Det er kanskje mulig for noen andre her å se hvor det er basert på det ene bygget i bakgrunnen i første illustrasjon?

    Image

    Image

    Image

    Illustrasjonene ble funnet her.

    Edit: Med nærmere ettersyn, så mistenker jeg at det Mad sitt forslag for feltet som Transborder nylig vant for. Om riktig må jeg si at jeg synes Mad sitt forslag var langt bedre enn det som vant.
Post Reply 181 posts

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests